אירונאוטיקס: החקירה - בעקבות הקפאת רישיון שיווק מל"ט

בשבוע שעבר הופסק המסחר במניה, שקרסה לאחר מכן ■ החברה: החקירה עוסקת באירוע התליית רישיון השיווק והייצוא של מל"ט החברה מסוג Orbiter 1K ללקוח מהותי של החברה במדינה זרה

עמוס מתן, מנכ"ל אירונאוטיקס. שנה של משא ומתן / צילום: איל יצהר
עמוס מתן, מנכ"ל אירונאוטיקס. שנה של משא ומתן / צילום: איל יצהר

החקירה נגד חברת אירונאוטיקס מתנהלת בקשר לעסקה מול לקוח מהותי. החקירה עוסקת באירוע בגינו הותלו רישיונות החברה בסוף חודש אוגוסט 2017, כפי שדווח בדיווח המיידי של החברה מחודש אוגוסט השנה - כך הודיעה היום (ד') משטרת ישראל, במסגרת הודעתה על צמצום צו איסור הפרסום הגורף שהוטל על החקירה המתנהלת נגד החברה.

בדיווח מחודש אוגוסט דיווחה החברה, כי היקף ההזמנות של הלקוח מהחברה בקשר עם המוצר שבמוקד החקירה, עומד נכון למועד הדיווח על כ-20 מיליון דולר לשנים 2017-2018.

צו איסור הפרסום ימשיך לחול עד מארס 2018 על כל פרט מפרטי החקירה, כל פרט העלול לזהות את החשודים, לרבות פרסומים ברשתות חברתיות שונות לרבות ציטוטים מלאים או חלקיים של פרסומים מכלי תקשורת זרים, הפניה אליהם או לפרסומים באינטרנט וכל אמצעי מדיה אחר לרבות כל רמז ישיר או עקיף לקיומה של כל עובדה נוגעת בעניין הנדון ובכלל זה לעצם קיום הצו.

במקביל להודעת המשטרה, דיווחה אירונאוטיקס בעצמה לבורסה, כי בעקבות פעולות ומאמצים שקיימה החברה מול הגורמים הרלוונטיים, החל מפרסום צו איסור הפרסום על חקירה הנעשית בעניינה, וביתר שאת בימים האחרונים, קיבלה החברה אישור לפרסם פרטים אחדים אשר היו אסורים בפרסום עד היום. בהמשך לכך, החברה דיווחה, כי "האירוע הנבדק ושבגינו הוצא צו איסור פרסום, מתייחס לאותו אירוע ספציפי עליו דיווחה החברה ביום 28.8.2017, לפיו היתלה משרד הביטחון באופן זמני את אחד מרישיונותיה של החברה, למכירת מוצר מסוים למדינה מסוימת, זאת עד התברר פרטי האירוע".

החברה מבקשת להבהיר, כי ההתליה הזמנית שחלה על החברה חלה על מכירת מוצר ספציפי אחד, ללקוח ספציפי אחד, וכי החברה יכולה לשווק ולמכור את אותו מוצר לכל לקוח אחר, ולשווק לאותו לקוח ספציפי כל מוצר אחר למעט המוצר שהותלה.

בשבועות האחרונים דיווחה החברה על שלוש עסקאות מהותיות עליהן חתמה מול שלושה לקוחות שונים, בהיקף מצטבר של כ-50 מיליון דולר, ולטענת החברה בקנה עוד עסקאות רבות המצויות בשלבי גיבוש שונים.

"החברה, באמצעות עובדיה ומנהליה, ממשיכה בכל פעילויותיה העסקיות מול כל לקוחותיה בישראל וברחבי העולם, ובמקביל משתפת פעולה עם הגורמים הרלוונטיים, על מנת לסיים את האירוע הספציפי הנבדק, כאמור, במהירות האפשרית", נכתב בהודעת החברה.

