מביך? נתניהו רץ להשמיץ את חוטובלי ורק דבר אחד שכח

רה"מ נתניהו לא בזבז זמן אחרי הראיון המדובר במסגרתו השתלחה סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי ביהודי ארה"ב, ובעודה מתאמצת סגניתו להסביר את עצמה בתקשורת, שיגר השר הממונה הודעה חדה ומשפילה ■ ומה הוא "שכח" לכלול בהודעת הגינוי?

שמעתם מה אמרה ציפי חוטובלי? שמעתם באמת? כשהיא מתראיינת בשפה האנגלית חוטובלי פתחה פה על יהודי אמריקה.

״הבעיה היא חוסר ההבנה שלהם את מורכבות האיזור שלנו. אנשים שמעולם לא שלחו את ילדיהם להילחם עבור מדינתם, לרוב היהודים אין ילדים המשרתים כחיילים, במארינס, יוצאים לאפגינסטן, לעיראק… לרוב היהודים שם יש חיים נוחים, לא מבינים איך זה לחיות תחת התקפת טילים״.

בחלק אחר של הראיון השתלחה חוטובולי, ולא בפעם הראשונה, ביהודים מן הזרם הרפורמי והקונסרבטיבי, המרכיבים את מרבית יהודי ארה״ב, כשציינה שרחבת התפילה בכותל המכונה ׳עזרת ישראל׳ ריקה רוב הזמן, ״כי האנשים האלה לא מעוניינים לבוא לכותל״.

ראש הממשלה נתניהו לא בזבז זמן. הוא כבר מכיר את התגובות והמשבר המתהווה תוך זמן קצר. בעוד חוטובלי בגלי צה״ל מנסה להסביר את עצמה, נתניהו שלח הודעה חדה.

״מגנה את דבריה הפוגענייים של חוטובלי.״

״אין מקום להשתלחות כזו.״

״היא אינה משקפת את מדינת ישראל״.

באמת? היא לא משקפת את מדינת ישראל? היא סגנית שר החוץ. היא היא נציגת המדינה בתפוצות ונתניהו, כשר הממונה עליה, משגר אותה לכל קצוות תבל שם היא שוטחת את המסרים.

**דרך אגב - נתניהו גם היה שר התקשורת שנתיים וחצי כאשר המנכ״ל שהוא מינה שלמה פילבר ביצע מעשים שנחשדים כיום כעבירות פליליות. עכשיו זו שיטה כזו, להתנער מאחריות לדבריהם ומעשיהם של האנשים שעובדים אצלו, שמונו על ידו. אבל זה שייך לוידאו אחר.

חזרה לנתניהו.

והנה החדשות בקצרה. היהודים באמריקה קופצים לאוויר מכל אמירה מהסוג הנ״ל. הם רגישים ועצבניים בחצי השנה האחרונה.

אבל ציפי חוטובלי היא לא זו שהתחילה את המהומה. היא לא היתה הראשונה. מי כן?

כן, נתניהו. לפני חצי שנה, בתזמון הכי גרוע בעולם, כשראשי הסוכנות וארגונים יהודיים נפגשים לאירוע שנתי בירושלים, נתניהו הודיע על ביטול מתווה הכותל. כאצבע בעין, נתניהו הכאיב להם אחרי משא ומתן שנמשך כמה שנים כדי להביא לפתרון פשרה בין הזרמים השונים של יהדות העולם.

אין ספק שדבריה של חוטובלי היו שערורייתים, אבל הודעת הגינוי של נתניהו מצחיקה , כשהוא מאשים אותה ב ״פגיעה ביחסינו עם התפוצות״ כאשר נתניהו היה זה שהפר הסכם מתווה הכותל ולא היא.

כאמור, מאז, השטח נפיץ. שומעים זאת מראשי קהילות בארה״ב ובמקומות אחרים בעולם.

אחד השרים המקורבים ביותר לנתניהו אמר לי לאחרונה שאצל נתניהו יש חרטה רבה על הרגע ההוא, ההודעה הנמהרת על ביטול מתווה הכותל וההבנה לנזק האדיר שנגרם.

אבל איך מתקנים זאת? הודעות חריפות של האדם שאחראי למשבר, נגד הסגנית שהוא עצמו מינה, לא יהיו התרופה.