10 סנאטורים דמוקרטים לנתניהו: אל תהרוס כפרים פלסטיניים

הסנאטורים, בהם 4 יהודים: הריסת הכפרים חאן אל אחמר וסוסיא "תסכן את עתידה של ישראל כדמוקרטיה יהודית"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ
ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ

10 סנאטורים דמוקרטים, ובהם 4 יהודים, קוראים לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא להרוס שני כפרים פלסטיניים, סוסיא, בדרום הר חברון, וחאן אל אחמר, באזור מעלה אדומים. "הריסתם תסכן את עתידה של ישראל כמדינה דמוקרטית", מכריזים הסנאטורים במכתב לראש הממשלה.

נגד שני הכפרים הוצאו צווי הריסה מפני שהם נבנו בניגוד לתקנות וללא היתר מהמנהל האזרחי, כנדרש.  בג"ץ פסק כי אין מניעה להוצאה לפועל של הצווים, ושר הביטחון, אביגדור ליברמן, הכריז בעבר שהוא מוכן לפנות את תושבי חאן אל אחמר, כולם בדואים. הפינוי והריסת הכפר מתוכננים לאמצע 2018.

כבר ב-2015 קרא ממשל אובמה לישראל להימנע מהריסת סוסיא. דובר הסטייט דיפרטמנט דאז, ג'ון קרבי, אמר, כי הריסת הכפר תהיה "פעולה מזיקה ופרובוקטיבית". באותה שנה קראו שרי-החוץ של האיחוד לישראל להימנע מ"טרנספר" של תושבי הכפר.

על מכתב הסנאטורים חתומים, בין היתר, דאיין פיינסטין, מקליפורניה, אחת מוותיקות הסנאט ודמות מרכזית במפלגה הדמוקרטית; ברני סנדרס, מוורמונט, שהתמודד על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ב-2016; אל פראנקן, ממיניסוטה, שהואשם בהתנהלות מינית לא נאותה; ובריאן שץ, מהאוואי - כולם יהודים. בין החותמים האחרים - אליזבת וורן, ממסצ'וסטס, אחד מעמודי התווך של האגף הליברלי במפלגה, ופטריק לייהי, מוורמונט, שידוע כמתנגד חריף למדיניות ההנתחלות של ישראל.

"מזה זמן רב אנו תומכים ברעיון שתי מדינות כפתרון צודק של הסכסוך הישראלי-פלסטיני", נאמר במכתב הסנאטורים לנתניהו. "אך מאמצי ממשלתך לפנות בכוח קהילות פלסטיניות שלמות ולהרחיב את ההתנחלויות ברחבי הגדה המערבית לא רק מסכנים במישרין את פתרון שתי המדינות, אלא, לדעתנו, הם מעמידים בסכנה גם את עתידה של ישראל כדמוקרטיה יהודית".

הסנאטורים קושרים את תוכניות הריסה של הכפרים עם תוכניות של הממשלה להרחיב את הבנייה ונשענים על נתונים של שלום עכשיו כדי להוכיח את הקשר.

המכתב מצביע על הפער המתרחב בין מחוקקים דמוקרטים לרפובליקאים בסוגיית התמיכה במדיניות ההנתחלות של ממשלת ישראל. אי אפשר להעלות על הדעת שאפילו מחוקק רפובליקאי אחד היה מוסיף את חתימתו למכתב כזה.