האוזר: נצטרך להסדיר בחוק את המסחר במטבעות דיגיטליים

יו"ר רשות ני"ע הפורש אמר את הדברים על רקע ההמלצות הצפויות של צוות ברשות על אופן הגדרת המטבעות הדיגיטליים ■ "אין מנוס מלעשות סדר במטבעות הדיגיטליים", אמר היום בכנס של הרשות

שמואל האוזר / צילום:איל יצהר
שמואל האוזר / צילום:איל יצהר

הסדרת המסחר במטבעות דיגיטליים דוגמת הביטקוין עשויה להצריך מסגרת רגולטורית שונה מהמסגרת הנוכחית, כך מעריך היום יו"ר הרשות לניירות ערך פרופ' שמואל האוזר. דבריו של האוזר באים על רקע ההמלצות הצפויות עד סוף החודש של צוות פנימי ברשות שימליץ כיצד להגדיר את המטבעות הדיגיטליים - האם כניירות ערך, כנכסים הדומים לניירות ערך (צורת המסחר תיקבע בהתאם לסיווג, כך שגם אם ייקבע שהמטבע הדיגיטלי אינו נייר ערך ניתן יהיה לסחור בחוזים עתידיים ואולי באופציות שהמטבע הדיגיטלי הוא נכס הבסיס שלהן) או כ"משהו שונה לחלוטין". אם הצוות יגיע למסקנה שמדובר בנכס מהסוג הראשון או השני, צפויה רשות ניירות ערך להסדיר את המסחר בו וכן את ההנפקה של מטבעות כאלה (ICO).

בנאום בכנס התאגידים של רשות ניירות ערך, אמר היום היו"ר היוצא של רשות ניירות ערך כי "אין מנוס מ"לעשות סדר" בתחום המטבעות הדיגיטליים. "חייבים להבחין בין בלוקצ'יין, ביטקוין, ו-ICOs", אמר. "אמנם בלוקצ'יין היא טכנולוגיה לגיטימית שתהיה חלק מחיינו. אנחנו נאמץ אותה והיא תאפשר הורדת עלויות למשקיעים", אך מיד הוסיף: "ביטקוין הוא אמצעי תשלום דיגיטלי שדומה כי ערכו יצא משליטה. בנוגע אליו יש סכנה שמדובר בבועה, שאחד המאפיינים שלה הוא תופעת העדר". על כך הוסיף כי "המרדף אחר ההשקעה בביטקוין מזכיר לי את הבהלה לזהב במאה ה-19".

עוד הוא הוסיף בעניין זה כי "לגבי ICOs - טוקן דיגיטלי, הסיפור שונה. נהיה חייבים לעשות 'סדר' בשוק... נהיה חייבים להגדיר לעצמנו ולשוק מה זו ה'חיה' הזו. בין השאר, נצטרך לשקול הרחבה של תחולת הפיקוח על מטבע ני"ע ולהגדיר מסגרת רגולטורית מתאימה ושונה מזו שאנחנו מכירים בהנפקת ניירות ערך.

האוזר הוסיף כי "נושא המטבעות הדיגיטליים והנפקתם חייב לקבל התייחסות רגולטורית אוהדת, אולי אפילו נועזת במידה מסוימת כדי לתת סיכוי לאפשרות לפתח מרכז פיננסי בינלאומי ל'מטבע ני"ע' מהסוג של ICOs. יחד עם זאת, המסגרת הרגולטורית תצטרך לגלות מידה של פטרנליזם כדי להבטיח שלא יהיו גופים שיהפכו את עולם המטבעות הדיגיטליים למוטציה של תעשיית האופציות הבינאריות".

"חברי הבורסה מרגישים מאוימים"

בהתייחס למטרה המרכזית של כהונתו, שלא צלחה עדיין - ביסוס מעמדה וחיזוקה של הבורסה, בעיקר בשוק המניות - סימן האוזר את האשמים: "חברי הבורסה שמרגישים את הרוחות החדשות בבורסה, מרגישים מאוימים, ולכן גם יש תחושה שמנסים לעכב הבאתם של חברי בורסה חדשים. לאלה אומר שהם לא יצליחו, וכי הניסיונות שלהם רק מאשררים את נחיצות השינוי המבני. מדוע חברי הבורסה מתנגדים להביא חברי בורסה נוספים דוגמת אינטארקטיב ברוקרס כחבר בורסה חדש? הסיבה - החשש מתחרות. אמרתי ואני חוזר ואומר, אנחנו נפעל להוריד את עמלות המסחר בבורסה".

האזור לא שפך אור חדש על מסקנות הוועדה ליצירת שוק לחברות קטנות ובינוניות ואמר כי זה יכול להיות חלק מהבורסה הקיימת או מחוצה לה. הוא שב וקרא להטבות מס להשקעות בשוק ההון כפתרון למצב.

האוזר גם התייחס לשוק זירות הסוחר ואמר: "אמרנו, ועשינו. היום מדובר בשוק מסודר ומפוקח שרק מיעוט מאותם אינדיאנים פעילים בו". ביחס להפיכת תעודות הסל לקרנות הוא אמר כי "לכל מי שחושב שמדובר בשינוי טכני - אין טעות גדולה מזו. בתחום תעודות הסל כפי שהוא מוסדר כיום גלום סיכון יציבותי ומערכתי שהתיקון נועד לפתור, ויפתור".

"רשות ני"ע היא כמו אלת הצדק במיתולוגיה"

על ההודעה שיצאה בשבוע שעבר על סוף כהונתו בינואר הקרוב, שנה לפני מועד סיומה, אמר האוזר: "בתקופת כהונתי, באנו, למדנו ושינינו. קידמנו מאות מהלכים. גיבשנו תוכנית שאפתנית, מסודרת וחריגה בנוף הציבורי שמציבה יעדים ותוכניות לשנים הבאות", תוך שהוסיף כי "הפכנו את המקל לשוט ואת הגזר לממתק", בהתייחס גם לחקירות שהובילה הרשות בראשותו.

הוא הפליג במחמאות לרשות שלו: "רשות ניירות ערך של היום היא כמו תמיס, אלת הצדק במיתולוגיה היוונית. בידה הימנית היא נושאת החרב, ובידה השמאלית את כפות המאזניים", הצהיר תוך שייחס את הדברים למחלקת החקירות של הרשות. פרופ' שמואל האוזר. "הפכנו את המקל לשוט ואת הגזר לממתק"

"חברי הבורסה שמרגישים את הרוחות החדשות בבורסה, מרגישים מאוימים, ולכן גם יש תחושה שמנסים לעכב הבאתם של חברי בורסה חדשים. לאלה אומר שהם לא יצליחו, וכי הניסיונות שלהם רק מאשררים את נחיצות השינוי המבני"

"נושא המטבעות הדיגיטליים והנפקתם חייב לקבל התייחסות רגולטורית אוהדת, אולי אפילו נועזת במידה מסוימת. עם זאת, המסגרת הרגולטורית תצטרך להבטיח שלא יהיו גופים שיהפכו את עולם המטבעות הדיגיטליים למוטציה של תעשיית האופציות הבינאריות"