התנגדות להעברת השגרירות; טראמפ דחה ההחלטה

פקיד אמריקאי: הקונסנסוס של קהיליית המודיעין בארה"ב הוא שהעברת השגרירות עלולה לחולל תגובת קשה נגד ישראל ולפגוע באינטרסים האמריקאים במזה"ת ■ הסטייט דיפרטמנט הזהיר שגרירויות ארה"ב להיערך להפגנות בעקבות הכרזה על ירושלים

ירושלים, ישראל/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ירושלים, ישראל/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

תוכנית ממשל טראמפ להעביר את השגרירות האמריקאית בישראל מתל-אביב לירושלים מעוררת התנגדות במחלקת המזרח התיכון של הסטייט דיפרטמנט (NEA). כך מסר אמש (ב') פקיד אמריקאי לערוץ החדשות הפיננסיות CNBC. כמה שעות לאחר מכן, הודיע דובר בבית הלבן, שהנשיא טראמפ דחה את החלטה על העברת השגרירות "לימים הבאים".

אתמול פקע תוקף הצו הנשיאותי, שמקפיא את יישום החוק להעברת השגרירות מת"א לירושלים. טראמפ חתם על צו זה בדיוק לפני 6 חודשים. חוק ירושלים מ-1995 מחייב את הממשל "לפתוח רשמית" שגרירות אמריקאית בבירת ישראל, אך נוסח החוק מעניק לנשיא המכהן זכות שיקול: הוא רשאי לבדוק אם ההעברה עלולה לפגוע בביטחון הלאומי של ארה"ב ולעכבה לחצי שנה אם יגיע למסקנה שקיים סיכון כזה. הנשיא חייב לבחון מחדש את הסוגיה כל 6 חודשים ולהחליט האם לחדש את צו ההקפאה.

טראמפ לא חתם אתמול על צו המשך ההקפאה, אך גם לא הודיע על כוונה להעביר את השגרירות כפי שהוא חייב לעשות בהעדר צו חדש. בהודעת הבית הלבן נאמר: "הנשיא הבהיר (כיצד בדעתו לפעול בסוגיית השגרירות) כבר מהרגע הראשון; לא מדובר ב'אם' אלא ב'מתי'. אך היום (אתמול, ב') לא ננקוט שום פעולה לגבי צו ההקפאה. אנו נחלוק את החלטתנו בסוגיה זו בימים הבאים".

לא צפויה שום מחאה של המחוקקים בשני בתי הקונגרס (שניהם בשליטת הרפובליקאים) על הסחבת הנשיאותית למרות שלמעשה עובר טראמפ על החוק.

על פי הדיווח ב-CNBC, הביעו פקידים בכירים במחלקת המזרח התיכון בסטייט דיפרטמנט ודיפלומטים אמריקאים ששרתו בעבר במדינות באזור "דאגה עמוקה" מהכוונה להעביר את השגרירות לירושלים. פקיד ממשל אמר לערוץ, שהסיבה לחששות היא "ביטחון". הסטייט דיפרטמנט הפנה שאלות על כך לבית הלבן וזה טרם הגיב.

לדברי פקיד אמריקאי אחר, הקונסנסוס בקהיליית המודיעין האמריקאית הוא, כי קיים סיכון שהכרה אמריקאית בירושלים כבירת ישראל תחולל תגובה קשה נגד ישראל ואולי גם נגד אינטרסים אמריקאים במזה"ת.

הסטייט דיפרטמנט הורה אתמול לשגרירויות ארה"ב ברחבי תבל להיערך להפגנות ולנקוט אמצעי ביטחון חמורים אם אכן תכריז ארה"ב על הכרה בירושלים, לדברי "פוליטיקו". החשש הוא מזעם בעולם הערבי.

כמה פקידים בוושינגטון אמרו, כי טראמפ יחתום בסופו של דבר על צו הקפאה נוסף, שידחה לפחות ב-6 חודשים את העברת השגרירות, אך, בה בעת, הוא יורה לעוזריו להתחיל בשרטוט תוכנית רצינית להעברת השגרירות. לא ברור אם התוכנית תלווה בלוח זמנים.

בימים האחרונים הופעל לחץ אירופי וערבי כבד על וושינגטון להימנע מהעברת השגרירות או מהכרה פומבית אחרת בירושלים כבירת ישראל.

"לכל הכרזה אמריקאית על מעמד ירושלים לפני השגת הסכם סופי בין ישראל לפלסטינים תהיה השפעה שלילית על תהליך השלום ותחריף את המתיחויות באזור", נאמר בהודעה של הנסיך חאליד בין סלמאן, שגריר סעודיה בוושינגטון. לג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של טראמפ, יש קשר הדוק עם הנסיך הסעודי מוחמד בין סלמאן, יורש העצר.

שר החוץ של ירדן, עיימאן ספאדי, הזהיר את עמיתו האמריקאי, רקס טילרסון, מפני העברת השגרירות בשיחת טלפון ביום א', על פי סוכנות הידיעות הירדנית "פטרה". ספאדי אמר, כי צעד כזה יצית זעם ברחבי העולם הערבי והמוסלמי, יחולל מתיחות ויפגע במאמצי השלום.

ונשיא צרפת, עמנואל מאקרון, "הביע דאגה מהאפשרות שארה"ב תכיר באופן חד-צדדי בירושלים כבירת ישראל", בשיחה עם טראמפ.

שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר אומר, שהבית הלבן אכן עומד להכיר בירושלים כבירת ישראל, למרות איומי הפלסטינים שהכרה כזו תסכל אפילו את פתיחת המגעים הפוטנציאליים בינם לבין ישראל. אי-הכרה בירושלים תהיה "פארסה", אמר השגריר. 

קית אליסון, ציר דמוקרטי בבית הנבחרים בוושינגטון וסגן יו"ר הוועד הארצי של המפלגה הדמוקרטית, אמר אתמול בראיון כי הכרה אמריקאית בירושלים כבירת ישראל תהיה "טרגדיה נוראה".