זעזוע במגדל: המנכ"ל עופר אליהו והיו"ר דנינו וצפויים לעזוב

בעל השליטה שלמה אליהו לא מרוצה ממצבה של מגדל ומהידרדרותה, והוא מזעזע את ההנהלה כדי לשנות את המצב

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

מתיחות במשפחת אליהו: בעל השליטה בקבוצת הביטוח מגדל , שלמה אליהו, מתעתד לשוב לתפקיד רשמי בקבוצה, ומזיז את בנו, עופר אליהו, מתפקיד מנכ"ל חברת הביטוח. זאת על רקע חוסר שביעות רצון של שלמה אליהו מהתנהלות הקבוצה ומתוצאותיה העסקיות. במקביל מתעתד אליהו האב להביא לקבוצה את מיכל עבאדי בויאנג'ו, לשעבר החשכ"לית באוצר, שתמונה למנכ"לית - מהלך שטרם נסגר סופית.

בד בבד עם מינויו הצפוי של שלמה אליהו ליו"ר הקבוצה, הודיע מי שמשמש כיום בתפקיד יו"ר מגדל, המפכ"ל לשעבר יוחנן דנינו, על פרישה מהקבוצה. דנינו, שצפוי לסיים ב-2018 את תקופת הצינון שנכפתה עליו עם פרישתו מהמשטרה, מתכוון לפנות לעסקים אחרים, "בין היתר כדי לאפשר לו להמשיך לכיוונים נוספים בקריירה האישית והציבורית".

מהתמוגגות לאכזבה

בסוף אוקטובר 2012 השלים שלמה אליהו את מה שהוגדר "עסקת חייו", כשרכש את השליטה בקבוצת מגדל מידי ג'נרלי האיטלקית.

אז הוא התמוגג מהעסקה, ואמר ל"גלובס", כי "מהיום אני בעל השליטה במגדל. זה דבר גדול". אליהו הסביר, כי רכש את השליטה בחברת הביטוח הגדולה במשק דאז "למען עתיד המשפחה".

אלא שחמש שנים לאחר מכן מוצאות את עצמן מגדל ומשפחת אליהו בלב סערה אדירה: שלמה אליהו מוריד את בנו עופר מכס המנכ"ל, למגינת ליבו של האחרון, כדי לשוב ולאחוז במושכות כיו"ר מגדל.

נדגיש כי כדי שאליהו האב יוכל לחזור לתפקיד ביצועי במגדל, צריך היה שעופר אליהו יזוז, מאחר שהוראות הרגולציה חוסמות עבודה בביטוח של מי שקשורים משפחתית.

עופר אליהו צפוי לעזוב גם את עסקי המשפחה בכלל, לטובת עסקים פרטיים משלו. ככל הידוע הבן השני של שלמה אליהו, ישראל, נשאר יו"ר החברה הבת של מגדל, מגדל שוקי הון. לאורך השנים נשמרה הפרדה בינו לבין אחיו עופר, שניהל את עסקי הביטוח, שהם העיקר של קבוצת מגדל.

כאמור, עתה אליהו האב יחזור לקחת את המושכות, ולצדו מנהלת מוכשרת, אך ללא ידע וניסיון בעולמות הביטוח, בדגש על המרכז של מגדל: עולם הביטוח והחיסכון הפנסיוני. אגב, לעבאדי בויאנג'ו ניסיון בבנקאות, וגם בעולמות הביטוחים הבריאותיים, מהעבר הרחוק שלה במשרד הבריאות, כמי שהייתה אחראית על עולם נלווה לביטוחי הבריאות - השב"נים של קופות החולים.

"זהו רגע קשה מאוד, לשלמה ולעופר", אמר היום ל"גלובס" גורם מעורה בנושא, שהוסיף כי "ההרגשה רעה, לאב - ולבן, שצריך להחליף אותו. אבל, מבחינת שלמה הוא לא יכול להרשות לעצמו שגוף כמו מגדל לא יחזור לעצמו, ולא הייתה ברירה. המתחרים פוגעים במגדל כל הזמן".

שרשרת של שינויים

כך, המהלך - המפתיע כלפי חוץ - קרה בעקבות חוסר שביעות הרצון של אליהו האב מהתפקוד של מגדל, שכבר אינה מובילת שוק הביטוח. מאז שרכש אליהו את השליטה במגדל איבדה מניית החברה 3% מערכה, בעוד שמדד הביטוח זינק בכ-67%.

מדובר בשלב נוסף של שינויים פרסונליים בצמרת מגדל, שבעבר התאפיינה ביציבות. כשאליהו רכש את השליטה במגדל, היו"ר שלה היה אהרון פוגל והמנכ"ל היה יונל כהן. היו"ר פוגל זז החוצה במהרה, ויונל כהן זז כעבור תקופה ארוכה יותר, ורק אז מונה הבן עופר למנכ"ל.

לאורך השנים הצטרפו לצמרת מגדל עוד שני מינויים אישיים, כיבוא אישי של בעל השליטה שלמה אליהו, בהם: ענת לוין, שכבר הייתה בכירה במגדל בעבר, ושהגיעה מהנהלת בנק הפועלים, ופרופ' עודד שריג, שהיה קודם לכן הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון. שניהם שרדו חודשים מעטים בתפקידיהם במגדל תחת שלמה אליהו, ועזבו בתחושות קשות.

בשלהי 2012 רכש אליהו כ-69% ממניות קבוצת הביטוח מגדל, בתמורה לכ-3.55 מיליארד שקל לפי שווי של כ-5.1 מיליארד שקל. כיום נסחרת מגדל "רק" בשווי של 4.4 מיליארד שקל.

לאורך השנים אליהו לא שבע נחת מהעסקה, ובעקבות הוראת המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, לא יכול היה לחלק דיבידנדים שיסייעו לו לעמוד במועד בהחזר חובות שלקח לצורך קיום העסקה. כך, נדרש אליהו לקדם הסדר לחובותיו למערכת הבנקאית (שהסתכמו ב-1.7 מיליארד שקל). לשם כך הוא גייס לראשונה אג"ח - בהיקף של כ-1.3 מיליארד שקל.

נוסף על מניות מגדל, מחזיק אליהו ב-27.1% ממניות בנק אגוד, שבימים אלה מקודם מהלך למכירתן (כחלק מכלל מניות השליטה באגוד) לבנק מזרחי טפחות.

נוסף על כך, לאליהו שורה של החזקות נדל"ן, בהן קניון ומגדל גן העיר בתל אביב, מלון הר ציון בירושלים ופרויקט דירות היוקרה "ירושלים של זהב" שבעיר הבירה.

מניית מגדל צנחה
 מניית מגדל צנחה