מכרז הדיגיטציה של ארכיון ערוץ 1: הזוכה הוחלף, הפרויקט התייקר

לפני כחודשיים הסתיימה התסבוכת המשפטית שנוצרה בעקבות המכרז הבעייתי הראשון והזוכה המקורי נפסל, אך גם כעת הפרויקט החשוב עדיין לא יצא לדרך ■ תאגיד כאן: "התהליך מתעכב כי האוצר עדיין לא תקצב אותו; הצלת הארכיון היא פרויקט לאומי שיש לעגן בחוק"

ארכיון רשות השידור / צילום מתוך "היום זה אנחנו"
ארכיון רשות השידור / צילום מתוך "היום זה אנחנו"

תאגיד השידור כאן הפך לפני כחצי שנה את החלטתו בנוגע לחברה הזוכה בחלק המרכזי של מכרז הדיגיטציה של ארכיון רשות השידור, וקבע כי מי שתבצע את המרת סרטי ה-16 מ"מ תהיה חברת דארקו, שנבחרה כ"כשיר שני" במכרז המקורי. דארקו תחליף את חברת ג'וש מרקטינג של רפי יהושוע, שנבחרה בתחילה, אך בהמשך פסל אותה התאגיד לאחר שנקבע כי לא עמדה בתנאי הסף.

עלות החלק המרכזי בפרויקט עומדת על עשרות מיליוני שקלים, ולפי נתוני התאגיד, בעקבות החלפת הזוכה עלות המרת סרטי ה-16 מ"מ תסתכם ב-54 מיליון שקל, במקום 40 מיליון שקל בהצעה הזוכה שנפסלה. בנוסף, אף שכבר בספטמבר הסתיימו ההליכים המשפטיים בעניין, גם כעת, חודשיים לאחר מכן, העבודות להעברת ארכיון רשות השידור - שמצבו אינו טוב והוא אינו מתוחזק כנדרש - לפורמטים דיגיטליים עדיין לא החלו.

בתאגיד טוענים כי העיכוב הנוכחי נובע מכך שבאוצר עדיין לא תקצבו את הפרויקט, למרות המאמצים הרבים שנעשו ונעשים על ידם בעניין. "אנו רואים בהצלת הארכיון שהוזנח שנים ובהנגשתו לציבור באופן דיגיטלי, פרויקט לאומי שיש לעגן בחוק", אומרים שם. לגבי פסילת ההצעה של ג'וש מרקטינג נמסר כי זו "לא עמדה בתנאי הסף של המכרז כך שההצעה הכספית אינה רלוונטית. בית המשפט ייעץ לחברה למשוך את עתירתה (נגד ההחלפה) וכך עשתה".

תקציר הפרקים הקודמים: ביוני האחרון דיווחנו כאן כי אף שבנובמבר 2016 פרסם התאגיד את שמותיהן של ארבע חברות שזכו במכרז שערך, תהליך הדיגיטציה של הארכיון תקוע בשל עניינים משפטיים. חברת דראקו, שהפסידה בחלק המכרז שנגע להמרת סרטי ה-16 מ"מ, ערערה על ההחלטה לבית המשפט, שם נאלץ התאגיד להודות כי בהליך הבחירה אכן נפלה טעות והוא בוחן את ההליכים מחדש.

מאז, כך מתברר, במהלך תהליך הבדיקה מחדש הפך התאגיד את החלטתו: ג'וש מרקטינג נפסלה לאחר שנקבע שלא עמדה בתנאי הסף הנוגעים להתקשרות עם תאגיד זר שאמור ליטול חלק בתהליך, והזכייה הועברה לדראקו. כעת היה זה תורה של ג'וש מרקטינג לערער, אך במהלך דיון שהתקיים בספטמבר בפני בית המשפט המחוזי בתל אביב (בשבתו כבית משפט מינהלי) הסכימו נציגי החברה למשוך את הערעור, ונקבע סופית כי דראקו היא זו שתבצע את הפרויקט המרכזי. מלבד דראקו משתתפות בפרויקט הדיגיטציה גם חברת דורי מדיה, שזכתה בחלק של המרת קלטות בטא וסריקת תמונות סטילס, וחברה בשם גל קול, שתבצע המרות בהיקפים כספיים נמוכים.

"סכנת כליה בשל עייפות החומר"

אז מדוע פעילות ההמרה עדיין לא החלה? בתאגיד טוענים כי באישור האוצר - בשל הדחיפות בטיפול בחומרים - הם הוציאו את ההליך המכרזי לדרך בלי שיינתן לכך תקצוב. הבעיה המרכזית שעמה מתמודדים בתאגיד היא שהחוק שמכוחו הוא קם אמנם העביר לידיו את הזכויות על הקניין הרוחני של ארכיון רשות השידור, אך לא הוגדר בו תקציב ייעודי לצורך שיקומו של הארכיון והעברתו לפורמט דיגיטלי. מדובר בחומרים שנאספו מיום הקמת רשות השידור ועד 2013, שבאופן טבעי כוללים גם קטעי ארכיון נדירים בעלי חשיבות היסטורית רבה.

ככל הידוע, באוצר אישרו לתאגיד שעלויות ההמרה עצמן - כלומר, הסכום שישולם לארבע החברות שזכו במכרז ומסתכם כעת בכ-70 מיליון שקל - יכוסו על ידי קופת המדינה, אך העלויות הנלוות, שמוערכות גם הן בעשרות מיליוני שקלים, אם לא למעלה מכך, עדיין לא אושרו. בתאגיד מבקשים מהאוצר להקצות לפרויקט כולו 190 מיליון שקל, ולטענתם לא ברור להם מדוע עד כה לא אושר להם סכום כלשהו (גם אם נמוך יותר) כדי שיוכלו לצאת לדרך.

