מבול סכסוכי עבודה: ממשגיחי כשרות בפ"ת עד עובדי הנמלים

ההסתדרות: החלטת הממשלה לאפשר למנכ"ל במינוי פוליטי למנות משנה בלי מכרז, באמצעות ועדת איתור, תפגע קשות בשירות המדינה

הוועדה לתיאום וביצוע של ההסתדרות הכללית בראשות ג'יהאד עקל אישרה היום (ב') 14 סכסוכי עבודה חדשים במשק, רובם במגזר הציבורי.

סכסוך עבודה הוכרז בסקטור המשפטנים בשירות המדינה וזאת לאחר שמו"מ המתקיים בין הצדדים לקראת חתימה על הסכם קיבוצי נקלע למבוי סתום. המשפטנים דורשים להסדיר את תנאי העסקתם וזאת בטענה שהמדינה פוגעת בעבודה המאורגנת, מעסיקה משפטנים במסגרת חוזים אישיים ופוגעת באופק הקידום של העובדים.

סכסוך עבודה הוכרז גם בשירות המדינה, בעקבות החלטת הממשלה לאפשר למנכ"ל במינוי פוליטי בכל יחידה ממשלתית שבה מועסקים מעל 150 עובדים למנות לו משנה, וזאת בלי החובה לפרסם מכרז ולנהל את ההליך באמצעות ועדת איתור. בהסתדרות אומרים כי מימוש החלטה זו יפגע קשות בשירות המדינה בכלל ובשירותים בפרט, ואף עלול להוביל לקריסת השירות הציבורי.

גם בקריית הממשלה בתל-אביב אושר סכסוך עבודה, בנימוק שהמדינה לא מקיימת מו"מ עם נציגות העובדים בשל בעיות החניה הקשות באזור הקריה. בנציגות המשפטית של רשות האוכלוסין וההגירה בבתי הדין לעררים בירושלים הוכרז על סכסוך עבודה בעקבות עומס עבודה כבד ומחסור בלתי סביר בכוח אדם.

משגיחי הכשרות בפתח-תקווה הכריזו אף הם על סכסוך עבודה, בטענה שמתכונת העסקתם שונתה ומשגיחי כשרות נוספים נקלטו, תוך ניסיון לפגוע בכוח הארגוני שלהם ובביטחונם התעסוקתי של העובדים. לטענת המשגיחים, חרף שינויים אלה לא התקיים איתם מו"מ על הנושא.

על רקע החלטה שקיבלה הממשלה באחרונה, על העתקת מרכזי השיקום והאחזקה של צה"ל (מש"א) מצריפין, תל השומר וחיפה לאזור ציפורית - הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בנימוק שמשרד הביטחון לא קיים בנושא מו"מ עם העובדים. במרכזי השיקום והאחזקה מייצרת מינהלת הטנק של משרד הביטחון את טנק המרכבה של צה"ל ואת הנגמ"שים מסוג נמ"ר.

סכסוכי עבודה נוספים הוכרזו גם בחברת נמלי ישראל, בקופת חולים מאוחדת, במרכז התרבות והספורט של כרמיאל, בחברת כים ניר שמספקת שירותי תעופה, בנמל אילת וברשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

סכסוכי עבודה חדשים שהוכרזו:

■ סקטור המשפטנים בשירות המדינה

עילות: מבוי סתום במו"מ לחתימת הסכם קיבוצי, העסקת משפטנים באמצעות חוזים אישיים

■ חברת נמל אילת

עילות: התנהלות חסרת תום לב של הנהלת הנמל, הפחתת שכר, השהיית המו"מ להסכם קיבוצי

■ הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

עילה: דרישה לנהל מו"מ על עתיד תעסוקת עובדי הרשות, על רקע פקיעת חוק הרשות בסוף החודש

■ חברת נמלי ישראל

עילה: מיקור חוץ של פעילויות החברה, תוך החלשת הכוח הארגוני של נציגות העובדים

■ קופת חולים מאוחדת

עילות: גרירת רגליים במו"מ לחתימה על הסכם קיבוצי חדש, התנכלות לעובדים על ידי מנהלים