כחלון: "לא נעים להיות חלק מהממשלה הזו עם כל החקירות"

שר האוצר בכנס התאגידים של רשות ני"ע: "כל רפורמת המס נמצאת כרגע בדיונים, הכול נלקח בחשבון" ■ "מבחינה כלכלית אני צופה ש-2018 תהיה טובה לפחות כמו 2017" ■ על יוקר המחיה: "אודה ולא אבוש - המחירים בארץ עדיין גבוהים מאד"

משה כחלון / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון / צילום: יוסי אלוני

"לא נעים להיות חלק מהממשלה הזאת עם כל החקירות. זה לא נעים, זה לא סימפטי, אבל זה חלק מהחיים" - כך אמר היום (ב') שר האוצר, משה כחלון, בכנס התאגידים התשיעי של רשות ניירות ערך.

כחלון העריך כי הבחירות לא מתקרבות למרות החקירות, וחזר על טענתו כי "חוק ההמלצות" אינו פרסונלי. "החוק הוא לא פרסונלי, וברגע שהבנו שזה לא משכנע, נעלנו אותו אתמול בעוד נעילה. המבחן הוא ברגע ההצבעה איזה חוק יעבור. אם יעבור החוק (הנוכחי), הוא לא פרסונלי". 

"מבחינה פוליטית אין ספק שאנחנו עומדים בפני אתגר של העברת תקציב", הוסיף שר האוצר. "אני חושב שאפשר להעביר תקציב אין שום בעיה", אמר בתשובה לשאלה על מצבה הרעוע של הקואליציה.

לדבריו, "מבחינה כלכלית אני צופה ששנת 2018 תהיה טובה לפחות כמו 2017. אני רואה השקעות בעקבות הרפורמות במיסוי, ההקלות במיזוגים וברכישות, וגם היום אנחנו במשא-ומתן עם חברות שרוצות להשקיע במאות מיליוני דולרים. מדברים איתנו על יציבות ועל אופק להגיע לכאן. אני חושב שסביבת המס וההון האנושי שיש לנו פה היא שילוב מנצח. המון חברות רוצות להגיע לכאן".

שר האוצר נשאל מדוע לא יוריד את המס על בורסה, ואמר כי "כל רפורמת המס נמצאת כרגע בדיונים, הכול נלקח בחשבון, יש פורס מז'ור שקוראים לו הרפורמה של טראמפ, ואני מניח שתוך תקופה לא ארוכה כל רפורמת המס תצא. היא נבחנת כרגע ומתגבשת, זה כמו מיטת מים - אתה לוחץ במקום אחד, וזה וצא במקום אחר".

לגבי הרעיון של בורסה נוספת אמר כחלון כי הוא תומך ביוזמה להקמת בורסה לעסקים קטנים ובינוניים בחיפה.

לגבי מחיר למשתכן אמר כחלון כי "זה אחד הפרויקטים הגדולים שהיו במדינת ישראל בשנים האחרונות. כרגע יש כ-40 אלף זוגות שכבר זכו, יש כמה עשרות שכבר קיבלו את הדירות שלהם. אנחנו רואים שזה גרם להאטה במשק... אין את הריצה, המשקיעים נרגעו  ומבינים שזה לא מה שהיה פעם. יש בלימה, ויש ירידות משמעותיות באזורים מסוימים".

כחלון אמר כי יזום פרויקטים של מחיר למשתכן בכל מקום שיש בו קרקע מדינה לבנייה רווייה, כולל בצפון תל-אביב באזור שדה דב. "היום יש לנו ותמ"ל שמאשר קרקע לבנייה ב-11 חודשים. הקצב השתנה, הייצור השתנה, הסינים, אנחנו משפרים את הפריון בענף הבנייה".

כחלון נשאל האם הוא יכול להתחייב מתי תהיה ירידת מחירים ואמר כי "אני מאמין שברגע שמחיר למשתכן ייכנס באופן מלא. תהיה השפעה, אני לא מודד זמנים".

לגבי הרפורמה בבנקים נשאל כחלון על כך שאין כניסה של בנקים חדשים, והשיב כי "ברגע שכרטיסי האשראי יופרדו מהבנקים, נתחיל לראות פה משהו".

לגבי המיזוג בין בנק אגוד ומזרחי-טפחות אמר כחלון כי "אני חושב שזה לא נכון, וצריך לבדוק איזה סמכויות יש לי בעניין הזה. אני חושב שצריך להקטין ריכוזיות, ומה שזה יעשה זה בדיוק הפוך".

לגבי יוקר המחיה אמר כחלון: "יוקר המחיה מתרכז לשני מקומות עיקריים - דיור ומזון. במזון את כבר לא רואה את ה-18,19 שקל לעגבנייה... הרפורמה בקונפלקס מתעכבת לצערי בגלל ענייני כשרות. אודה ולא אבוש - המחירים בארץ עדיין גבוהים מאד, וצריך לשבת על זה".

כחלון נשאל על-ידי העיתונאית רינה מצליח איך ינהג אם יהיו המלצות להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, והשיב: "נגיע לזה. המלצה על כתב אישום מיועץ משפטי זה כבר נראה יותר רציני, לדעתי יהיה לו קושי גדול לתפקד".

כחלון נשאל: "ולך?", והשיב: "גם לי אני חושב שזו תהיה בעיה. אני לא מתחייב לכלום, אבל זו תהיה בעיה".

כחלון הודה ליו"ר רשות ניירות ערך היוצא, שמואל האוזר, ואמר כי "גם שר אוצר צריך מזל שיהיו לו אנשים טובים ברמות האלה, והיה לי מזל".

מצליח הטיחה בכחלון: "אתה אחד הפוליטיקאים הכי מפונקים בתקשורת הישראלית", וכחלון השיב: "אני מודה לכם על זה".

כחלון, שהוזמן לכנס של רשות ניירות הערך, התלוצץ ואמר: "להאוזר לא היה תקציב לאמן אורח, אז הביאו אותי". בסיום דבריו אמר כחלון כי הוא "נהנה מכל רגע מתפקידו כשר אוצר. טוב לי שם".