איך התגלגל מנכ"ל צ'רלטון לבעלות על מועדון כדורגל בלגי?

לסוכן השחקנים פיני זהבי היו אינטרסים במוסקרון הבלגית; ב-2016 הועברה הבעלות לחברה מלטזית בבעלות אחיינו אדר, מנכ"ל חברת שידורי הספורט ■ פ.ס.ז' מוזכרת כמועמדת לרכישת המועדון

אדר זהבי מוכר לחובבי הספורט כמנכ"ל של חברת ערוצי הספורט של צ'רלטון. הוא מחזיק בתפקיד מאז סוף שנת התשעים. הוא לא מתראיין, תמיד מתחת לרדאר. האניגמטיות הזאת לא מתיישבת עם העובדה שזה כמה חודשים התגלגל אדר זהבי באופן די מפתיע גם לעיסוקים חדשים בספורט - בעלות על קבוצת הכדורגל הבלגית מוסקרון.

מה לאדר זהבי ולבעלות על קבוצת כדורגל? את החיבור בין הדברים אפשר למצוא בקשר המשפחתי: אדר הוא אחיינו של סוכן השחקנים פיני זהבי. למעשה, הוא גם מועסק על ידיו - צ'רלטון שבה עובד אדר זהבי מוחזקת בבעלות 50%-50% בידי פיני זהבי ואלי עזור.

במסגרת הפעילות שלו בשוק השחקנים, החזיק "הסופר אייג'נט" פיני זהבי באחוזי בעלות כאלו ואחרים ואינטרסים כלכליים בקבוצות אפולון לימסול (קפריסין), פרטיזן בלגרד (סרביה) ובנוסף גם במוסקרון הבלגית. לפי "פוטבול ליקס" (הוויקיליקס של הספורט), את הבעלות במוסקרון הבלגית החזיק זהבי באמצעות חברת Gol Football Malta, ולפי דיווחים שילם עבור 90% מהמועדון בקיץ 2015 כ-8.5 מיליון אירו.

פיני זהבי / איור: גיל ג'יבלי
 פיני זהבי / איור: גיל ג'יבלי

במהלך השנים האחרונות החלה פיפ"א לפעול באופן תקיף נגד קבוצות המוחזקות בבעלות של צדדים שלישיים (TPO), כחלק מחשש שסוכני שחקנים וגורמים נוספים ישתמשו בהחזקה של קבוצות כדי לבצע עסקאות סיבוביות בשוק השחקנים.

במקביל ללחץ שהפעילה פיפ"א נגד סוכנים ושיטת ה-TPO, בשנת 2016 החליט פיני זהבי למכור את החזקותיו (90%) במוסקרון הלאה. למי? לפי מסמכי בית המשפט בבלגיה המועדון נמכר עבור סכום מגוחך של 10 אירו בלבד לחברה הרשומה במלטה, בשם Latimer International Limited. הבעלים של החברה: האחיין, אדר זהבי.

מלבד אדר זהבי, יושב בבורד של מוסקרון גם מרצה לספרות עברית באוניברסיטת אוקספורד באנגליה - בחור בשם גיל זהבי, בנו של פיני זהבי.

למה הם צריכים את זה?

יותר ויותר מועדוני כדורגל רוכשים היום מועדונים קטנים והופכים אותם למעין חממה להשבחת שחקנים. הקבוצות בבלגיה הן מקום מצוין לפעילות השבחה של שחקנים מכל היבשת, לאור החוק הבלגי שקובע כי נדרש מספר מינימלי של 8 שחקני בית בלבד במועדון - כלומר, יתר השחקנים יכולים להיות זרים.

רק בשבוע שעבר השלימה חברת האונליין DMM היפנית את רכישת הקבוצה הבלגית סט טרוידן; במאי האחרון השלימה לסטר סיטי מהפרמיירליג את רכישת הקבוצה הבלגית לובן; ובאותו חודש רכשה מונאקו הצרפתית מועדון בלגי נוסף - סרקל ברוז'.

לאחרונה פורסם בצרפת שפריז סן ז'רמן התעניינה ברכישת מוסקרון. בלי או אולי דווקא עם קשר - מי היועץ שמעורב בעסקת העברת ניימאר לפריז סן ז'רמן ולפי דיווחים גזר ממנה סכום נאה? פיני זהבי. זהבי, נזכיר, מצוי בקשרים מצוינים כיום עם המועדון הצרפתי.

- אדר זהבי, מה שלומך? אני רוצה לדבר איתך על מוסקרון.

"אני לא מדבר על הנושא הזה".

בסביבתו של פיני זהבי דווקא אישרו כי אדר הוא היום הבעלים הרשמי של מוסקרון.

אדר זהבי / איור: גיל ג'יבלי
 אדר זהבי / איור: גיל ג'יבלי