באופק יציב: דירוג האשראי של ישראל נשאר על A+

חברת הדירוג Fitch השאירה את דירוג האשראי של ישראל ברמה של A+ יציב ■ שר האוצר כחלון: "נמשיך להוביל את הכלכלה הישראלית באחריות ובנחישות"

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

חברת דירוג אשראי הבינלאומית Fitch אשררה היום (ג') את דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של A+ עם תחזית יציבה. לפי החברה, יחס החוב הממשלתי לתוצר של ישראל גבוה ביחס למדינות הייחוס וביחס לסיכונים הפוליטיים והביטחוניים. כמו כן, ישראל מציגה ביצועים מאקרו-כלכליים איתנים וחוסן מוסדי. 

על פי פיץ', בכל שנה משנת 2003 ישראל רשמה עודף בחשבון השוטף וכן יתרות המט"ח של המדינה המשיכו לטפס. פיץ' ציינה בנוסף כי המשך פיתוח משק הגז יספק תמיכה נוספת למאזן הסחר של ישראל משום שמאז פיתוח מאגר "תמר", המדינה הפחיתה את הצורך ביבוא גז טבעי. 

פיץ' צופה כי הגירעון התקציבי בשנת 2017 יהיה נמוך מ-2% מהתוצר. השיפור נובע מהכנסות חד פעמיות גדולות מהצפוי (כמו עסקת מובילאיי). לשנת 2018 החברה צופה כי הגירעון יתרחב ליעד של 2.9% מהתוצר. כמו כן החברה צופה כי יחס החוב הממשלתי לתוצר ירד גם השנה לרמה הנמוכה מ-62%. 

בנוסף חוזה פיץ' כי הצמיחה בשנת 2017 תהיה נמוכה יותר ביחס לשנה שעברה אך תישאר סביב רמה של 3%. צמיחת התוצר הואטה בשנים האחרונות, בין היתר בשל גידול איטי של אוכלוסייה בגיל העבודה, האטה בסחר העולמי ותחרותיות חלשה. כמו כן, לאחר אינפלציה שלילית בשנים 2015-2016, הצפי לשנת 2017 הוא שיעור אינפלציה של 0.3%. צפי האינפלציה לשנת 2018 תואם את טווח המטרה של בנק ישראל (1-3%). 

שר האוצר משה כחלון מסר בתגובה: "האמון שמביעות סוכנויות הדירוג בכלכלה הישראלית פעם אחר פעם מוכיח כי המדיניות הכלכלית שלנו שמשלבת כלכלה חופשית עם חמלה ורגישות חברתית עובדת. הכלכלה הישראלית צפויה לסיים שנה נוספת עם נתוני מאקרו מצוינים - גירעון נמוך, יחס חוב תוצר יורד, אבטלה נמוכה וצמיחה. נמשיך להוביל את הכלכלה הישראלית באחריות ובנחישות".