ווייט מאונטיינס: רכשה 50% מסוכנות הביטוח דיוויד שילד

לאחרונה גילתה חברת הביטוח האמריקאית, כי מנכ"ל וובי סילף נתונים באופן שאילץ אותה לבצע מחיקה של כ-30 מיליון דולר, עיקר השקעתה באתר הביטוח הישראלי ■ במקביל ביססה ווייט מאונטיינס זיקה לשוק הישראלי

שרון גילר / צילום: תמר מצפי
שרון גילר / צילום: תמר מצפי

ימים סוערים עוברים על חברת הביטוח האמריקאית ווייט מאונטיינס (White Mountains) בכל הנוגע לפעילויותיה בישראל. לאחרונה התמודדה ווייט מאונטיינס עם הגילוי כי מנכ"ל סוכנות הביטוח האינטרנטית ששבעלותה, וובי (Wobi), הפריז בנתונים ואף סילף אותם - "תגלית" שהובילה אותה לתיקון דוחותיה הכספיים, ולמחיקת סכום של 28.3 מיליון דולר (כמעט 100 מיליון שקל) משווי וובי בספריה - קרוב ל-60% מסך השקעתה בחברה הישראלית נכון לסוף 2016.

עם זאת, מתברר כי ענקית הביטוח האמריקאית ממשיכה לאתר הזדמנויות השקעה בארץ הקודש, וכי לאחרונה היא חתמה על עסקה לרכישת 50% ממניות סוכנות הביטוח דיוויד שילד מידי משפחת חיטרון. דיוויד שילד, סוכנות ביטוחי בריאות לשוהים בחו"ל לתקופות ארוכות, גם שותפה עם ווייט מאונטיינס האמריקאית (50-50) בחברת ביטוחי הנסיעות לחו"ל הישראלית פספורטכארד.

ובחזרה לפרשייה העגומה של וובי: באוקטובר האחרון הופתע ענף הביטוח בישראל לגלות כי מנכ"ל ומייסד האתר, שרון גילר, הודח על רקע חשדות לאי-סדרים ולדיווחים מופרזים - ואף מטעים במכוון - שנעשו על-ידיו, תוך שהתברר ששורת ההכנסות של הסוכנות נופחה לאורך זמן.

בד בבד עם גילוי הפרשה הודיעה וובי, כי בוצעו בה חילופי מנכ"ל מיידיים, עם מינויו לתפקיד של ערן אורן, שהצטרף לחברה חודשים ספורים קודם לכן, לאחר שנים ארוכות בעולם בתי ההשקעות - באקסלנס וקודם לכן בפסגות. באותם ימים גם התברר שכלל ביטוח הגישה תלונה למשטרה נגד גילר. בימים שלאחר מכן, כך נודע עתה, הוגשו תלונות נוספות למשטרה.

לפני מספר ימים פרסמה כאמור ווייט מאונטיינס, שמחזיקה בכ-95% ממניות וובי, כי "תיקנה לאחרונה נתונים אשר דווחו לה באופן מופרז על-ידי מנכ*ל וובי הקודם ואשר נכללו בעבר בדוחותיה הכספיים. ההתאמות שנעשו בדוחות הכספיים של החברה הביאו להפחתה של יתרות לקוחות בסך של כ-19 מיליון דולר, ולהפחתה של יתרות נכסים אחרים בסך של כ-9 מיליון דולר, בעיקר מוניטין ונכסים בלתי מוחשיים אחרים", כפי שדיווחו וובי והחברה האם.

ווייט מאונטיינס (סימול: WTM) נסחרת בבורסת ניו יורק, ושווי השוק שלה עומד כיום על כ-3.3 מיליארד דולר. בדוחותיה הכספיים האחרונים, שפורסמו לאחרונה, היא דיווחה: "ביצענו התאמות קטנות אך מאכזבות לדוחותינו הקודמים בהתייחס לוובי", ופירטה כי "באוקטובר האחרון גילתה החברה כי המנכ"ל לשעבר של וובי, מחברות הפורטפוליו הזרות של החברה, דיווח על הכנסות מופרזות מעמלות".

