אוניות ומלט: רווחי מספנות ישראל קפצו פי 10 ל-76 מיליון שקל

עיקר הרווח נבע למספנות מפעילותה העיקרית בתחום בניית אוניות, אך גם תחום יבוא המלט צומח והניב לפי ההערכות רווח של כ-10 מיליון שקל

אחרי שסבלה אשתקד מירידה משמעותית בפעילות הליבה שלה - בניית ומתן שירותים לכלי שיט - מסתמנת שנת 2017 כשנת פעילות מוצלחת במיוחד לחברת מספנות ישראל, הבאה לידי ביטוי בתוצאותיה לרבעון השלישי של השנה, וכן בסיכום תשעת החודשים הראשונים שלה.

בסיכום הרבעון השלישי הציגה מספנות ישראל זינוק של קרוב ל-90% בהכנסותיה, שהגיעו ל-228 מיליון שקל, ולאחר שיפור הרווח הגולמי והתפעולי, הרווח הנקי שלה קפץ כמעט פי 10, והצטבר ל-32 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

תוצאות שלושת הרבעונים הראשונים של 2017 מציגות מגמה דומה, עם קפיצה של יותר מ-70% בהכנסות, שהגיעו ל-591 מיליון שקל, לצד רווח נקי שקפץ ביותר מפי 10, והגיע ל-76 מיליון שקל, אחרי רווח נקי של כ-7 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

עיקר ההכנסות והרווחים של מספנות ישראל נובעים מבניית כלי שיט לשימושים צבאיים. נוסף על כך פועלת החברה - הנמצאת בבעלות שלומי פוגל, סמי קצב ומשפחת שמלצר - במתן שירותי נמל, שירותים ימיים לחברת החיפושים נובל, וכן ביבוא ושיווק מלט, תחום שהופך עבורה למקור נוסף של צמיחה ורווחים - פחות משנתיים מאז שהחלה לפעול בו.

צמיחה של 23% ביבוא מלט

מספנות ישראל פועלת בתחום המלט באמצעות חברת סימנט אי.אס, שבה היא מחזיקה כ-70%. סימנט עוסקת ביבוא חומרי מלט מחו"ל ובייצור מוצרי מלט ומוצרים לענף הבנייה. במחצית השנה הראשונה דיווחה סימנט כי ייבאה לישראל מלט בהיקף של 411 אלף טונות - צמיחה של 23% ביחס למחצית המקבילה של 2016, ואז העריכו גורמים בחברה, כי עד סופה של 2017 היא תייבא לישראל מלט בהיקף כולל של כ-2 מיליון טונות.

ככל הידוע, כניסתה של מספנות ישראל לפעילות בשוק המלט הובילה לירידה של כ-10%-15% במחירי המלט בישראל, ולירידה חדה אף יותר במחירי הבטון. ההערכות בשוק הן, כי מגזר המלט תרם רווחים של כ-10 מיליון שקל למספנות בתשעת החודשים הראשונים של 2017, וזאת לאחר שבשנת 2016 כולה תרם לה מגזר המלט רווח גולמי של כ-6 מיליון שקל.

בדוחות מעדכנת מספנות ישראל על החלטתה להשקיע כ-120 מילון שקל ברכוש הקבוע שלה, בעיקר בפעילות המלט ובפעילות בניית כלי השיט - השקעות שבחלקן יגדילו את שטח הרציף המשמש את הפעילות הנמלית שלה. באוגוסט האחרון נחשף ב"גלובס", כי מספנות ישראל מתכננת להקים בתחומי הנמל שלה בחיפה מפעל חדש לטחינה של חומרי מלט, בהשקעה של כ-60 מיליון דולר.

מוקדם יותר השנה רכשו השותפים במספנות את חלקה בחברה (19%) של כלל תעשיות שבידי לן בלווטניק, תמורת כ-140 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-700 מיליון שקל. כלל תעשיות מחזיקה בחברת המלט נשר באמצעות חברת משאב.

הדוחות של מספנות ישראל מתפרסמים ימים ספורים לאחר שמשרד הכלכלה הצהיר, כי יבוא מלט מסכן את התעשייה הישראלית, אך לא ירוסן בשלב זה. הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה, דני טל, פרסם החלטה מקדמית שלפיה לא יוטל בינתיים היטל היצף על יבוא של מלט לישראל, למרות שבדיקה שעשה מצאה כי אכן מתקיים היצף כזה.

ההחלטה המקדמית של טל ניתנה בתום חודשי חקירה שביצע, בעקבות תלונה שהגישה לו חברת מלט הר-טוב, שבעבר הייתה בבעלות המונופול נשר וב-2015 נמכרה בכ-180 מיליון שקל למשפחת ויל.

תוצאות מספנות ישראל, במיליוני שקלים
 תוצאות מספנות ישראל, במיליוני שקלים