עוד אמריקאית בת"א: סטארווד קפיטל תנסה לגייס כ-700 מ' ש'

השלב הבא בגל הנפקות החוב שמבצעות חברות אמריקאיות בשוק ההון המקומי? ■ סטארווד קפיטל היא חברת השקעות פרטית ענקית, עם נכסים מנוהלים בהיקף של כ-55 מיליארד דולר

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

חברת נדל"ן אמריקאית נוספת עושה דרכה לבורסה המקומית, והפעם מדובר בחברת סטארווד קפיטל (Starwood) של בארי סטרנליכט, שככל הידוע מעוניינת לגייס עד 200 מיליון דולר (כ-700 מיליון שקל). ההנפקה, אם תתקדם כמתוכנן, צפויה לצאת לפועל במהלך הרבעון השני של 2018 בהובלת לאומי פרטנרס ופועלים אי.בי.אי.

סטארווד קפיטל היא חברת השקעות פרטית ענקית, עם נכסים מנוהלים בהיקף של כ-55 מיליארד דולר, יותר מ-3,400 עובדים, שגייסה מאז ייסודה בתחילת שנות ה-90 של המאה שעברה, קרוב ל-43 מיליארד דולר. את החברה ייסד בארי סטרנליכט, המכהן כיו"ר וכמנכ"ל שלה.

סטארווד מחזיקה בפעילות מלונאות (שמוזגה לפני כמה שנים עם רשת מלונות מריוט), נכסי דיור מולטיפמילי בארה"ב, פורטפוליו של נכסים מסחריים, שתי חברות למשכנתאות ופעילויות נוספות בתחום הנדל"ן. ההנפקה בארץ תכלול רק נתח קטן מנכסיה.

הנפקתה של סטארווד, אם תצא לפועל כמתוכנן, תמשיך את גל הנפקות החוב שמבצעות חברות אמריקאיות בשוק ההון המקומי - גיוסים שמסייעים למימון בשיעורי ריבית נמוכים לאותן חברות, ביחס לשיעורי הריבית שהן יכולות לקבל בארה"ב.

כך, בסך הכול כיום נסחרות בתל-אביב אג"ח בהיקף של יותר מ-18 מיליארד שקל שהונפקו בידי כ-30 חברות זרות - רובן ככולן אמריקאיות העוסקות בפעילות נדל"ן.

לאלה מצטרפת כעת החברה האמריקאית פננטפארק (PennantPark Floating Rate Capital) הפועלת בתחום המימון החוץ בנקאי ומעוניינת לגייס אג"ח בהיקף של עד 400 מיליון שקל, ובנוסף להירשם בבורסה המקומית ברישום דואלי באמצעות מניות.

השלב המוסדי בהנפקת האג"ח של פננטפארק צפוי מחר (ג') בריבית מקסימום המשקף תשואה אפקטיבית של כ-5.15%.

האג"ח שדורגו AA מינוס בתחזית יציבה על-ידי S&P מעלות, יהיו במח"מ של 4.6 שנים, ומועד התשלום האחרון של הקרן והריבית יהיה בסוף שנת 2023.

עיקר עיסוקה של פננטפארק, הנסחרת בבורסת נאסד"ק בשווי של כ-450 מיליון דולר (כ-1.6 מיליארד שקל) תחת הסימול PFLT מתרכז במתן הלוואות לחברות המוגדרות בינוניות בארה"ב (Mid-Market). החברה הוקמה ב-2010.

פננטפארק, הפועלת תחת כללי רגולציה אמריקאים ספציפיים לתחום פעילותה, מעניקה הלוואות במינוף נמוך, ומוגדרת כ"חברה לפיתוח עסקים" (BDC - Business Development Company) - הכפופה לחטיבת ניהול ההשקעות של רשות ני"ע האמריקאית (SEC). חברות מסוג זה מתמקדות בפעילות מול חברות מידל מרקט וכפופות למגבלת מינוף הלוואה ביחס של 1:1 - יחס חוב להון עצמי של המלווה.

מרבית העסקאות בהן היא מעורבת מתרחשות לצד הליך רכישת שליטה וכחלק מארגון מבנה ההון והחוב של החברה הנרכשת. ההלוואות שהיא מעניקה עומדות בטווח של כ-5-25 מיליון דולר, ובסוף חודש יוני תיק ההלוואות שלה עמד על כ-770 מיליון דולר. בעל השליטה בחברה הוא ארתור פן, השותף המייסד שלה.