יעלון: "אין כמעט בכירי ממשלה וח"כים שנאלצו להרוג יותר ממני"

שר הביטחון לשעבר מתח ביקורת על בכירי הממשלה כאשר ציין כי "מנהיגות זה לא על מה אתה מקבל 'לייק' בפייסבוק אלא על מה אתה מוכן לשלם מחיר" ■ נווה: "צה"ל הוא לא בדיוק שומר החותם של הממלכתיות"

משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי
משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי

הבוקר (ו')  התקיים במכללת ספיר יום עיון של המחלקה למנהל ומדיניות ציבורית והמכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, ובו לקחו חלק חוקרים בכירים, אנשי אקדמיה ובכירי מערכת הביטחון. יום העיון עסק במצבם של ערכי צה"ל ועמידותם בפני הלחצים החברתיים והפוליטיים שמאיימים עליו בשנים האחרונות.

במושב שעסק בשאלה כיצד ערכי צה"ל בעיני המפקדים בצבא, לקחו חלק, בין היתר, שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי אלוף במיל' עמוס ידלין, סגן הרמטכ"ל לשעבר אלוף במיל' מתן וילנאי, סגן הרמטכ"ל לשעבר אלוף במיל' יאיר נווה, אלוף במיל' גיורא רום לשעבר סגן מפקד חיל האוויר, תא"ל במיל' הושע בן שלום פרידמן לשעבר קצין מילואים ראשי, תא"ל ד"ר מאיר אלרן, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) אשר עומד בראש תכנית ההתמחות בביטחון לאומי במכללה האקדמית ספיר, ראש המחלקה למנהל ומדיניות ציבורית במכללת ספיר ד"ר אורי לב, נשיא המכללה הפרופ' עמרי ידלין ועוד.

יעלון התייחס בדבריו לפרשת אלאור אזריה, וטען כי "מרחבי הלחימה שלנו בשנים האחרונות הם רוויי אזרחים, וזה מציב אתגר מוסרי הרבה יותר גדול. אתה נדרש להרוג ואתה עלול להיהרג. אין כמעט בכירי ממשלה וחברי כנסת שנאלצו להרוג יותר ממני, ופרשת אלאור אזריה מהרגע הראשון ולאורך כל התחקירים, ברור שהמעשה לא יעשה".

עוד הוסיף כי "מנהיגות זה לא על מה אתה מקבל 'לייק' בפייסבוק, אלא על מה אתה מוכן לשלם מחיר. חלק מהתגובות שלי בהקשר של פרשת אלאור אזריה וההתבטאות בזמן אמת, היו מהצורך להגן על הצבא וערכיו. יש השפעה למה אומרים המנהיגים. ברור שיש יצרים, אך הזהו הגיבור הכובש את יצרו. תפקידה של מנהיגות היא לטפל בדילמות כאלה ולא ללבות את היצר. זה מבחן מנהיגות.

"הצבא חייב להיות ערני למה שקורה בעם. אסור לנו כחברת שפע לשכוח שאנחנו חברת מאבק. כל חייל מגיע עם מטען מסוים והצבא צריך לחנך ולהכניס למסגרת ערכית-חינוכית ולאחר מכן משמעתית. בין הגיוס ועד ללחיצה על ההדק צריך לראות שהחייל קיבל את החינוך הנכון, ושיקבל את ההחלטה הנכונה גם מבצעית וגם ערכית."

יאיר נווה נטל אף הוא חלק בדיון, ואמר: "כשאתה מכניס את המערכת האזרחית היא נכנסת, ואל תתפלאו. בשלב מסוים היא כבר מגזימה. צה"ל הוא לא בדיוק שומר החותם של הממלכתיות. הוא הולך עכשיו אחורה בהרבה דברים כך שלא כל גורם יכנס. צה"ל עכשיו קובע שוב את הכללים בין הפוליטיקה לבין הצבא. קובע גבולות".