דרמר: הסיכוי למלחמה בלבנון גבוה ממה שאנשים חושבים

בראיון ל"פוליטיקו" רומז רון דרמר כי ייתכן שהתלקחות מלחמה היא עניין של "שבועות" ■ השגריר נראה משוכנע שיש סיכוי רב יותר לעימות עם חיזבאללה מאשר להסכם עם הפלסטינים ■ שרבב את ישראל לפרשת פלין

אירוע ביטחוני בגבול לבנון / צילום: רויטרס
אירוע ביטחוני בגבול לבנון / צילום: רויטרס

 

רון דרמר, שגריר ישראל בארה"ב, מזהיר מפני התלקחות קרובה של מלחמה בין צה"ל לחיזבאללה ורומז שמלחמה כזו עלולה לפרוץ בתוך "שבועות".

בראיון ל"פוליטיקו" אמר השגריר: "הסיכויים לעימות צבאי (עם חיזבאללה) הולכים וגדלים... לא הייתי רוצה לומר לך אם זה יקרה בטווח של שנים, בטווח של חודשים, והייתי מוסיף אפילו בטווח של שבועות. ככל שהם (אנשי חיזבאללה) דוחפים, אנו צריכים לקבע את הקווים האדומים שלנו... לכן, כאשר אנו נוקטים צעדים כדי להגן על עצמנו, אי אפשר לדעת מה יקרה. אבל אני חושב שהסיכויים (למלחמה בלבנון) גבוהים יותר ממה שאנשים חושבים".

"פוליטיקו" מציין, כי השגריר נראה משוכנע שיש סיכוי רב יותר לעימות עם חיזבאללה מאשר להסכם בין ישראל לפלסטינים, המיזם שעליו שוקד עתה ממשל טראמפ.

דרמר אישר שהבית הלבן אכן עומד להכיר בירושלים כבירת ישראל, למרות איומי הפלסטינים שהכרה כזו תסכל אפילו את פתיחת המגעים הפוטנציאליים בינם לבין ישראל. אי-הכרה בירושלים תהיה "פארסה", אמר השגריר. לדבריו, המסר שישלח ממשל טראמפ לפלסטינים עם ההכרה הוא: "היי, תתעוררו. תבינו שירושלים היא היא בירת ישראל. אתם צריכים להתמודד עם המציאות".

דרמר מדגיש: "אינני חושב (שהכרה) תחתור תחת תהליך השלום". הוא ציין, שממילא כל הסכם סופי עם הפלסטינים יכלול סעיף שמגדיר את ירושלים כבירת ישראל.

לדברי "פוליטיקו", התבטאות דרמר על ירושלים היא ההצהרה הברורה ביותר של גורם רשמי - און דה רקורד - שטראמפ אכן ידבר על ירושלים כבירת ישראל בנאום שהוא מתוכנן לשאת ביום ד', אם כי, בה בעת, הוא מוכן לחתום פעם נוספת על צו נשיאותי שמקפיא את יישום חוק ירושלים מ-1995 (החוק שמחייב את הממשל להעביר את השגרירות האמריקאית מתל-אביב לירושלים). עם זאת, פרטי הנאום עדיין אינם ברורים, למשל איך בדיוק יגדיר טראמפ את ירושלים.

השגריר אמר, כי מבחינת ישראל תהליך השלום נשען לא רק הפלסטינים אלא גם על "חלון הזדמנויות" להידברות עם שכנותיה הערביות של ישראל, סעודיה למשל. הוא נשמע אופטימי יותר לגבי ההידברות עם האחרונות מאשר עם הראשונים, לדברי "פוליטיקו".

"האם הפלסטינים יחצו את הרוביקון ההיסטורי הזה ויקבלו את הלגיטימיות של מדינה יהודית"? - שאל דרמר. "לדעתי, זה סימן השאלה הגדול. אני חושב שרבות מהממשלות באזור מוכנות לחצות את הרוביקון. האם הפלסטינים יהיו מוכנים לעשות זאת, אינני יודע".

הוא הוסיף: "ייתכן שהסיכויים שהפלסטינים אכן יחצו את הרוביקון יגדלו אם הם יבינו שכל הצדדים האחרים נעים לקראת פיוס עם ישראל, שמתנהל תהליך; ייתכן שהפלסטינים יבינו שאם הרכבת עוזבת את התחנה, מוטב שיהיה להם מקום בה".

מהתבטאויות דרמר עולה, שיש תיאום הדוק בין ממשל טראמפ לישראל לגבי גיבוש האסטרטגיה האמריקאית במזה"ת, לדברי "פוליטיקו". על ההסכם הגרעיני עם איראן אמר דרמר, כי לדעתו יש לטראמפ "שישה עד תשעה חודשים" כדי לראות האם בעלות בריתה של ארה"ב באירופה אכן ילחצו על איראן במאמץ לסחוט ממנה ויתורים נוספים.

"האירופים צריכים להבין שהנשיא באמת מוכן לזנוח לחלוטין את ההסכם", אמר דרמר. "שתי האופציות היחידות שעומדות עתה על הפרק הן להציל את ההסכם או לקרוע אותו... אני מאמין שהנשיא מוכן לקום ולהשליך את ההסכם לפח".

והשגריר שרבב במכוון את ישראל לפרשת הסתבכותו של מייקל פלין, לשעבר היועץ לביטחון לאומי, שהודה כי שיקר ל-FBI במהלך חקירתו על שת"פ אפשרי בין מטה הבחירות של טראמפ לרוסיה. פלין הסכים לשתף פעולה עם התובע המיוחד, רוברט מולר.

כזכור הודה פלין, כי שוחח פעמיים עם סרגיי קיסליאק, לשעבר שגריר רוסיה בוושינגטון, בתקופה שבין הבחירות לטקס השבעתו של טראמפ. (על פי החוק, אסור לאזרחים פרטיים לנהל מו"מ עם מדינות זרות, ופלין - ועמו טראמפ - היו אזרחים פרטיים כאשר פלין שוחח עם קיסליאק). באחת השיחות ביקש פלין מהשגריר הרוסי לפעול לסיכול הצעת החלטה נגד ההתנחלויות במועצת הביטחון של או"ם.

דרמר אמר בראיון ל"פוליטיקו", כי הוא עצמו נועץ עם צוות טראמפ על דרכים לסיכול הצעת ההחלטה והפציר בממשל לפעול נגד ההחלטה. השגריר אמר, כי הוא "אינו בטוח" אם שוחח במישרין עם פלין או עם אנשים אחרים בצוות טראמפ, אך הדגיש: "אין שום ספק שדיברתי עם גורמים רשמיים במטה טראמפ". לדבריו, "פנינו אליהם בתקווה שנוכל לסכל יזמה באו"ם שתהיה רעה לישראל ורעה לארה"ב".