מהאוצר נמסר היום ל"גלובס" כי "פרויקט הדיגיטציה אושר עקרונית על ידי משרד האוצר ואף הוקצה לכך תקציב". עוד נמסר כי "בשל התייקרות הפרויקט נדרשת בחינה מחודשת של היקף התקציב הנדרש", וכי "בימים הקרובים יתקיים דיון עם התאגיד בנושא ואנו מקווים כי הפרויקט ייצא לדרך במהרה". לשאלה מהי ההתייקרות המדוברת והאם היא קשורה לגידול בעלויות ההמרה בשל החלפת הזוכה לא התקבלה תגובה (כאמור, בתאגיד טוענים כי באוצר ממילא הסכימו לכסות את העלויות הישירות של ההמרה כפי שיקבעו במכרז).

מהתאגיד נמסר בעניין זה כי "החברות המתמחות בדיגיטציה מוכנות לפעולה ואנו ממתינים לאישור מסגרת התקציב".

ארכיון רשות השידור נמצא כאמור במצב שאינו משביע רצון. בדוח מבקר המדינה שעסק בנושא ב-2014 נכתב כי "לסרטים השמורים בארכיונים נשקפת סכנת כליה בשל עייפות החומר והשימוש התכוף בהם". מאז לא חל שינוי משמעותי בתנאים שבהם מוחזקים החומרים, והעיכוב המתמשך בטיפול בהם עלול להוביל לנזק בלתי הפיך.

בדוח אף הובאו בפירוט רב התנאים הבעייתיים שבהם מוחזקים חומרי הארכיון: "אולמות הארכיון מאופיינים בהיעדר תנאי אחסון נאותים כגון לחות נמוכה, טמפרטורה מתאימה ומניעת הצטברות אבק באולמות", נכתב בו. "אחסון בתנאים חמים ולחים מאיץ את התכלות הסרטים. השימוש התכוף הנעשה בסרטים מאיץ את שחיקת המקור וגורם להרס קלטות רבות... חלק מסרטי הפילם נפגעו מ'תסמונת חומץ' שתקשה מאוד על שיקום הסרטים ושימורם".

המעבר יביא לאובדן של 5%-7%

בינתיים עומד הארכיון, המצוי ב"מתחם החוטים" בשכונת רוממה בירושלים, בפני סכנה נוספת. התאגיד נדרש לפנות את המקום בשל ההסכמות עם מנהל מקרקעי ישראל שלפיהן שיווק הקרקע ברוממה - שעליה אמורה להיבנות שכונה לציבור החרדי - יחל כבר ב-2017. על פי הערכות של גורמים מקצועיים שמצויות בידי התאגיד, שינוע חומרי הארכיון לפני השלמת תהליך הדיגיטציה יביא לאובדן של 5%-7% מהחומר, וניתן להניח שדווקא החומרים הישנים יותר ייפגעו בהיקף גדול יותר.

היות שתהליך הדיגיטציה אמור להימשך שלוש-ארבע שנים, לא תהיה ברירה אלא לפנות חלק מהחומרים עוד במצבם הישן, אך בתאגיד נאבקים כדי לדחות את הפינוי ככל האפשר. ככל הידוע, לאחרונה הגיעו שם להסכמות עם רשות מקרקעי ישראל שלפיו הפינוי ייעשה תוך תשעה חודשים מהיום שבו יינתן התקצוב מהאוצר למהלך. על פי הערכות עלות המעבר, שנכללת גם היא בבקשה שהוגשה לאוצר, עומדת על כ-20 מיליון שקל. היעד שאליו יועברו החומרים הוא "בית היצרנים" שבשכונת בתלפיות בעיר.

בתאגיד רוצים להחליף את בזק ולחסוך עשרות מיליונים בשנה

בתאגיד כאן פרסמו לאחרונה RFI (בקשה קבלת מידע) בנוגע להפצת שידורי קול ישראל ברחבי הארץ, ומתן שירותי תחזוקה ובקרה על מערכות המשדרים. עד כה, טוענים בתאגיד, הם היו כבולים להסכמים מתקפות רשות השידור שלפיהם הפצת שידורי הרדיו נעשתה באמצעות חברת בזק ועלתה לציבור למעלה מ-60 מיליון שקל בשנה. התשלום הועבר לבזק גם עבור האתרים שבהם מוצבים משדרי ה-FM וה-AM של רשות השידור ברחבי הארץ גם עבור תחזוקת האתרים ועבור סיבי התמסורת למשדרים. בתאגיד מעריכים כי החלפתה של בזק לפחות בחלק מהאתרים והתהליכים יכולה לחסוך כ-20-30 מיליון שקל בשנה. החברות המועמדות לספק את השירות הן מתחרותיה בענף כמו הוט, סלקום ופרטנר.

קורות המכרז

ינואר 2016

התאגיד מפרסם מכרז להעברת חומרי ארכיון רשות השידור לפורמטים דיגיטליים

נובמבר 2016

נבחרות ארבע חברות כזוכות במבכרז

ינואר 2017

דראקו, שהפסידה בחלק המרכזי של המרת סרטים בפורמט 16 מ"מ, פונה לביהמ"ש ומערערת על ההפסד

פברואר 2017

התאגיד הודה בביהמ"ש כי בהליך היו כשלים, ומודיע על בדיקה מחודשת

יולי 2017

ועדת המכרזים פוסלת את הצעת ג'וש מרקטינג. הזכייה עוברת לדראקו

יולי 2017

ג'וש מרקטינג מערערת על פסילת ההצעה

ספטמבר 2017

ג'וש מרקטינג מושכת את הערעור