היריב הקשוח של אמזון שווה 6 מיליארד דולר: "אנשים אמרו - 'מה הבחור הזה עושה?'"

הירושי מיקיטני הוא מייסד אימפריית הדיגיטל היפנית רקוטן, הנסחרת ב-15 מיליארד דולר, מחזיקה בווייבר, משקיעה בליפט, מעצבת את עולם המסחר האלקטרוני וגם נותנת חסות לברצלונה ולגולדן סטייט ווריורס ■ השבוע הוא ביקר בישראל ואמר בשיחה מיוחדת עם "גלובס": "יש לכם מדענים ומהנדסים מעולים, זה חשוב מאוד לעתיד של קבוצת רקוטן"

הירושי (מיקי) מיקיטני, 52, הוא המייסד, המנכ"ל והיו"ר של קבוצת רקוטן (Rakuten), המתחרה הגדולה ביותר של אמזון ביפן. סקר שערכה באפריל השנה חברת המחקר DI Marketing העלה שרקוטן מנצחת בנקודות. 70.2% מהיפנים אמרו שהם מבצעים רכישות באתר המסחר המקוון של רקוטן, לעומת 66.7% הרוכשים באתר המקומי של אמזון. אבל רקוטן, שהעלתה בשנה האחרונה הילוך שיווקי בזירה הבינלאומית, עם חוזי חסות לקבוצת הכדורגל של ברצלונה ולגולדן סטייס ווריורס מה-NBA, מנסה להיות הרבה יותר מזה. מאז אמצע העשור הקודם ביצעה החברה מסע רכישות אגרסיבי, שהפך אותה לתאגיד ענק המספק יותר מ-70 שירותים ב-190 מדינות.

תחומי העיסוק של רקוטן כוללים לצד פלטפורמת המסחר המקוון גם עסקי תיירות, ספרים אלקטרוניים, בנקאות, ביטוח, מסחר, טלפוניה ותקשורת, תוכן בפלטפורמות הדיגיטליות, ספורט, נסיעות שיתופיות ואפילו משלוחי רחפנים. החברה מתהדרת במועדון לקוחות של כמעט 1.2 מיליארד איש בכלל שירותיה, ועל פי הדיווחים האחרונים, 950 מיליון מהם משתמשים בווייבר, החברה הישראלית שרכש ב-2014 התאגיד היפני בכ-900 מיליון דולר.

וייבר, שעיקר פעילותה עדיין מתבצע מישראל, פועלת בתחום המסרים המידיים, שיחות הקול והווידאו, מול מתחרות כמו ווטסאפ, סקייפ, מסנג'ר של פייסבוק וגוגל הנגאאוט. בשנה האחרונה הורידו את האפקליציה של וייבר 100 מיליון משתמשים חדשים, שהשלימו צמיחה של יותר מ-300% בבסיס המשתמשים מאז תחילת 2014.

"כשהתחלתי את רקוטן ביפן והתחלתי להתפשט לתחומים כמו תיירות ופיננסים, אנשים אמרו 'מה הבחור הזה עושה'", אומר מיקיטני בראיון ל"גלובס", במהלך ביקור בזק בישראל. "יש לנו נוכחות משמעותית בארה"ב, שירות הספרים האלקטרוניים שלנו מאוד חזק בקנדה, איטליה, צרפת, הולנד, ספרד וגרמניה. וייבר היא תוכנת מסרים מידיים מאוד חזקה ברוסיה, מזרח אירופה, המזרח התיכון, בחלק ממדינות מזרח אסיה. עכשיו התפקיד שלי הוא לחבר את הנקודות, ופתאום זה נראה הגיוני לאנשים. לכן אני נוסע הרבה. אנחנו לא צריכים רק לחבר את השירותים אלא את הארגון כולו".

