גורמי ממשל: כך תיראה הודעת טראמפ בנוגע לשגרירות בי-ם

גורם ממשל בכיר בוושינגטון: "הנשיא טראמפ ינחה את מחלקת המדינה בראשות מזכיר המדינה טילרסון להתחיל לפעול להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים. אין עדיין החלטה בנוגע למיקום השגרירות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם נשיא ארה``ב דונלד טראמפ בניו יורק / צילום: אבי אוחיון לעמ
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם נשיא ארה``ב דונלד טראמפ בניו יורק / צילום: אבי אוחיון לעמ

גורמי ממשל בכירים בוושינגטון ערכו הלילה תדרוך טלפוני לכתבים והסבירו את הצפוי להתרחש בהודעת הנשיא דונלד טראמפ היום (ד') בערב שעון ישראל.

לדברי גורם ממשל בכיר, להודעת הנשיא יהיו שני מרכיבים: האחד - הכרה באמת ההיסטורית של היות ירושלים בירתה של מדינת ישראל על בסיס הקשר של העם היהודי לעיר; והשני - הכרה במציאות הקיימת ובכך שכל משרדי הממשלה, בית המשפט העליון, הכנסת והציבור הישראלי רואים בעיר הזו כבירתה הרשמית של ישראל.

לדברי גורם הממשל הבכיר, "הנשיא טראמפ ינחה את מחלקת המדינה בראשות מזכיר המדינה טילרסון להתחיל לפעול להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים. אין עדיין החלטה בנוגע למיקום השגרירות".

הגורם שתדרך את העיתונאים סירב להתייחס לשאלת מערב ירושלים לעומת מזרח ירושלים, ורק ציין כי אין בהחלטת הנשיא דבר המשפיע על גבולות, ריבונות או המקומות הקדושים.

כזכור, בשנת 1995 חוקק הקונגרס האמריקאי את "חוק שגרירות ארה"ב בירושלים". לפי החוק, ארה"ב מכירה בכך שירושלים היא בירת ישראל, ועליה לפעול על-מנת להעביר לשם את שגרירות ארה"ב. במשך 22 שנים נמנעו נשיאי ארה"ב מלקיים את החוק. הם עשו זאת באמצעות חתימה על "כתב ויתור" מדי 6 חודשים. טראמפ אמור היה לחתום על כתב הוויתור לפני יומיים, אך החליט להמתין ולפרסם הצהרה על כוונתו למלא אחר החוק.

לדברי גורם הממשל, תהליך העברת השגרירות יקח כ 3-4 שנים. הוא ציין כי מדובר בתהליך ארוך, הכולל איתור מיקום, הכנת תוכניות ובניית מבנה תוך התחשבות בכללי הביטחון המיוחדים שמוכתבים על-ידי מחלקת המדינה. "אנחנו נבצע זאת תוך שאנו מקפידים להשית את המינימום התקציבי האפשרי על משלם המסים האמריקאי".

במהלך התדרוך ציין הבכיר כי בשנים הקרובות, עד שתושלם בניית השגרירות בירושלים, הנשיא יהיה חייב לחתום על כתב הוויתור ועל השארת השגרירות במבנה הנוכחי שלה בתל-אביב.

"הנשיא טראמפ לא יתחייב מחר בנאומו ללוח זמנים, אלא רק יפרט את ההחלטה. התהליך להעברת השגרירות יחל בשנת 2018. טראמפ יזכיר לציבור כי זו הייתה אחת מהבטחות הבחירות המשמעותיות שלו, וכי המהלך זכה לתמיכת שתי המפלגות בקונגרס".

בכיר הממשל ציין כי רק לפני כמה חודשים, בעת ציון 50 שנה לאיחוד ירושלים, הצביעו 90 סנאטורים בעד החלטה הצהרתית הרואה בירושלים את בירתה הנצחית של ישראל.

באשר למחויבות הנשיא טראמפ וממשלו לתהליך השלום, ציין הבכיר כי החלטת ירושלים אינה משליכה על המשך התמיכה בפתרון שתי המדינות. לדבריו, מדובר בהצהרה שרק מכירה במצב הקיים. "הנשיא אינו מתייחס למצב הגבולות או לריבונות הצדדים. יש מודעות רבה למורכבות המקומות הקדושים ובמיוחד נושא הר הבית. הנשיא יאשרר בנאומו את הסטטוס-קוו על בנוגע להר הבית".

עוד הוא ציין כי טרמאפ שוחח אתמול (ג') עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, והדגיש בפניו את מחויבותו האישית להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים. "הנשיא מאמין שהסכם שלום הוא בר-השגה, הצוות של הנשיא ממשיך לעבוד על הנושא, וטרמאפ אופטימי באשר לסיכויים להגיע להסכם בין הצדדים".

בכיר הממשל הוסיף כי ההחלטה על הצהרת ירושלים של טראמפ הוכנה בשיתוף-פעולה עם שריו ועם ראשי אגפים במשרדים הרלוונטיים, תוך שהם מכינים תוכנית אבטחה לאזרחי ארה"ב המשרתים בשגרירויות ובנציגיות אמריקה במזרח התיכון.

באשר לפרסומים שהשגרירות נערכת לעבור לבניין שהיה בעבר מלון דיפלומט, ציין הבכיר כי אין בשלב הזה כל החלטה בנוגע למיקום, כיוון שתהליך איתור המיקום רק יתחיל בינואר.

במהלך השיחה חזרו אנשי הנשיא מספר רב של פעמים על כך שמבחינת ארה"ב מדובר באשרור המצב הקיים בשטח, ולא במהלך שמייצר מציאות חדשה. לדבריהם, הנשיא מודע לביקורת מן העולם הערבי, ובכל זאת, כיוון שכבר לפני 22 שנים קבע הקונגרס כי ירושלים היא בירת ישראל, ובמהלך כל אותן שנים ארה"ב נקטה מדיניות עמומה ביחס ליישום קביעה זו - טראמפ החליט שהגיע הזמן לעצור את העמימות.

לדבריו, הוא מקווה שהפלסטינים יחזרו בהם מהצהרות על ניתוק הקשר ושינוי התפיסה שארה"ב היא מתווכת הוגנת.

"הנשיא מבין את שאיפות השלום של הפלסטינים. הוא תומך במטרותיהם. אנחנו מנסים להבהיר כי ההחלטה היא כזו שמכירה רק במציאות הקיימת ההיסטורית, והיא לא משנה את הסטטוס-קוו בנוגע לאתרים הקדושים".