בזק: מוקדי החברה שהושבתו בשל אסיפות הסברה שבו לעבוד

(עדכון) - בעקבות פניות ל"גלובס" על כך שבמוקדי בזק לא עונים ללקוחות, מהחברה נמסר הבוקר כי "מוקדי בזק מושבתים באופן זמני בשל אסיפות הסברה שמכנס ועד העובדים בנושא שימוש בתשתיות החברה ע"י קבלנים חיצוניים" ■ בהמשך נמסר כי ההשבתה הסתיימה

בעקבות פניות שהגיעו אל "גלובס" על כך שבמוקדי בזק לא עונים ללקוחות, מהחברה נמסר הבוקר (ד') כי "מוקדי בזק מושבתים באופן זמני בשל אסיפות הסברה שמכנס ועד העובדים בנושא שימוש בתשתיות החברה על-ידי קבלנים חיצוניים. הנהלת החברה בוחנת את הצעדים הנדרשים אל מול צעדי הוועד". 

בהמשך היום, בסביבות השעה 11:15, נמסר מבזק כי מוקדי החברה שהושבתו בשל אסיפות הסברה שבו לעבוד. 

בהקשר זה נזכיר כי בית הדין הארצי לעבודה דחה שלשום (ב') ברוב דעות את הערעור שהגישה ההסתדרות על החלטת בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב לפיה עובדי חברת בזק רשאים לנקוט צעדים ארגוניים קצרים ומוגבלים בלבד בסכסוך שהוכרז על-ידם, שעילתו מתן אפשרות לספקי שירות חיצוניים לבצע עבודות בתוך תשתיות בזק.

השופטות לאה גליקסמן וסיגל דוידוב-מוטולה, אליהן הצטרפו נציגי הציבור שי צפריר ועצמון ליפשיץ, ציינו כי ההליך מעורר סוגיות כבדות-משקל הן בשאלת סיווג השביתה והן בשאלה האם המכתב של משרד התקשורת, שבו ניתנה לספקי השירות אפשרות לבצע עבודה בתשתיות בזק שלא באמצעות בזק, מקים עילה לגיטימית לשביתה; והתשובה לשאלות אלה בנסיבות המקרה אינה ברורה מאליה.

הארבעה פסקו כי נוכח העובדה שבשלב זה לא הונחה תשתית עובדתית שמראה כי להכנסת ספקי השירות, בהן חברות סלקום ופרטנר, יהיו השלכות על זכויות עובדי בזק וביטחונם התעסוקתי, לא ניתן להכריע בשאלת סיווג השביתה ובשאלה האם יש עילה לגיטימית לשביתה של העובדים. 

בית הדין הארצי קבע בנוסף כי אם בעתיד תונח תשתית עובדתית לפגיעה בזכויות העובדים, יהיה צורך להכריע בשאלות שונות הנוגעות לסיווג השביתה בנסיבות המקרה, ואם ייקבע כי קמה עילת שביתה לגיטימית, יהיה על בית הדין לדון בהיקף זכות השביתה וכן לשקול סעדים חלופיים להתרת השביתה, כגון חיוב הצדדים לנהל הליך של הידברות. 

במסגרת רפורמת "השוק הסיטונאי" ופתיחת שוק התקשורת הנייחת לתחרות, חויבה בזק לאפשר לספקי שירות אחרים, כגון פרטנר וסלקום, להשתמש בתשתית גישה נייחת קיימת השייכת לה. לצורך מימוש האמור, משרד התקשורת הוציא הנחיות שונות, ובין היתר קבע כי "העבודות בתשתיות יבוצעו על-ידי בזק עצמה או מספר מצומצם של חברות, אשר בזק נוהגת להיעזר בשירותיהן במקרים חריגים ובתיאום עמה".

ב-8 בדצמבר 2016 הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בבזק, כשאחת מעילות הסכסוך הייתה - כוונה להוציא עבודה הנתונה לעובדי בזק לעובדי קבלן.