ענקית המשקאות האלכוהוליים הסינית זינקה - ואז התפכחות

סוכנות הידיעות הממשלתית הזהירה את המשקיעים מהסיכונים בעליית מניית קווייצ'ואו מוטאי, שזינקה ביותר מפי שניים ב-12 החודשים האחרונים

מוצרים של קווייצ‘ואו מוטאי / צילום: China Daily CDIC , צילום: רויטרס
מוצרים של קווייצ‘ואו מוטאי / צילום: China Daily CDIC , צילום: רויטרס

יצרנית המשקאות האלכוהוליים הכי חמה בסין מתחילה להיות לוהטת מדי מבחינת הרשויות בבייג'ין.

מניית קווייצ'ואו מוטאי (Kweichow Moutai) - חברת המשקאות האלכוהוליים בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בעולם - צללה בימים האחרונים לאחר שממשלת סין ומוטאי עצמה פעלו לצנן את התלהבות המשקיעים, שהזניקה את מחיר המניה ביותר מפי שניים ב-12 החודשים האחרונים.

החברה, הנמצאת בבעלות ממשלתית, מייצרת את המותג הנמכר ביותר בסין של המשקה האלכוהולי באיג'יו. מותג באיג'יו של מוטאי הוא המשקה האלכוהולי הפופולרי ביותר בסעודות חגיגיות ממשלתיות, והוא היה חביב גם על מאו צה טונג המנוח. משקיעים סינים וזרים הסתערו על מניית מוטאי, והתפיחו את שווי השוק שלה לכ-130 מיליארד דולר - הרבה מעל שווי השוק בסך 85 מיליארד דולר של ענקית המשקאות החריפים הבריטית דיאג'יו (Diageo).

הזינוק במחיר המניה עורר חששות מהתחממות יתר של שוק המניות הסיני, מכיוון שמוטאי הובילה את ההתאוששות החדה במניות הצריכה בשנה הנוכחית. מניותיהן של חברות סיניות שמייצרות משקאות אלכוהוליים ומוצרי חשמל לבית נסקו מתחילת השנה ב-73% ו-53%, בהתאמה, על פי נתוני Wind Information. מדד מניות שנחאי, המשמש כמדד ייחוס, טיפס ב-8% בלבד.

לאחר שמניית מוטאי רשמה שיא בשבוע שעבר, פרסמה סוכנות הידיעות הממשלתית שינהואה מאמר מערכת שהזהיר את המשקיעים מפני הסיכונים הכרוכים בדחיפת מניית מוטאי לרמה גבוהה יותר. במאמר נטען כי ליציבות של מחיר המניה של החברה "יש השלכות אדירות על יציבותו הכללית של שוק המניות הרגילות" של סין.

בנפרד, פרסמה מוטאי הודעה שבה ביקשה מהמשקיעים לאמץ גישה "רציונלית" כלפי מנייתה.

הודעות אלה הבהילו חלק מהמשקיעים, שמכרו את מניותיהם והפילו את מניית מוטאי ב-5.6% בתוך יומיים.

וונג שיאוגואנג בן ה-34, המועסק בתפקיד ניהולי בחברת תוכנה בשנחאי, מכר ביום ו' שעבר את החזקתו במוטאי וגרף 440 אלף יואן (66,396 דולר). "זה היה פשוט עניין של מזל שהחלטתי להשקיע במוטאי", אמר וונג. "אבל כשאמצעי התקשורת הממשלתיים מתחילים למתוח ביקורת על העלייה, זה הזמן למכור הכול".

בעבר כבר התערבו הרשויות בסין בשוק המניות כשהתנהגותו לא מצאה חן בעיניהן. ב-2015 ניסו קרנות ממשלתיות לבלום את התרסקות שוק המניות הסיניות באמצעות רכישת נתחים נרחבים מהשוק. כשהשוק עלה במהירות רבה מדי בסמיכות לאירוע החשוב של קונגרס המפלגה הקומוניסטית באוקטובר השנה, נקטה ממשלת סין צעדים להאט את העליות. עם זאת, נדיר יחסית שהממשלה מתערבת בתגובה להתנהגותן של מניות ספציפיות.

מניית מוטאי - המדורגת במקום השמיני ברשימת עשר החברות הסיניות הבורסאיות הגדולות ביותר במונחי שווי שוק - סובלת מתנודתיות רבה. בתקופה שבין אמצע 2012 לתחילת 2014 נחתך שווי החברה בקרוב ל-50% לאחר שנשיא סין, שי ג'ינפינג, השיק קמפיין אנטי-שחיתות שבמסגרתו נאסר על פקידי ממשלה ואנשי עסקים לקבל מתנות יקרות.

לאחרונה רשמה המניה התאוששות חדה הודות לביקוש הגואה לבאיג'יו בקרב משקי הבית הסינים. ברבעון השלישי הגיע הרווח הנקי ל-8.73 מיליארד יואן - קפיצה של 138% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הבאיג'יו של מוטאי מיוצר בעיקר מהדגן דורה ומאורז, וזה עשרות שנים שהוא המשקה האלכוהולי החביב על הפקידים הקומוניסטים בסין, ומככב באופן קבוע בארוחות חגיגיות לכבודם של מנהיגים זרים. לבאיג'יו יש ריח חריף שמזכיר לאנשים מסוימים ריח של נפט.

מניית מוטאי היא אחת המניות הנסחרות ביותר בקרב משקיעים זרים, שרכשו אותה באמצעות מנגנון שמקשר בין סחר מניות בהונג קונג ובסין. בספטמבר הפכו מוסדות זרים לארבעה מעשרת בעלי המניות הגדולים ביותר של מוטאי.

ב-15 בנובמבר פרסמו שוב אנליסטים מגולדמן זאקס המלצת קנייה למניית מוטאי, וקבעו לה מחיר יעד שגבוה מ-30% מהמחיר הנוכחי. האנליסטים ציינו שהחברה הצליחה להגדיל את מכירות מוצריה באינטרנט ובסופרמרקטים סיניים. מחיר היעד של גולדמן משקף מכפיל רווח עתידי של 34.

חלק מהמשקיעים ממשיכים להיות אופטימיים בנוגע למוטאי. "כל ביטויי הספקנות שנשמעים מחוץ לסין הם סתם רעש. זה לא יפגע בשווי המהותי של מוטאי, או ביכולתה להניב תזרים מזומנים", אמר ליאנג רואי'אן, מנכ"ל DJ Capital, חברת פרייבט אקוויטי שפועלת משנחאי ומחזיקה במניות מוטאי.