היכונו לערבוב מחדש של מגזרי המניות בתוך המדדים

חברות S&P, דאו ג'ונס ו-MSCI, שהמדדים שלהן נעקבים על-ידי טריליוני דולרים בתעודות סל, חשפו השבוע סדרה של שינויים מתוכננים

סוחרים בוול סטריט/ צילום: רויטרס
סוחרים בוול סטריט/ צילום: רויטרס

מדדי המניות האמריקאיים צפויים למתיחת פנים רצינית בשנה הבאה. חברות המדדים S&P, דאו ג'ונס ו-MSCI, שהמדדים שלהן נעקבים על-ידי טריליוני דולרים שמוחזקים בתעודות סל, חשפו השבוע סדרת שינויים מתוכננים במגזרי המניות שלהם. השינויים ישפיעו על מיקום חברות במדדי בנצ'מרק כמו S&P 500, והם יכולים לשנות את רשימות המניות במגזר או בתעשייה מסוימים, ולכן גם את תעודות הסל שעוקבות אחריהן.

השינויים החדשים משקפים את האופי שבו השתנה הנוף התאגידי בשנים האחרונות. בראש ובראשונה יתעדכן סקטור הטלקום, שנראה כעת כשריד לתקופה קדומה יותר. מגזר הטלקום היווה 9.8% ממדד S&P 500 בשנת 1989, והמשקל שלו התכווץ ל-1.8% היום, לפי חברת מדדי S&P ודאו ג'ונס. אחרי תקופה ממושכת של קונסולידציה (מיזוגים), נשארו במגזר הזה שלוש מניות בלבד.

מגזר הטלקום יורחב, ויכלול גם חברות תקשורת. פירוש הדבר יהיה שייווצר מגזר מדיה ובידור חדש בתוכו, שיקלוט את מניות המדיה - שמסווגות כעת תחת מגזר מניות הצריכה הלא חיונית. אחרי השינוי, מניות הטלקום הנוכחיות יתפקדו לצד מניות פרסום, הוצאה לאור ומדיה אינטראקטיבית.

יש עוד כמה שינויים. קמעונות אינטרנט, תת-מגזר במגזר מניות הצריכה הלא חיונית, תקבל כמה חברות אי-קומרס שמצויות כעת במגזר ההיי-טק. נוסף על כך, יבוטל תת-מגזר האינטרנט, התוכנה והשירותים במגזר ההיי-טק, והמניות יועברו למגזרים אחרים. במקומו יוקם בין היתר תת-מגזר חדש, שייקרא שירותים ותשתיות אינטרנט.

עוד הנחיות צפויות בינואר, כשיפורסמו שמותיהן של החברות שיושפעו מהמהלך. השינויים ייכנסו לתוקף בספטמבר 2018. חלק מהשמות שיושפעו הם של חברות היי-טק גדולות, אומרים אנליסטים. השינויים לא ישפיעו אוטומטית על תעודות הסל, שיצטרכו להחליט איך בדיוק להגיב עליהם.