דרמה במערכת הפוליטית: שר הבריאות ליצמן מתפטר

שר הבריאות יעקב ליצמן הודיע כי יתפטר מהממשלה ביום ראשון על רקע משבר עבודות הרכבת בשבת ■ יהדות התורה תישאר בתוך הקואליציה, דבר שאמור למנוע את פיזור הממשלה

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

דרמה במערכת הפוליטית. שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) הודיע לראש הממשלה נתניהו שהוא מתפטר מתפקידו כשר הבריאות עקב אי הגעה להבנות על ביצוע עבודות אחזקה לרכבות ישראל במהלך השבת.

שר העבודה והרווחה חיים כץ, שמונה לטפל במשבר בין יהדות התורה לבין שאר הקואליציה לפני כשנה אמר השבוע (ראיון לרשת מורשת) כי חלק מתחזוקת הרכבות חייבת להתבצע בשבתות, אך לא ניתן לקחת סיכונים ביטחוניים תחבורתיים. דבריו הקפיצו את השר יעקב ליצמן וב-48 השעות האחרונות מתנהל מו"מ בין ליצמן לבין נתניהו.

בשעות האחרונות הסכימו הצדדים - שלמרות התפטרות השר ליצמן, שצפויה לצאת לפועל ביום ראשון הקרוב, יהדות התורה תישאר בתוך הקואליציה, דבר שאמור למנוע את פיזור הממשלה.

אחרי פרסום החלטתו של ליצמן התראיין השר כץ, ברשת ב' ואמר שהוא בודק במשך שנה שלמה מדי שבת את הצרכים הספצפיים של ביצוע העבודות בשבת. "אני לא מבין מה קרה דווקא השבת הזו. יש צרכים מסוימים למדינה, אם לא יעשו את העבודות הללו, אנשים לא יוכלו לנסוע ביום א'."

לדברי כץ, "נפגשתי בימים האחרונים הרבה עם השר ליצמן. אני מבין שיש לו מאבק בנוגע לקדושת השבת, אך יש דברים של פיקוח נפש ואין ברירה. העבודה הזו (של שבת ה 25 בנובמבר-ט"ש) תוכננה שנתיים מראש, ואם היא לא תבוצע זה יגרום עומסים קיצוניים ביום ראשון. העבודה של שבת הזו, היא מעבר איתות מהגנה חשמלית להגנה אלקטרונית והיא סיכום של עבודות שבוצעו במשך 4 חודשים. העובדים הם עובדי רכבת ישראל, שיש להם אישור בטחוני מיוחד. כלומר, זה עבודות מסווגות בחלקן, איתותים, תדרים. אני אומר לך חד משמעית שזה פיקוח נפש. זה פיקוח נפש".

כץ הוסיף שהוא עושה מאמץ שבועי לצמצם את מספר העובדים היהודים בשבתות, אך מתוך נסיון לעבוד ביעדים של הרכבת. "מדובר במשבר מיותר. אני אחראי על הנושא הזה מדי יום שישי ובוחן את הנושא באופן מקצועי".

ראשי המפלגות נזהרים (בשלב זה) מלהגיב להודעת ליצמן על התפטרותו המיועדת. בקשות לתגובות מן המחנה הציוני והבית היהודי - לא נענו.

חברי כנסת בודדים התייחסו למהלך של ליצמן, שעשוי להכניס את המערכת הפוליטית לסחרור. ח"כ מירב בן ארי (כולנו), חברה בקואליציה - אמרה שזה מאכזב שליצמן לא יהיה חלק מן הממשלה. "הוא שר בריאות מעולה. אני מבינה את שיקוליו אבל עם זאת בהחלט אכזבה. לצד היותו מקצועי בתחומו הוא אדם ישר והגון ואיש עשייה מצויין", אמרה בן ארי.

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר: "הרכבת תמשיך לנסוע והממשלה אוטוטו עפה מהמסילה. אי אפשר למרר את חייהם של מאות אלפי ישראלים ולהשבית כליל את תנועת הרכבות, אם לליצמן היה כל כך דחוף להתפטר מוטב היה שיעשה זאת על מצב חדרי המיון והרפורמה שהוכרזה בסיעוד ולא עומד מאחוריה יותר מדי".

יו"ר הקואליציה דוד ביטן אמר הבוקר בראיון לרשת ב': "הודענו לליצמן שלא ניתן לעצור את העבודות הספציפיות האלה. אמנם אנשי הרכבת מגזימים כי עבורם כל העבודות חיוניות, אבל במהלך השבת הזו באופן ספצפי באמת שאי אפשר לעצור את העבודות".

לדבריו של ביטן, יש כרגע בעיה במערכת היחסים בתוך הקואליציה, אבל היא אינה מתפרקת בשלב הזה. "הליכוד לא נכנע לדרישה של ליצמן. יהיו עבודות בשבת גם אם יהיה משבר. החרדים הם השותף הטבעי שלנו וכך זה ישאר, וזאת גם אם יהיה משבר ונלך לבחירות".

מתנועת "ישראל חופשית", מבין המובילים של המאבק לתחבורה ציבורית בשבת נמסר: "אנחנו מברכים על התפטרותו של ליצמן. זהו ניצחון של הרוב הישראלי אשר לא מוכן לשלם בגופו ובאיכות חייו למול כפייה דתית דורסנית. הציבור הוכיח שהוא יודע למחות. אנחנו מצפים שממשלת ישראל תאפשר חיים מאוזנים בהם יש חופש דת, וחופש מדת. עם זאת, יש לנו חשש שמדובר בחרדיבלוף מכיוון שיהדות התורה נשארת בקואליציה ולכן נמשיך לעקוב מקרוב - האם יש כאן מהלך אמיתי". 

ראש הממשלה הגיב להודעת ליצמן: ״ראש הממשלה בנימין נתניהו מעריך מאוד את השר יעקב ליצמן ומקווה שלא יפרוש מהממשלה. ראשי הסיעות הבהירו שאין בכוונתם לפרוש מן הקואליציה, מה שיאפשר לגבש פתרון מיטבי, ששומר גם על השבת וגם על צרכי הציבור לתחבורה בטוחה ורצופה״.