טראמפ שיתף סרטון של "מהגר מוסלמי מכה ילד הולנדי על קביים"

נשיא ארה"ב שיתף בעמוד הטוויטר שלו שני סרטונים של ארגון גזעני בריטי שמתעדים לכאורה התנהגות אלימה של מוסלמים נגד חלשים ■ ראש ממשלת בריטניה: "נשיא ארה"ב שגה"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שיתף היום (ד'), בחשבון הטוויטר שלו, שלושה סרטונים אנטי-מוסלמיים, שמקורם בארגון גזעני בריטי שולי, "בריטניה תחילה". שניים מהסרטונים מתעדים לכאורה התנהגות אלימה של מי שמוצגים כמוסלמים נגד חלשים, וסרטון נוסף מראה אדם בעל חזות מוסלמית מנפץ פסל של מרים הקדושה, אמו של ישו.

טראמפ לא הסביר מה הניע אותו לתת לסרטונים תפוצה גלובלית בעמוד הטוויטר שלו, אחד מהנקראים ביותר בעולם, אך דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, הצדיקה את המעשה באזני כתבים. לדבריה, הנשיא נותן ביטוי לצורך לדון על ביטחון לאומי ולהגדיל את תקציב משרד ההגנה - נושא שנוי במחלוקת בימים אלה.

"האיום אמיתי", אמרה סנדרס. "יש צורך להתייחס לאיום הזה. צריך לדבר על האיום וזה מה שהנשיא עשה (כאשר שיתף את הסרטונים)".

אך ראש ממשלת בריטניה , תרזה מיי, גינתה הערב את הציוץ הנשיאותי. "נשיא ארה"ב שגה בעשותו זאת", ציינה ראש הממשלה בהודעה.

הסרטונים הועלו לרשת ע"י "בריטניה תחילה", ארגון שמציג עצמו כמפלגה פוליטית, אך למעשה אינו אלא קבוצה אולטרה גזענית ששמה לה למטרה לטהר את בריטניה ממוסלמים. בראשו עומדת ג'יידה פרנסן, שהוגש נגדה כתב אישום בחשד ל"הטרדה דתית חמורה" בבריטניה. הסרטונים עולים בקנה אחד עם המטרה המוצהרת של ארגון זה ודומים לו: להציג את כל המוסלמים כאיום על הציוויליזציה המערבית.

בהודעתה, מגנה מיי בחריפות את הארגון: "'בריטניה תחילה' מבקשת לזרוע פילוג בקהילות ע"י הפצה של נראטיבים ספוגי שנאה שמפיצים שקרים ומחוללים מתיחויות. הארגון ה זה מעורר דאגה אצל אזרחים שומרי חוק".

באחד מהסרטונים, "מהגר מוסלמי מכה ילד הולנדי על קביים", נראה אדם בעל שער כהה מכה אדם בעל שער בהיר, כנראה בעל מוגבלות פיזית. סרט אחר, "אספסוף איסלמיסטי דוחף נער מגג ומכה אותו למוות" מתעד לכאורה אלימות קשה נגד צעיר. סרטון נוסף, "מוסלמי מנתץ פסל של מרים הקדושה (אמו של ישו)", מראה אדם בעל חזות מוסלמית מנתץ פסל כזה . אין ודאות שהסרטונים מתעדים אירועים אמיתיים, אם כי יש הערכות שהסרטון על דחיפת נער מהגג צולם במצרים ב-2013, בעקבות הדחתו של נשיא מצרים, מוחמד מורסי, שהיה מראש ארגון האחים המוסלמים.

העובדה שנשיא ארה"ב נותן תהודה אדירה לחומרים כאלה היא חריגה, כנראה ראשונה מסוגה. אך הדבר עולה בקנה אחד עם גישתו של טראמפ לאיסלאם. משטמה לאיסלאם ולמוסלמים הייתה אחד מהמסרים העקביים ביותר שלו במסע הבחירות לנשיאות, ב-2016, כמו "להשליך את הילארי לכלא" או "נחזיר את אמריקה לגדולתה" והיא הבסיס למאמציו להגביל כניסת נוסעים ממדינות מוסלמיות לארה"ב.

ג'יימס קלאפר, לשעבר ראש מערך המודיעין הלאומי של ארה"ב, אמר שהעובדה שטראמפ מצא לנכון לשתף את הסרטונים בחשבון הטויטר שלו, מעוררת בו חששות. "למעשה כזה יש כל מיני השלכות", הוא אמר, בראיון ל-CNN. "סרטונים כאלה עלולים להצית, או לעודד, אלימות נגד מוסלמים, והחלטת טראמפ להעלות אותם בחשבון שלו עלולה לעורר ספקות אצל ידידינו ובעלי בריתנו ברחבי תבל לגבי יכולת השיפוט של נשיא ארה"ב".

פרנסן עצמה הגיבה בחדווה על החלטת טראמפ לתת תהודה לסרטונים של ארגונה. "לטראמפ יש 44 מיליון עוקבים", היא צייצה. "ברכתך אלוהים על טראמפ ועל אמריקה".