בדוחות השנתיים האחרונים שפרסמה ווייט מאונטיינס, עוד קודם לתיקון האמור, היא הייתה אופטימית בהרבה לגבי וובי, "מובילת תחום השוואת מחירים בפיננסים בישראל", שהעסיקה נכון לסוף 2016 102 איש. נוסף על כך פירטה ווייט מאונטיינס כי נכון לסוף 2016, סך הנכסים במאזנה ששויכו לוובי עמד על 27 מיליון דולר, ונכון לאותו מועד היא השקיעה בוובי כ-47 מיליון דולר (כ-173 מיליון שקל). ככל הידוע, על רקע הפרשה בוובי פרש הדירקטור הישראלי היחיד שהיה בחברה זו - שרון חרן.

תלויים בהזרמות מהבעלים

אתר וובי הוקם לפני כשבע שנים, בעסקי הביטוח הכללי. לאחר מכן החל האתר לפעול גם בתחום הפנסיוני, כספק "לידים" ליצרנים, ובתחום ביטוחי הבריאות. לאחרונה הוא נכנס לתחום הייעוץ בהלוואות. בסביבת וובי והבעלים רואים בוובי "סטארט-אפ ביטוחי פיננסי". ככזה, לכל אורך הדרך, נזקק האתר להזרמות הון מהבעלים, וככל הידוע הוא עדיין תלוי בהזרמות מהם. הסיבה העיקרית לכך היא הוצאות הפרסום המשמעותיות שלו, בעיקר דרך קמפיינים טלוויזיוניים.

עקב הגילוי כי ההכנסות נופחו, ושהגוף עדיין נזקק להזרמות הון מהבעלים, מרחפים כעת סימני שאלה: האם מודל ההכנסות מול הוצאות שהיה ושיש לוובי בכלל מחזיק מים. אין ספק שיש שם ערך של מידע על לקוחות רבים (שאותו, למשל, ניתן למנף גם למכור). אבל, יש שם אתגר עסקי, שייתכן שהוא משמעותי מאוד.

ביחס לסוגיית התמיכה העתידית בוובי, אמרו לאחרונה בווייט מאונטיינס: "אנו מאמינים במשימה העיקרית של וובי - לשרת את הלקוחות הישראליים על-ידי הגברת השקיפות והתחרותיות בתחומי הביטוח והפיננסים בישראל - תומכים במנכ*ל החדש ומצפים שהוא וצוותו ימשיכו להצעיד את החברה קדימה".

לווייט מאונטיינס פעילות השוואת מחירים בעולם, וככל הידוע היא מרוצה מהטכנולוגיה שמשמשת את וובי. כך, ככל הידוע מתכננים עתה בוובי לחזור לבסיס, ובין היתר לחדול מעיסוק בתחום ביטוחי הבריאות, תוך התמקדות בתחומי הביטוח הכללי והנסיעות לחו"ל, לצד עיסוק בייעוץ בהלוואות - תחום שאליו נכנסה הסוכנות ממש לאחרונה.

ווייט מאונטיינס רכשה את המניות בוובי בשני שלבים. הראשון, בתחילת 2014, היה רכישה של 54% ממניות וובי, תמורת 4.1 מיליון דולר (כ-14.4 מיליון שקל) מידי חברת ההשקעות רוביקון, שהייתה בשליטתו ובניהולו של אמיר ברמלי. באותה שנה נרכשו על-ידי ווייט מאונטיינס גם מניות מועדפות חדשות שהונפקו על-ידי וובי, בתמורה לכ-9 מיליון דולר (כ-31.5 מיליון שקל).

אז אמר ברמלי, כי "רוביקון החליטה שלא למכור את כל החזקותיה בחברה, מכיוון שאנו מאמינים במודל העסקי של וובי, שימשיך לצמוח וישנה את פני השוק הישראלי". אולם כשנה לאחר מכן - במארס 2015 - נחקר ברמלי על-ידי רשות ני"ע, בחשד לשורה של עבירות על חוק ני"ע, ורוביקון התגלתה כצרה גדולה. בשל כך - זמן קצר לאחר מכן, במאי אותה שנה - הוציאו האמריקאים את רוביקון החוצה, ורכשו את יתרת החזקותיה בוובי.