בהנהלת אירונאוטיקס מדגישים כי החברה משתפת פעולה עם הרשויות באופן מלא ומוחלט, פועלת בכל מקום ברחבי העולם באישור משרד הביטחון ובכפוף להנחיותיו, וכי תעשה כל דבר שבאפשרותה על מנת לאפשר ככל האפשר קיצור של תהליכי הבדיקה והחקירה באותו עניין של הלקוח הספציפי במקרה הנדון.

בעלי המניות באירונאוטיקס
 בעלי המניות באירונאוטיקס

מניית אירונאוטיקס צנחה
 מניית אירונאוטיקס צנחה

אירונאוטיקס עוסקת במתן פתרונות מודיעיניים על בסיס מערכות בלתי מאוישות, עם סוגים שונים של מטוסים ללא טייס (מל"טים), ומחלקת את פעילותה לשלושה תחומים עיקריים: מערכות בלתי מאוישות, מערכות אלקטרו-אופטיות, ופיתוח ושיווק מערכות תקשורת ומנועים למל"טים.

כבר בשבוע שעבר הותר לפרסום כי יחידת להב 433 של המשטרה מקיימת חקירה בחברת המל"טים אירונאוטיקס, בנוגע לעסקה הקשורה עם לקוח שהוגדר "מהותי". ואולם, שופט בית משפט השלום בראשון לציון, גיא אבנון, נעתר לבקשת המשטרה והוציא על כל פרטי החקירה צו איסור פרסום.

מנכ"ל החברה מיבנה הוא עמוס מתן, שכיהן בעבר בתפקידים בכירים בחברה הביטחונית המתחרה, אלביט מערכות. היו"ר של החברה הוא מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (במיל') איתן בן אליהו. החברה עוסקת בעיקר ביצור וביצוא של מערכות מל"טים (מטוסים ללא טייס), בלוני תצפית, מרעומים לפצצות ומערכות ניווט מתקדמות.

בעלי המניות המרכזיים של החברה הן הקרנות בראשית, ויולה ו-KCPS. בעבר החברה נקלעה לקשיי תזרים ואף צמצמה את מצבת העובדים שלה. בשנים האחרונות חל שיפור במצב החברה בתום תהליך הבראה ארוך, והיא החלה לפעול בשווקים הביטחוניים בפרופיל גבוה יותר - בניסיון להשיג עסקאות נשק שיגדילו את מכירותיה ויבססו אותה.

לפני פחות מחודש דיווחה אירונאוטיקס כי רכשה את החברה האמריקאית Chassis Plans בכ-6 מיליון דולר וזאת במסגרת היערכותה למתווה החדש של הסכם הסיוע הביטחוני האמריקאי. על פי מתווה זה, החל מאמצע העשור הבא ישראל לא תוכל להמיר כרבע מכספי הסיוע מדולר לשקל, ומערכת הביטחון תוכל לרכוש באמצעות כספי הסיוע רק מחברות אמריקאיות. באירונאוטיקס מאמינים כי פעילות באמצעות חברה שנמצאת בבעלותה בארה"ב תאפשר למערכת הביטחון לקיים אצלה חלק מהרכש המבוסס על כספי הסיוע.

אלא שלעסקה זו קדם משבר, שמעכיר גם בימים אלה את האווירה במסדרונות החברה הביטחונית: עסקה שקידמה אירונאוטיקס מול לקוח מהותי הובילה אותה להסתבכות קשה.

טענות אודות התנהלותה החמורה, לכאורה, של אירונאוטיקס הובאו במסגרת תלונה שהוגשה למשרד הביטחון, המפקח על הפעילות של החברות הביטחוניות.

התלונה נחקרה בידי האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) והממונה על הביטחון במשרד הביטחון (מלמ"ב). באוגוסט השנה דיווח משרד הבטחון כי הוא מקפיא את רישיונות השיווק והייצוא של המל"ט ללקוח מסוים, וזאת עד לגמר הבדיקות בנושא.