הרמקולים החכמים לא לבד: אפל נכנסה לשרשרת דחיות

ההומפוד הוא רק אחד המוצרים שמתעכבים בצנרת של יצרנית האייפון ■ הערכות: חוששת שהמוצר לא ישפיע מספיק

טים קוק, מנכ``ל אפל / צילום: רויטרס
טים קוק, מנכ``ל אפל / צילום: רויטרס

אפל מסרה ביום ו' כי היא דוחה את השקת הרמקול החכם הראשון מתוצרתה - ההומפוד (HomePod), מדצמבר ל"תחילת 2018" כדי שתוכל להשלים את פיתוח המכשיר.

החמצת עונת הקניות בחגים היא קריטית מבחינתה של אפל. בכך, מפסידה החברה את ההזדמנות למכור את ההומפוד לקונים, שנמצאים באווירה של קניות בעונה זו, ולפרוץ לתור שוק הרמקולים החכמים, בדגש על הקהל הצעיר. העיכוב מגיע בתקופה שבה מציעות אמזון וגוגל הנחות מפליגות - במהלך "יום שישי השחור" וגם לאחר מכן - על קו הרמקולים החכמים שלהן, מה שעשוי לנגוס בקהל הלקוחות הפוטנציאלי של ההומפוד.

עבור הלקוחות, פירושו של דבר מגוון מצומצם יותר, למרות שההומפוד יקר בהרבה (349 דולר) מן המוצרים המתחרים - Eco Dot או Home Mini, שכל אחד מהם נמכר בכ-50 דולר. ככל הנראה אפל נוקטת זהירות, מכיוון שהיא לא יכולה לרשות לעצמה להיכשל בשוק זה.

"הדבר היחיד שגרוע יותר מהעיכוב הזה הוא השקת המוצר ומכירה של פחות ממיליון יחידות ואי יכולת לקחת נתח משמעותי מהשוק", כך אומר מייקל ר. לוין מחברת המחקר Consumer Intelligence Research Partners. "זה עלול להיות ממש מביך". אפל סירבה למסור מידע נוסף על הנושא מעבר להצהרה שפרסמה ביום ו'.

איך המהלך הזה עלול לפגוע באפל? מנקודת מבט כלכלית, מדובר בהיקף זעום, שכן אפל מרוויחה את רוב כספה מהאייפון. ההומפוד הוא תחום עסקי נלווה מבחינתה של אפל, בדומה לשעון החכם או האוזניות החכמות AirPods, מוצרים שוליים מאוד יחסית.

החשש הגדול יותר קשור להזדמנות הפז של אפל להיכנס לביתם של הצרכנים. אפל כבר מתעכבת בכניסה לתחום זה, שבו יש לאמזון וגוגל דריסת רגל כמו גם ליצרניות רמקולים אחרות כמו Sonos, סוני ולנובו, שרבות מהן משתמשות בעוזר החכם של אמזון, אלקסה, או ב=Google Assistant.

אמזון, שהפכה את קטגוריית הרמקול האישי לפופולרית עם השקת Echo בשלהי 2014, כבר מכרה 20 מיליון רמקולים חכמים בארה"ב וכבשה 73% מהשוק. גוגל, שהשיקה את Google Home בשנה שעברה, תפסה את יתרת ה=27%, כך מסרה החודש חברת Consumer Intelligence Research Partners.

אם אנשים משקיעים ברמקול חכם או בסט של רמקולים מתוצרת חברה אחת, רוב הסיכויים שלא ירכשו רמקולים נוספים ממותגים אחרים. כשמדובר בהשקה של מוצרים חדשים, לאפל יש לאחרונה בעיה לתת הבטחות קשיחות ולעמוד בהן.

כשמדובר בחשיפה של מכשירים חדשים, היא מתקשה לעתים קרובות לדייק במועד המסירה. היא דחתה מוצרים חדשים שוב ושוב, למרות התחזיות המעומעמות. כאשר החברה השיקה מוצרים חדשים בזמן, היא מסרה כמויות מוגבלות מאוד או עם ליקויים משמעותיים. הדבר גרם לבלבול בקרב צרכנים ולהפסד של מכירות פוטנציאליות.

"זו החמצה קשה מבחינתה של אפל - אין ספק שיהיו רמקולים רבים של אמזון מתחת לעצי חג המולד השנה", כך כתב ג'ון רובר, בלוגר שכותב על אפל.

המוצרים שאפל לא סיפקה בזמן:

■ iMac Pro
■ Apple watch
■ MacBook
■ AirPods
■ HomePod