בעל המניות הנוסף בוובי כיום הנו גילר המייסד, שמחזיק, עדיין, ב-5% מהמניות. ככל הידוע ווייט מאונטיינס צפויה להוציא אותו מהחברה בקרוב.

נעלמה ממרקעי הטלוויזיה

כאמור, לחברה הוצאה מרכזית בתחום הפרסום. בסביבת וובי לא הסתירו בעבר כי הביקוש לשירותי החברה נוסק מעלה בשעת קמפיין טלוויזיוני, ונרגע (מאוד) כשאין כזה. לכן, וובי משקיעה הרבה כסף בפרסום, ברמה של חברת ביטוח גדולה - אך אין לה ההכנסות שמהן נהנות חברות הביטוח. מנתוני יפעת בקרת פרסום, שנמסרו לבקשת "גלובס", עולה כי הוצאות הפרסום של וובי בטלוויזיה, ברדיו ובעיתונות, מתחילת 2014 עד אוקטובר 2017, הסתכמו בכ-50 מיליון שקל, על פי הערכות.

בשנים 2014 ו-2015 היו הוצאות פרסום ביותר מ-17 מיליון שקל בכל אחת מהשנים, וב-2016 ירד קצב הפרסום לעלויות מוערכות של למטה מ-12 מיליון שקל, בעוד שב-2017 חלה עצירה מוחלטת כמעט. כך, על פי הערכת יפעת, מדובר על הוצאות פרסום של וובי בהיקף של פחות מ-4 מיליון שקל מתחילת השנה הנוכחית. זה מצביע כנראה על שינוי כיוון תפיסתי באתר, ועל כך שממש לא מן הנמנע שוובי תעבור מעתה לפרסום מוטה דיגיטל (וזול הרבה יותר), וללא נוכחות משמעותית בטלוויזיה.

בראיון שהעניק לפני כשנתיים ל"גלובס", אמר גילר כי "וובי היא סוכנות ביטוח, אבל מזן אחר", והוסיף בין היתר, בהתייחס להוצאות האדירות על פרסום ולהערכות בשוק שהסוכנות הייתה (ועודה) גוף הפסדי, כי "נהיה מאוזנים קרוב לוודאי בסוף השנה, וזה מוקדם בשנה כמעט ממה שתכננו. בעלי המניות רואים בוובי השקעה לטווח ארוך... עד היום הושקע בוובי הרבה מאוד כסף".

עוד אמר אז גילר ביחס להזרמות הבעלים, כי "כל הזרמות ההון מהבעלים היו בהתאם לתוכניות העסקיות - לא הייתה ולו הזרמה אחת לא מתוכננת במסגרת התוכנית העסקית". הוא הוסיף שווייט מאונטיינס "לא מתערבים בניהול של וובי, והם מאמינים בשוק הישראלי, ובסופו של יום זו השקעה עבורם".

כעת ברור כי הדברים השתנו, ובווייט מאונטיינס החליפו את התקליט בכל הנוגע לחברה הישראלית שהסבה להם נזק בהיקף ניכר, וגם הבינו שהתוכנית העסקית הקודמת כבר לא רלוונטית, ושיש לחשב דרך מחדש.

השותפות עם קצף מעמיקה

לצד וובי, לחברה האמריקאית החזקה נוספת בחברה ישראלית, ומוצלחת יותר: 50% ממניות סוכנות ביטוחי הנסיעות לחו"ל פספורטכארד (PassportCard), שהוקמה על-ידי אלון קצף. האחרון, מסוכני הביטוח היזמיים והחדשניים במשק, היה ממקימי דיוויד שילד - סוכנות הביטוח המצליחה לביטוחי בריאות לשוהים בחו"ל לטווחי זמן ארוכים, שמחזיקה ביתר מניות פספורטכארד.