מיקיטני, אחד האנשים העשירים ביפן, עם הון המוערך ב-6 מיליארד דולר, הגיע לישראל לפחות מיממה כדי לבחון דרכים לבצע סינרגיה בין וייבר לשירותים אחרים של החברה, דוגמת ביצוע תשלומים מקוונים, הזמנת נסיעות שיתופיות, ושיתוף אוהדי ברצלונה בבחירת שחקנים מצטיינים ובתכנים אחרים הקשורים לקבוצה. למשרדי וייבר בבני ברק הוא הגיע בטישירט שחורה וסווטשירט תואם, והשאלה מדוע בחר לדבר עם התקשורת המקומית מוציאה ממנו פרץ צחוק והפניית אצבע מאשימה למנהלת התקשורת שמלווה אותו. "אתה צריך לשאול אותי למה לקח לי כל כך הרבה זמן להגיע לכאן שוב", הוא אומר בסופו של דבר, ומבהיר שחשיבותה של וייבר לרקוטן מצדיקה ביקורים תכופים הרבה יותר.

על השאלה האם הביקור שלו בישראל נועד לבחון רכישות נוספות או עסקים נוספים מעבר לפעילות וייבר, משיב מיקיטני: "ברור שזה אחד ממרכזי הטכנולוגיה החשובים ביותר בעולם, יש לכם מדענים ומהנדסים מעולים, זה חשוב מאוד לעתיד של קבוצת רקוטן".

כשהקמת את החברה ב-1997 תכננת שזה יהיה כזה עסק ענק?

"לא, אני מתכנן רק חמש שנים קדימה. אי אפשר לתכנן עשר שנים קדימה. אולי בעוד חמש או עשר שנים כבר לא נראה שטרות כסף, ובאותה מידה אי אפשר היה לחזות מראש את הסמארטפונים. זה כלל חשוב לא רק בתחום האינטרנט אלא בחברה בכלל. אי אפשר לחזות. מה שכן תכננו היה להקים חברה גלובלית. לכן אנחנו מבצעים את כל הפעילות באנגלית, גם אם מדובר בפגישה שכל המשתתפים בה יפנים. זה היה החלום מהיום הראשון".

לפעמים שותפים, לפעמים מתחרים

על פי דוחות רקוטן ל-2016, הכנסות החברה הסתכמו בשנה שעברה ב-7 מיליארד דולר, והרווח הנקי היה כ-350 מיליון דולר. זירת המסחר שהקים מיקיטני ב-1997 ביפן התרחבה בעשור האחרון גם לטייוואן, ארה"ב, צרפת, ברזיל וגרמניה, והיא משרתת כ-100 מיליון לקוחות בחודש. פעילות כרטיסי האשראי של החברה ביפן היתה אחראית ב-2016 לעסקאות ב-45 מיליארד דולר, כמעט חצי מכלל העסקאות שביצעו לקוחות רקוטן בכלל שירותיה, שהסתכמו בכ-100 מיליארד דולר. החברה, שמשרדיה הראשיים ממוקמים בטוקיו, מעסיקה כ-20 אלף עובדים ברחבי העולם ונסחרת בבורסה של טוקיו בשווי של כ-15 מיליארד דולר.

הפעילות הגלובלית המשמעותית הראשונה של רקוטן החלה ב-2005, אז רכשה החברה את LinkShare האמריקאית, זירת שיווק שותפים (Affiliate marketing). באותה שנה השיקה את חברת כרטיסי האשראי שלה ביפן, המשרתת כיום כ-14 מיליון לקוחות, ובשלוש השנים האחרונות התרחבה פעילות זאת גם לארה"ב ולטייוואן. בתחילת 2017 הושק בנק רקוטן אירופה בלוקסמבורג, וביפן פעילה רקוטן בתחום הבנקאות מאז 2009, אז רכשה בנק מקוון שבו התנהלו בסוף 2016 כ-5.7 מיליון חשבונות. החברה פעילה גם בתחום המטבעות הדיגיטליים והארנקים הדיגיטליים, ומקיימת מסחר בניירות ערך ביפן, הונג קונג, מלזיה ואוסטרליה. פעילות חדשה נוספת היא כמפעילה וירטואלית של שירותי סלולר ביפן.

על השאלה אם המטרה הבאה של רקוטן היא להפוך למתחרה שווה לאמזון ועליבאבא בשוק הגלובלי משיב מיקיטני בהסתייגות. "זה עולם מסובך כרגע. השוק מאוד גדול, בחלק מהמקרים אנחנו מתחרים ובחלק מהמקרים משתפים פעולה. למשל, חלק ניכר מלקוחות כרטיסי האשראי שלנו משתמשים בהם כדי לבצע רכישות באמזון, ואנחנו מרוויחים כסף מזה. אז מבחינה מסוימת הם לקוחות שלנו גם כשהם קונים באמזון. מחזיקי כרטיסי האשראי שלנו הם גם לקוחות גדולים של העסקים שלנו עם eBay (שת"פ עם הפלטפורמה הדרום-קוריאנית של eBay), כך שזה עולם די מורכב. בתחומים אחרים אנחנו כמובן מתחרים, אבל די מסובך לומר מי כרגע המתחרים שלנו".

