"אנו מכריזים בזאת": הנאום שישנה את הכול?

כבר בשנת 1995 עבר בקונגרס האמריקאי החוק להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים ■ מאז ועד היום כל נשיא - כולל קלינטון, בוש, אובמה וטראמפ - חתם מדי חצי שנה על מסמך הדוחה את יישום החוק הנ"ל ב-6 חודשים ■ האם זה עומד להשתנות הפעם?

הנשיא דונאלד טראמפ בכותל המערבי / צילום: רויטרס
הנשיא דונאלד טראמפ בכותל המערבי / צילום: רויטרס

הנשיא טראמפ עומד להודיע היום (ד') בלילה כי שגרירות ארה"ב, הנמצאת ברחוב הירקון בתל-אביב, תועבר לירושלים. בכך ימלא טראמפ אחרי אחת מהבטחות הבחירות שלו. הידעתם שכבר בשנת 1995 עבר בקונגרס האמריקאי החוק להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים?

החוק קבע שאת השגרירות יש להעביר עד לשנת 1999, אם לאו ייחתך תקציב מימון השגרירות. הנשיא ביל קלינטון לא אהב (בלשון המעטה) את התערבות הקונגרס בנושא יחסי החוץ של המדינה, דבר השמור לסמכויות נשיא. כך היה תמיד.

החל משנת 1999 ועד השבוע, חתם כל נשיא אמריקאי, קלינטון, בוש, אובמה וטראמפ - על מסמך הדוחה את יישום החוק הנ"ל ב-6 חודשים. החתימה החצי-שנתית הפכה לטקס לא נעים עבור הנשיאים. אותם נשיאים הבטיחו הכרה בירושלים. חלקם אף הבטיחו הכרה בירושלים המאוחדת, אך נזהרו מלחזור על כך כאשר נכנסו לתפקיד הנשיא.

נאום טרמאפ הלילה עשוי לשנות כל זאת. ספק אם הוא יודיע על ירושלים המאוחדת כבירת ישראל, אך יאשרר את החקיקה של שנת 1995 לפיה ירושלים היא הבירה. טראמפ יבהיר שאין שינוי גבולות, אין שינוי במעמדו של האגן הקדוש ואין פגיעה בסטטוס קוו אשר על הר הבית.

בתדרוך לעיתונאים, כולל ישראלים, שנערך הלילה, אמר לנו גורם בכיר בבית הלבן שההעברה, עקב ענייני בטיחות, עשויה לקחת כ 3-4 שנים. בתקופת הביניים, ימשיך הנשיא טראמפ לחתום מדי 6 חודשים, על ה waiver (כתב הויתור).