ללא סיבה נראית לעין: מניית טבע זינקה ב-8%

בסך-הכול עלתה מניית טבע ב-23% מאז השפל אליו הגיעה לאחר פרסום דוחות הרבעון השלישי

מפעל טבע / צילום:רויטרס Ronen Zvulun
מפעל טבע / צילום:רויטרס Ronen Zvulun

ללא כל סיבה נראית לעין זינקה מניית טבע   ביום שישי ב-8.2% בניו יורק במחזור מסחר גבוה מהממוצע. בכך השלימה המניה רצף של ארבעה ימי עליות, דבר לא שכיח בחודשים האחרונים במניה החבוטה של טבע.

עם זאת, גם לאחר העלייה החדה, מחיר המניה לא חזר אף למחיר שבו נסחרה טבע לפני דוחות הרבעון השלישי שפורסמו בתחילת נובמבר. כזכור, מניית טבע נחתכה ב-47% במהלך הרבעון השלישי, לאחר שהחברה פרסמה דוחות חלשים במיוחד לרבעון השני, קיצצה את הדיבידנד והפחיתה תחזיות שנתיות. גם דוחות הרבעון השלישי היו חלשים וכללו הפחתת תחזיות נוספת, והם אף הגיעו לאחר שכבר נודע שמיילן המתחרה קיבלה אישור לשווק גרסה גנרית לתרופת הדגל של טבע, הקופקסון.

מכל מקום, לאחר העלייה בסוף השבוע בוול סטריט, המניה נסחרת במחיר גבוה ב-23.2% מהשפל אליו הגיעה לאחר פרסום דוחות הרבעון השלישי. היום חזרה טבע למסחר בבורסה בתל אביב עם פער ארביטראז' חיובי וזינקה במהלך יום המסחר בכ-9%, כשהיא מובילה את העליות במדד המוביל ת"א 35.

תרחיש אופטימי מיפן

לזינוק במניה לא הייתה כאמור סיבה ברורה: טבע לא פרסמה כל דיווח, ובנקי השקעות שמסקרים את טבע פרסמו בימים האחרונים המלצות הכוללות מחירי יעד נמוכים מהמחיר הנוכחי. כך למשל Cantor Fitzgerald חזר על המלצת "החזק" במחיר יעד של 10 דולר, שנמוך ב-27.7% ממחיר המניה בניו יורק, וב-Mizuho היפני הופחת מחיר היעד מ-15 דולר ל-12 דולר (נמוך ב-13.3% מהמחיר הנוכחי) כשההמלצה נותרה "נייטרלי".

עם זאת, כלכלני Mizuho סיפקו גם תרחיש חיובי למדי עבור משקיעי טבע, והם סבורים שאם תצליח טבע לייצב את עסקיה ולהציג דרך להשגת מינוף של 4.5 (כלומר, EBITDA בטווח של 5.5=6 מיליארד דולר), היא תוכל ככל הנראה להתחמק מהורדת דירוג ל"אג"ח זבל" (נציין, שסוכנות הדירוג Pitch כבר מדרגת את החוב של טבע כ"זבל", אך סוכנויות הדירוג הרלוונטיות עבור בעלי החוב הן S&P ומודי'ס). להערכת Mizuho, אם המנכ"ל החדש קאר שולץ ינקוט בצעדים הנדרשים, כולל לדבריהם הפחתת הדיבידנד, טבע תוכל להשיג את יחסי המינוף הנדרשים ממנה ולהימנע מהורדת דירוג.