ביקורת בוועדת הכספים על חדוה בר: "דואגת לבנקים ולא לציבור"

חברי ועדת הכספים מתחו ביקורת על התנהלות המפקחת על הבנקים בעסקת המיזוג בין בנק אגוד ומזרחי-טפחות ■ גפני: "ההתנגדות לעסקה והביקורת על עמדת הפיקוח על הבנקים מקרב כל חברי הוועדה עלולות להוביל למהלכים שלא ייטיבו עם הרגולציה על ענף הבנקאות"

משה גפני / צילום: אריק סולטן
משה גפני / צילום: אריק סולטן

ביקורת קשה נמתחה הבוקר (ד') בוועדת הכספים על התנהלות אגף הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל בכל הנוגע לעסקת המיזוג של בנק אגוד עם בנק מזרחי-טפחות. חברי הוועדה הביעו תרעומת על התמיכה של המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, בעסקה המתגבשת, בטענה כי העסקה עומדת "בסתירה גמורה לכוונת המחוקק בחוק הריכוזיות".

לדברי חברי הכנסת בוועדה, "המגמה של השנים האחרונות בכנסת היא לעודד את התחרות ולמנוע ריכוזיות, בין השאר על-ידי שבירת מונופולים, והעסקה לרכישת בנק אגוד על-ידי מזרחי-טפחות פועלת בכיוון ההפוך, תגביר את הריכוזיות בענף הבנקאות ותגדיל את יוקר המחיה".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הודיע כי יקיים דיון דחוף בעניין בשבוע הבא, אליו יזמן את המפקחת ואנשי בנק ישראל, כמו גם את הממונה על ההגבלים העסקיים. 

גפני הבהיר כי הוא אינו שוקל לקדם הפרדה של הפיקוח על הבנקים מבנק ישראל, אך ציין כי "ההתנגדות מכל סיעות הבית לעסקה והביקורת על עמדת הפיקוח על הבנקים מקרב כל חברי ועדת הכספים, קואליציה ואופוזיציה, עלולות להוביל למהלכים שלא ייטיבו עם הרגולציה על ענף הבנקאות, ויכול להגיע למצב כזה בו ינסו להפריד בין הפיקוח על הבנקים לבנק ישראל".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אמר בדיון: "רכישת בנק אגוד על-ידי בנק מזרחי זהו מהלך רע מאוד לציבור, למשק ולבנקאות, ומדי יום אני רואה שהוא מתקדם במהירות. הרגולטור שינה צד וכבר לא מייצג את הציבור אלא את הבנקים, ואני חרד מהעניין הזה. אם המיזוג יאושר, בנק מזרחי-טפחות יחזיק 44% משוק המשכנתאות, וזה טירוף מערכות. זה ייפגע ציבור ובמיוחד בזוגות צעירים שגם ככה מתקשים לרכוש דירה, ועכשיו המשכנתאות יתייקרו. אם המהלך יעבור, אני צופה את קריסת חוק הריכוזיות שוועדת הכספים העבירה. המפקחת על הבנקים הודתה כאן בוועדה שהמהלכים שהיא יזמה לחיוב הון נוסף בידי הבנקים כבר ייקרו את המשכנתאות לציבור. עכשיו, אם היא לא תעצור את המיזוג, זה רק יגביר את המגמה הרעה הזאת".

לוי הוסיף: "המפקחת כנראה לא שמעה על הקריאה של ועדת שטרום שקראה להקמת בנקים נוספים. היא עושה מה שהיא רוצה, ואני לא מתכוון לעשות לה חיים קלים. בכוונתי להגיש הרבה הצעות חוק שייצרו את צעדי הפיקוח על הבנקים".

לוי קרא להפעלת כל הכלים שבידי ועדת הכספים "על-מנת לעצור את המהלך ולחייב את המפקחת על הבנקים לפעול למען האינטרס הציבורי ולא זה של המערכת הבנקאית".

יו"ר הוועדה, ח"כ גפני, אמר ללוי כי בכוונתו לקיים דיון דחוף בנושא בעניין המיזוג בשבוע הבא, אליו יזמן את המפקחת ואת כל הגורמים הרלוונטיים לנושא.