אחד התחומים הלוהטים שבהם מעורבת רקוטן הוא תחום הנסיעות השיתופיות. החברה היא בעלת מניות מיעוט בכמה חברות בולטות בתחום: ליפט האמריקאית (Lyft) קארים מדובאי (Careem) וקביפיי (Cabify) מספרד. "אנחנו מאוד בטוחים במהפכה שעומדת להתרחש בתחום התחבורה", אומר מיקיטני. "כשהשקענו בליפט לפני שנתיים וחצי, רוב גדול של האנשים חשב שאובר תיקח את כל השוק. באותו זמן ליפט החזיקה פחות מעשרה אחוז מהשוק והיום כבר יותר מ-20% (בשוק האמריקאי). אנחנו מאמינים גדולים בגלובליזציה של התחום ולכן השקענו גם בקארים ובקביפיי, ואנחנו מקווים ששלוש החברות האלה יוכלו לשתף פעולה בצורה משמעותית".

אתמול דווח באתר Axios כי ליפט מנסה לגייס בימים אלה 500 מיליון דולר נוספים על המיליארד שגייסה לפני כחודש בהובלת קרן ההשקעות של אלפבית, החברה האם של גוגל. הגיוס הוא לפי שווי חברה של 11.5 מיליארד דולר אחרי הכסף, ונועד לתמוך באסטרטגיית ההתרחבות האגרסיבית של ליפט, שנכנסה השנה ל-100 שווקים חדשים בארה"ב ומשרתת כ-95% מהאוכלוסייה האמריקאית. בחודש הבא מתכננת ליפט לצאת לראשונה מארה"ב ולספק שירותים גם בקנדה. בהקשר זה צופה מיקיטני "שתעשיית הרכב תעבור שינוי דרמטי לא רק במדינות מפותחות, אלא גם במדינות מתפתחות, ואפילו בהיקף משמעותי יותר, מכיוון שהן יכולות לבצע קיצור דרך: לוותר על השלב של בעלות על מכונית ולעבור ישר לשלב של תחבורה ומכוניות בתור שירות".

האם כשאתה מדבר על חיבור הנקודות של הקבוצה אתה מתכוון לכך שנראה הטמעה צולבת של פיצ'רים בין האפליקציות שלכם?

"יש לנו 1.2 מיליארד מנויים בכלל השירותים שלנו. אני לא יכול לומר שכל אחד מהם פעיל, אבל יש לנו קהילה גלובלית ענקית, ויש היגיון בשילוב בין חברות הפורטפוליו האחרות שלנו לחברות בתחום התחבורה. כמובן, אנחנו לא יכולים לכפות את זה, אבל אני חושב שיש סינרגיה חזקה בין השירותים שיכול לשרת את כל הצדדים. זה הרציונל שלנו. במקום רק להשקיע בחברות אנחנו שואפים לחבר ביניהן".

יותר ויותר נשמעות טענות נגד הכוח המופרז שצוברים תאגידי הטכנולוגיה הבינלאומיים החדשים, על פגיעה בתחרותיות ובעסקים קטנים. מה דעתך על זה?

"הפילוסופיה שלנו היא בבסיסה - וזאת הסיבה שבגללה החלטנו לתת חסות למועדון הכדורגל ברצלונה - להעצים את החברה. אחד ההבדלים בינינו לבין חברות ענק רב-לאומיות אחרות הוא שאנחנו מנסים להשתמש בטכנולוגיה כדי לעזור לקהילות מקומיות, במקום להתחרות בהן. המשימה שלנו היא לא להעתיק מהמתחרים, אלא להיות בטוחים בשירותים שאנחנו נותנים ללקוחות. ייתכן שאנחנו גדלים לאט יותר מהמתחרים, אבל אני חושב שלחקות אותם זאת גישה שגויה".