העברת השגרירות לי-ם: ח"כ עודה טוען - "טראמפ הוא פירומן"

לקראת נאומו של נשיא ארה"ב בנושא מעמדה הבינלאומי של ירושלים, קיים הנשיא בליץ שיחות עם מנהיגי האזור, בין השאר עם רה"מ נתניהו, נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן ומלך ירדן עבדאללה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

לקראת נאומו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בנושא מעמדה הבינלאומי של ירושלים, קיים הנשיא בליץ שיחות עם מנהיגי האזור, בין השאר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן ועם מלך ירדן עבדאללה.

סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה היום (ג') אחר-הצהריים כי בשיחת טראמפ עם אבו מאזן, עדכן אותו הנשיא כי בכוונתו להודיע על העברת השגרירות בנאומו מחר.

יצוין כי ההעברה הפיזית של שגרירות ארה"ב עשויה לקחת זמן, מפאת סידורי ביטחון ובנית מבנה שגרירות חדש, ולכן לא ניתן לבצע את המהלך עצמו כבר בטווח הקרוב.

יחד עם זאת, טראמפ יודיע על הכוונה לבצע את המהלך וככל יחתום על מסמך ה-Waiver, עליו חותמים נשיאי ארה"ב מדי 6 חודשים, המאשרר כי השגרירות נשארת בינתיים בתל-אביב. החתימה על מסמך ה-waiver מחויבת כתוצאה מחוק שעבר בקונגרס האמריקאי בשנת 1995. כל עוד הנשיא חותם עליו, אין משמעות מעשית להצהרותיו.

הנושא של שגירות ארה"ב ומיקומה מעורר סערות רבות ברחבי העולם. מוסלמים אשר אינם פלסטינים מחשיבים את הנושא הזה גם לעניינם, וכך הודעות שונות מאת נשיא טורקיה ארדואן נשלחו היום וזכו לתגובות חריפות בתוך ישראל.

בנוסף, הנשיא הצרפתי עמנואל מקרון ושר החוץ הגרמני זיגמר גבריאל הודיעו היום כי הם מבקשים מהבית הלבן לשקול את הנושא שוב, שכן הפתרון בין הפלסטינים לישראלים יוכל להתגבש רק בין הצדדים. 

עודה: טראמפ הוא פירומן

בתוך כך, לאור הודעת טראמפ מן השעות האחרונות כי בכוונתו להודיע מחר (ד') על העברת השגרירות האמריקאית מתל-אביב לירושלים והכרה בירושלים כבירתה של מדינת ישראל, אמר הערב יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, כי טראמפ הוא פירומן.

לדברי עודה, "טראמפ מסוגל להבעיר את כל האזור בטירופו. אם יש משהו אחד שהימים האחרונים מוכיחים זה שאסור שארה,ב תישאר כנותנת החסות לשיחות בין ישראל והפלסטינים. אם ממשלת ישראל רוצה שהעולם יכיר במערב ירושלים כבירת ישראל, כל מה שהיא צריכה לעשות זה להכיר בירושלים המזרחית כבירת פלסטין". 

ח"כ אחמד טיבי הגיב גם הוא. לדבריו "מדובר בהחלטה לא שקולה שנוגדת את החוק הבינלאומי. לא יעלה על הדעת שהבטחת בחירות של הנשיא טראמפ תהפוך לפיגוע מדיני שיביא לפגיעה אנושה בחזון שתי המדינות. הממשל האמריקאי מוכיח הפעם כי הם חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון". 

מוקדם יותר היום הודיע יו"ר העבודה, אבי גבאי, כי הוא מברך על החלטת טראמפ, תוך שהוא מגיב להצהרות הנשיא הטורקי ארדואן בנושא. גבאי אמר: "ההורים שלי חלמו במרוקו להגיע לירושלים וזכו להגשים את חלומם ולגדל בה את ילדיהם. ירושלים הייתה סמל כזה עבור העם היהודי אלפי שנים לפני ארדואן, וכך היא כמובן תישאר גם אחריו - עיר הבירה של ישראל, מאוחדת ובריבונות שלנו". 

בימין הישראלי, במיוחד שרי הממשלה, שומרים בשעה זו על שתיקה כדי לא להסעיר את השטח. שרי הממשלה הונחו שלא להתראיין ולא לשלהב בנושא ירושלים, לפחות עד לנאום טראמפ, וזאת לבקשת האמריקאים.

ח"כ אילן גילאון (מרצ) הגיב גם הוא: "הלך הזרזיר אצל העורב. ביבי וטרמפ הם שני מנהיגים כושלים שמסכנים את מדינותיהם כדי לשמר את שלטונם. כל אחד מרים להנחתה לרעהו וכך הם ממקשים באותה הזדמנות את העתיד".