התפטרות מנכ"ל בזן - דווקא לאחר דוחות חזקים

(עדכון) - מימון מסיים קדנציה של מעט יותר משנתיים בתפקיד, בדומה לקודמו, אריק יערי ■ מקורב לנושא מסר ל"גלובס": "מנכ"ל בזן הופך בעל-כורחו לעבריין, וזה מצב בלתי נסבל"

אבנר מימון / צילום: שלומי יוסף
אבנר מימון / צילום: שלומי יוסף

אבנר מימון, מנכ"ל חברת בתי זיקוק (בזן ), הודיע היום לדירקטוריון החברה על החלטתו להתפטר. מימון ימשיך בתפקיד עד לסוף פברואר 2018. התפטרותו של מימון, שמונה לתפקיד מנכ"ל בזן בספטמבר 2015, הפתיעה מאוד פעילים בשוק ההון, שכן החברה הציגה שיפור ניכר בתוצאות העסקיות שלה בשנה האחרונה, ורק בשבוע שעבר דיווחה על תוצאות חזקות לרבעון השלישי של השנה.

מימון (56) נכנס לתפקיד מנכ"ל החברה, הנמצאת בשליטת החברה לישראל של עידן עופר, לפני קצת יותר משנתיים, כשבתקופה זו רשמה מניית בזן עלייה של 30% - מרביתה בשנה האחרונה - ושווי החברה הגיע לכ-5.8 מיליארד שקל. היום הגיבה המניה להודעה המפתיעה בירידה של 2.5%.

להערכת גורמים הקרובים לנושא, הפרישה של מימון באה על רקע הסביבה הרגולטורית הלא-פשוטה שבמסגרתה פועלת בזן, הכוללת לעתים גם איומים ממשיים בהגשת כתבי אישום נגד נושאי משרה בכירים בחברה, ובראשם המנכ"ל, על רקע נושאי זיהום כאלה ואחרים או תקנים שהוחמרו והחברה לא עומדת בהם.

"יש דרישות מחמירות והולכות מצד גורמים רגולטוריים, ובראשם המשרד להגנת הסביבה, ומנגד קשה לנו מאוד לקבל היתרי בנייה, למשל, כדי לעמוד בדרישות האלה. מנכ"ל החברה הופך בעל-כורחו לעבריין, וזה מצב בלתי נסבל", אמר אחד הגורמים הקרובים לנושא ל"גלובס".

מימון עצמו אמר מסר לדירקטוריון בז"ן כי "אני מסיים את התפקיד לאחר תקופה של מעל לשנתיים מאתגרות, ומודה לבעלים, לדירקטוריון, להנהלה ולעובדים. בשנתיים האחרונות הקבוצה עברה השקעות ושיפוצים מורכבים, באופן שמבטיח את המשך הנצילות הגבוהה והרציפות התפעולית של כלל מפעלי הקבוצה, תוך מעבר לרווחיות טובה ויציבה וצמצום השפעת הקבוצה על הסביבה, על אף הסביבה הרגולטורית הקשה והמכבידה".

ב-2016 הסתכמה עלות שכרו של מימון, שהגיע לבזן לאחר שכיהן בתפקידים בכירים בחברה האחות כיל (שגם היא נמצאת בשליטת החברה לישראל), בכ-5.6 מיליון שקל - סכום שכלל בונוס בהיקף של 1.5 מיליון שקל ותשלום מבוסס מניות של 1.6 מיליון שקל.

מימון החליף בתפקיד מנכ"ל בזן את אריק יערי, שגם הוא כיהן תקופה קצרה יחסית של כשנתיים בלבד בתפקיד (יערי הודיע על רצונו לפרוש לאחר פחות משנה בתפקיד, אבל נשאר בחברה עד שנמצא לו מחליף).

בזן הציגה בשבוע שעבר תוצאות כספיות חזקות לרבעון השלישי, ודיווחה על עלייה של 42% בהכנסות ברבעון לרמה של כ-1.44 מיליארד דולר, ועל זינוק חד של 224% ברווח התפעולי, לסכום של כ-130 מיליון דולר.

בשורה התחתונה, הציגה החברה רווח נקי של כ-92 מיליון דולר, בהשוואה לרווח סמלי של כמיליון דולר שנרשם ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי המנוטרל (בניכוי השפעות חד-פעמיות) הסתכם ברבעון האחרון בכ-105 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 16 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

החברה נהנתה בעיקר מעלייה חדה במרווח הזיקוק (מרווח אורל ממוצע), שעמד ברבעון האחרון על 6.4 דולרים לחבית נפט, לעומת מרווח ממוצע של 3.8 דולרים לחבית ברבעון המקביל ב-2016. מרווח הזיקוק המנוטרל של בזן עמד ברבעון על 9.3 דולרים לחבית, בהשוואה ל-4.4 דולרים בלבד ברבעון המקביל.

על רקע התוצאות החזקות, הודיעה בזן כי תחלק דיבידנד בהיקף של 65 מיליון דולר, שממנו ייהנו בעיקר החברה לישראל, המחזיקה בכ-33% מההון של בזן, וחברת פטרוכימיים, המחזיקה ב-;15.5% מההון. נזכיר כי בתחילת השנה חילקה בזן דיבידנד בהיקף של 85 מיליון דולר.