החלטת טראמפ: לא יעביר את השגרירות מיד - אך יכיר בי-ם

פקידים אמריקאים: נשיא ארה"ב יחתום על צו נוסף שישהה העברת השגרירות לעוד 6 חודשים, ובתקופה זו יחפשו מגורים לצוות השגרירות בירושלים ■ טראמפ טילפן למנהיג מדינות במזה"ת, ובהם נתניהו ועבאס, והודיע להם על החלטתו

דונלד טראמפ  ואבו מאזן / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ ואבו מאזן / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לא יעביר מיד את שגרירות ארה"ב מתל-אביב לירושלים, בגלל סיבות לוגיסטיות, אך הוא יכיר בירושלים כבירת ישראל, קרוב לוודאי מחר (ד') - כך אמרו פקידי רשות בוושינגטון שמצוטטים ב"ניו-יורק טיימס".

טראמפ טלפן במשך היום למנהיגי מדינות במזרח התיכון: ראש הממשלה, בנימין נתניהו; נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס; עבדאללה מלךם ירדן; ונשיא מצריםעבדל פתח אל סיסי, והודיע להם על החלטתו. לדברי דובר בלשכת עבאס, נאביל אבו רודיינה, הודיע טראמפ לעבאס כי בכוונתו אכן להעביר את השגרירות לירושלים. עבאס הזהיר את טראמפ מההלשכות הפוטנציאליות של העברת השגרירות.

בהודעה של הבית הלבן נאמר כי "המנהיגים דנו בהחלטות פוטנציאליות שנוגעות בירושלים". ההודעה מציינת שטראמפ אישש את מחויבותו לקדם את שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים והדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה הבילטרלי בין הצדדים כדי לקדם את מאמצי השלום ברחבי האזור.

הפקידים האמריקאים אמרו כי לא יהיה אפשר להעביר את השגרירות מיד בגלל מה שהם הגדירו כסיבות לוגיסטיות, על רקע מחסור במתקנים לשכן את צוות השגרירות. מדבריהם לא ברור אם מדובר במתקן שבו תמוקם השגרירות עצמה או במגורים לעובדים.

לכן, צפוי טראמפ לחתום פעם נוספת על צו נשיאותי שיקפיא את יישום "חוק ירושלים", מ-1995, שמחייב את הממשל "לפתוח רשמית" שגרירות אמריקאית בבירת ישראל. נוסח החוק מעניק לנשיא המכהן זכות שיקול: הוא רשאי לבדוק אם ההעברה עלולה לפגוע בביטחון הלאומי של ארה"ב ולעכבה לחצי שנה אם יגיע למסקנה שקיים סיכון כזה. הנשיא חייב לבחון מחדש את הסוגיה כל 6 חודשים ולהחליט האם לחדש את צו ההקפאה.

אין ודאות שטראמפ יכריז מחר על מסגרת זמן להעברת השגרירות - האם היא תועבר בתוך 6 חודשים או שטראמפ יחתום מדי חצי שנה, כנדרש בחוק, על צו הקפאה חדש.

טראמפ יכריז על כוונה להעביר את השגרירות למרות התנגדות פנימית בתוך ממשלו לצעד כזה. על פי דיווח ב-CNBC, הביעו פקידים בכירים במחלקת המזרח הקרוב בסטייט דיפרטמנט ודיפלומטים אמריקאים ששרתו בעבר במדינות באזור "דאגה עמוקה" מהכוונה להעביר את השגרירות לירושלים. פקיד ממשל אמר לערוץ, שהסיבה לחששות היא "ביטחון". הסטייט דיפרטמנט הפנה שאלות על כך לבית הלבן וזה טרם הגיב.

לדברי פקיד אמריקאי אחר, הקונצנזוס בקהיליית המודיעין האמריקאית הוא שקיים סיכון שהכרה אמריקאית בירושלים כבירת ישראל תחולל תגובה קשה נגד ישראל ואולי גם נגד אינטרסים אמריקאים במזרח התיכון.

הסטייט דיפרטמנט הורה אתמול לשגרירויות ארה"ב ברחבי תבל להיערך להפגנות ולנקוט אמצעי ביטחון חמורים אם אכן תכריז ארה"ב על הכרה בירושלים, לדברי "פוליטיקו". החשש הוא מזעם בעולם הערבי.

בימים האחרונים הופעל לחץ אירופי וערבי כבד על וושינגטון להימנע מהעברת השגרירות או מהכרה פומבית אחרת בירושלים כבירת ישראל.

"לכל הכרזה אמריקאית על מעמד ירושלים לפני השגת הסכם סופי בין ישראל לפלסטינים תהיה השפעה שלילית על תהליך השלום ותחריף את המתיחויות באזור", נאמר בהודעה של הנסיך חאליד בין סלמאן, שגריר סעודיה בוושינגטון. לג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של טראמפ, יש קשר הדוק עם הנסיך הסעודי מוחמד בין סלמאן, יורש העצר.

שר החוץ של ירדן, עיימאן ספאדי, הזהיר את עמיתו האמריקאי, רקס טילרסון, מפני העברת השגרירות בשיחת טלפון ביום א', על פי סוכנות הידיעות הירדנית "פטרה". ספאדי אמר כי צעד כזה יצית זעם ברחבי העולם הערבי והמוסלמי, יחולל מתיחות ויפגע במאמצי השלום.

ונשיא צרפת, עמנואל מאקרון, "הביע דאגה מהאפשרות שארה"ב תכיר באופן חד-צדדי בירושלים כבירת ישראל", בשיחה עם טראמפ.