מנכ"לים, מחפשים דרך להירגע? מדיטציה במשרד עשויה לעזור

יותר ויותר מנכ"לים בארה"ב פונים להרגעת המוח באמצעות התמקדות בכל נשימה ■ המדיטציה מסייעת להפחתת מתחים ולהגדלת את הפריון ■ חלק אפילו מעודדים את העובדים להקצות לכך זמן, ויש כאלה שאף מזמינים אותם לפעילות משותפת

מארק בניוף / צילום: רויטרס
מארק בניוף / צילום: רויטרס

כמעט בכל יום עבודה אחרי-הצהריים, אי. וי "ריק" גוינגס נעלם למשך 20 דקות מן המשרד הפינתי שלו או כשהוא בנסיעת עסקים. מנכ"ל טאפרוור ברנדס משלב את שתי כפות ידיו כדי להתחיל משהו שהוא עושה פעמיים ביום זה עשרות שנים.

"אני מכניס את עצמי למצב שבו אני יכול להיות לוחם מפני שאני ממוקד", אומר הבוס של יצרנית אריזות המזון הצבעוניות.

במילים אחרות, גוינגס עושה מדיטציה. במקרים רבים מדובר על הרגעת המוח באמצעות התמקדות בכל נשימה.

אינספור ראשי תאגידים רצים, מטפסים על הרים או מרחפים בגלשני אוויר בחיפוש אחר כושר פיזי ומנטלי אופטימלי. כעת, יותר מנכ"לים, בהם גם אלו של סיילספורס.קום, הול פודס מרקטס, אטנה ו-וויליאמס-סונומה, עושים מדיטציה כדי להפחית את המתחים שלהם ולהקפיץ את הפריון. וכמו גוינגס, כמה מהם עושים את זה במשרד.

למגמה המתחזקת הזו יש מבקרים, שאומרים שהיא עלולה לגרום לבעיות במקום העבודה. כשהרבה יותר מנכ"לים עושים מדיטציה מאשר לפני 10 שנים, הפעילות הזו יכולה להיראות כמו סיפוק של תאווה אישית, אומר ד"ר דיוויד ברנדל, פסיכיאטר וקואוצ'ר של מנהלים. "לרוב המועסקים אין את הזמן לעשות את זה".

כמה בוסים מעודדים את העובדים להקצות זמן עבודה למדיטציה. סיילספורס, חברת תוכנה בניהול איש מדיטציה לשעבר, מארק בניוף, מציעה "אזורי מודעות" (mindfulness zones) ב-14 מבנייני המשרדים שלה ברחבי העולם. העובדים יכולים "לעצור כדי להזמין שקט ואיזון" במרחבים שנקיים ממכשירי עבודה, אומרת דוברת של החברה.

המדיטציה הופכת את המנכ"לים לאפקטיביים יותר "ומנכ"לים קובעים את הסטנדרט לכל אחד אחר בחברה", אומר ביל ג'ורג', שניהל את יצרנית המכשור הרפואי מדטרוניק בשנים 1991-2001. הוא עצמו עושה מדיטציה משנת 1975. "בהרבה מקרים, הרעיונות הכי יצירתיים שלי הגיעו בזמן המדיטציה", לדבריו.

אבל ג'ורג' הסתיר את המדיטציה המשרדית שלו מעמיתיו במשך שני עשורים, כי "זה לא נראה הדבר הנורמלי לעשות".

בקבוצת Ultimate Fitness, רשת עולמית של חדרי כושר, המנכ"ל דיוויד לונג אומר שאחת מעוזרותיו נכנסה למשרדו הפינתי כשהוא פתח במדיטציית בוקר שם לפני שנתיים. הוא זוכר שהוא נזף בה, "תשאירי אותי לבד בתחילת היום".

כעת הוא מצטרף לעובדים אחרים בחדר המדיטציה של החברה, שנפתח הקיץ במטה שלה בבוקה ראטון, פלורידה. אבל עדיין קשה לו לעשות מדיטציה בעבודה. "כשאני במשרד, אני מופצץ בנושאים פנימיים", הוא אומר.

מנכלים
 מנכלים

גוינגס מטאפרוור אומר שהוא כמעט אף פעם לא מדלג על המדיטציה שלו אחר הצהריים, מפני ש"אני צריך להיות בכושר טוב כדי לא לקבל החלטות רעות".

יש מנכ"לים שנתקלים בהתנגדות כשהם מקדמים מדיטציה במקום העבודה. זה קרה לג'ים ברנט, מנהל ומייסד (שותף) בגלינט בע"מ מרדווד, קליפורניה. חברת טק זו שהוקמה לפני ארבע שנים מסייעת לעסקים להגיב במהירות לסקרי העובדים המהירים שלה, שנחשבים למודדי דופק של עסק.

ברנט, שעושה מדיטציה זה 28 שנים, מציע לעתים קרובות לעוזריו 10 דקות של מדיטציה מודרכת בישיבות ההנהלה הרבעוניות מחוץ למשרדו. "כשעושים מדיטציה יחד, יש תחושה של קשר עם האחרים. אנחנו צוות טוב יותר כשאנחנו מרגישים מחוברים", הוא מסביר.

לפני השקת המדיטציה המודרכת הראשונה שלו בסוף 2014, ברנט הפציר במנהל השיווק הראשי שלו, ג'ים בל, ובחמישה מנהלים נוספים, להצטרף אליו כדי לנקות את הראש. "אין לכם שום מחויבות לעשות את זה", הוא הבטיח להם.

"כולנו באמת הולכים לעצום עיניים? זה מין מבחן?" חשב בל בזמנו. "מה יקרה אם אני אציץ?"

הוא החליט להשתתף, אבל "הייתה לי הרגשה לא נוחה עם זה. הרגשתי מוזר להיות בחדר ולעשות מדיטציה עם עמיתים שלי". ובכל זאת, לאחרונה הוא החל לעשות מדיטציה לבדו.

ברנט בקש לקבל משוב מהמנהלים הכפופים לו בחודש שעבר, אחרי ניהול המדיטציה בישיבת צוות הניהול האחרונה בקאונטרי קלאב מקומי. "שישה אנשים ממש אהבו את זה", הוא אומר. השניים הנותרים היו נייטרליים, אבל אמרו ש"צריך להמשיך לעשות את זה".

ד"ר ברנדל ראה מנהלים שעשו מדיטציה שגורמים בעיות אחרות. לפני כמה שנים הוא יעץ למנכ"ל שחברת הביומד שלו נזקקה בדחיפות לשדרוג של מערכות התוכנה שלה. עובדי החברה היו מתוסכלים מכך שהמנכ"ל לא עשה דבר.

המנכ"ל העדיף שהעובדים יירשמו לתוכנית המדיטציה של החברה במקום להשקיע "בשינוי הטכנולוגי שנדרש בחברה", אומר ד"ר ברנדל.

מדיטציה "זה לא לכל אחד", אמר קואוצ'ר המנהלים ללקוח שלו. "תוכנה משופרת יכולה להביא את התועלת הגדולה ביותר". אותו מנכ"ל שינה במהרה את דעתו על השדרוג, וצמצם את ההוצאה על הדרכת המדיטציה. היום, אומר ד"ר ברנדל, החברה במצב סביר.