באפריל 2015 רכשה ווייט מאונטיינס החזקה בחברת ביטוחי הנסיעות לחו"ל המבוססת על פתרון טכנולוגי ייחודי ומועיל - כרטיס אשראי ייעודי שניתן מראש לכל מבוטח (בניגוד להחזר בדיעבד כנגד קבלות, כפי שנהוג ביתר שוק ביטוחי הנסיעות לחו"ל). נכון לסוף 2016, כך על פי דוחות ווייט מאונטיינס, היא השקיעה בפספורטכארד כ-21 מיליון דולר. בווייט מאונטיינס הצהירו בדוחות האחרונים, כי הם רואים "פוטנציאל רב" בהחזקה זו, שגם מחזיקה בפיתוח ייחודי ומוצלח.

עתה נודע ל"גלובס", כי הקשר של ווייט מאונטיינס לישראל בכלל ולאלון קצף בפרט לא מסתיים פה, ולפני שבועות ספורים חברת הביטוח האמריקאית חתמה על הסכם לרכישת 50% ממניות דיוויד שילד, מידי משפחת חיטרון, שייסדה את הסוכנות עם קצף. עם השלמת עסקה זו תחזיק ווייט מאונטיינס במחצית ממניות דיוויד שילד, ואילו קצף, המנכ"ל של דיוויד שילד, יחזיק ביתרה. היקף העסקה לא נמסר. השלמת העסקה תלויה בקבלת אישורים רגולטוריים ובהתקיימות תנאים אחרים, והיא צפויה במהלך הרבעון הראשון ב-2018.

דיוויד שילד נוסדה בשנת 2000, והיא פועלת עם קבוצת הביטוח הפניקס. לפני מספר שנים דווח כי חברת עילדב הציבורית אמורה להעמיד לה מימון, אך המגעים הללו "פקעו מבלי שהושלמו, וזאת עקב אי-עמידתם של דיוויד שילד ובעלי מניותיה בהסכמות הצדדים בקשר להשלמת העסקה, לרבות העמדת הבטוחות הנדרשות לטובתה של החברה לצורך השלמת העסקה". ב-2016 הסתיים עניין זה בפשרה בביהמ"ש המחוזי בת"א, לאחר שדיוויד שילד שילמה לעילדב כמיליון שקל.

התעניינה גם בכלל ביטוח

עוד קשר ישראלי עקיף של ווייט מאונטיינס נעשה דרך חברת הביטוח האמריקאית סיריוס, שכבר כמה שנים נקשרת במו"מ לרכישת קבוצת ביטוח גדולה בישראל. בדוחותיה פירטה ווייט מאונטיינס, כי השלימה את מכירת סיריוס באפריל 2016, בתמורה לכ-2.6 מיליארד דולר, דבר שהוביל לרווח של כ-477 מיליון דולר עבור ווייט מאונטיינס מהמכירה.

סיריוס התעניינה בעבר ברכישת השליטה בכלל ביטוח, ולאחרונה היא רכשה קצת פחות מ-5% ממניות הפניקס מידי קבוצת דלק, כחלק ממהלך לרכישת מניות השליטה בקבוצת הביטוח הישראלית - וכבר הגישה בקשה בנושא לפיקוח על הביטוח בישראל. כיום נמצאת סיריוס בבעלות סינית, מה שצפוי להקשות עליה לקבל את אישור הרגולציה בישראל.

אגב, ווייט מאונטיינס עצמה הייתה לפני כמה שנים אחד משלל גורמים זרים שהביעו התעניינות ברכישת השליטה בכלל ביטוח. התעניינות זו לא הבשילה לכדי מגעים מתקדמים, ולפי שעה גם אף גורם אחר לא רכש את השליטה בקבוצת הביטוח, שמניות השליטה בה שייכות לאי.די.בי.

* למרות פניותינו, לא הצלחנו ליצור קשר עם גילר, ולא התקבלה תגובה ממנו.

וובי הקטינה בדרסטיות השנה את הוצאות הפרסום
 וובי הקטינה בדרסטיות השנה את הוצאות הפרסום