סקר הביטקוין: 2% מחזיקים במטבע; 47% חושבים שזאת בועה

מחיר הביטקוין ממשיך לנסוק ■ 18% מהאמריקאים סבורים כי הביטקוין ראוי לאמון ■ לפי סקר שנערך עבור חברת ההון סיכון בלוקצ'יין קפיטל, יותר מרבע מבני דור המילניום מעדיפים החזקה בביטקוין על מניות

ביטקוין / צילום: רויטרס
ביטקוין / צילום: רויטרס

בעוד הביטקוין שובר שיאים וחוצה הערב את רף 13,000 הדולר פורסם סקר חדש על חדירת המטבע הווירטואלי לחיי האמריקאים. הביטקוין מעורר עניין עצום מצד משקיעים, אנשי טכנולוגיה, עיתונאים ומיליוני סקרנים בכל רחבי העולם. ממחיר של כ-750 דולר בדצמבר 2017 הגיע הביטקוין הבוקר (ד') לראשונה למחיר הגבוה מ-12 אלף דולר - זינוק של יותר מ-1,500% בתוך שנה.

החזקותיו של סטושי נקמוטו - שמו הבדוי של מפתח הביטקוין, שזהותו נותרה עד היום בגדר תעלומה, מוערכות במיליון ביטקוין - סכום השווה כיום יותר מ-12 מיליארד דולר. נקמוטו התחיל להחזיק בביטקוין כבר מהימים הראשונים שבהם נוצר המטבע הדיגיטלי, בתחילת 2009, כששווי הביטקוין עוד היה אפסי. ואולם נקמוטו אינו לבד, אם להסתמך על סקר שפרסמה באחרונה חברת בלוקצ'יין קפיטל, המתמחה בהשקעות הון סיכון בחברות בלוקצ'יין (הטכנולוגיה שעליה מבוססים מטבעות דיגיטליים).

על פי תוצאות הסקר, שנערך בקרב יותר מ-2,000 אזרחי ארה"ב מעל גיל 18, כ-2% מהאמריקאים קנו עד היום ביטקוינים. בחישוב גס, 2% מאוכלוסיית ארה"ב, המונה כיום יותר מ-326 מיליון איש, הם יותר מ-6.5 מיליון איש. נוסף על כך, יש להביא בחשבון שרוב מחזיקי הביטקוין כיום אינם אמריקאים. לפי נתוני cryptocompare, מתוך כלל הביטקוינים שנרכשו עד היום בעולם, ששוויים הכולל גבוה מ-208 מיליארד דולר, 50% נרכשו במטבע היפני ין, 27% נרכשו בדולרים, 9% נרכשו במטבע הוון הדרום קוריאני, 4% נרכשו ביורו, ועוד כ-10% נרכשו במטבעות אחרים. על פי הסקר, הרוב המוחלט של הציבור האמריקאי עדיין לא קנה עד היום ביטקוין, וגם לא מטבעות דיגיטליים אחרים.

עד כמה הציבור האמריקאי מאמין בביטקוין? ובכן, מתברר שזה בעיקר שאלה של גיל. לפי הסקר, בקרב בני דור המילניום, בגילאי 18-34, נמצא כי 4% מחזיקים בביטקוין. מקרב הגברים בגילאים אלה, 6% מחזיקים בביטקוין, לעומת שיעור אפסי של מחזיקים בגילאי 55 ומעלה. ואילו בקרב הנשים באותה קבוצת גיל, 3% מחזיקות בביטקוין, לעומת שיעור אפסי בקרב נשים בנות 35 ומעלה.

משתתפי הסקר נשאלו באיזו מידה הם מסכימים עם הטענה שהביטקוין הוא בועה (כמו בועת הנדל"ן של 2007 בארה"ב, למשל). באופן כללי, 47% הסכימו במידה כלשהי עם הטענה, לעומת 14% שהביעו חוסר הסכמה עם הטענה. עוד 41% מהנסקרים השיבו כי הם אינם בטוחים אם הם מסכימים עם הטענה או לא.

הצעירים אוהבים ביטקוין
 הצעירים אוהבים ביטקוין

נשים מאמינות פחות בביטקוין

הסקר שנערך עבור בלוקצ'יין קפיטל בסוף אוקטובר, בדק שאלה נוספת: אם היה עליכם לבחור, מי לדעתכם ראוי יותר לאמון, הבנקים הגדולים (כמו ג'יי.פי. מורגן, גולדמן זאקס או וולס פארגו) או הביטקוין? התוצאות העלו כי 82% מהאמריקאים סבורים כי הבנקים הגדולים ראויים יותר לאמון, לעומת 18% שמאמינים יותר בביטקוין.

גם בשאלה זו, כפי שעולה מהסקר, ככל שהמשיבים מבוגרים יותר, עולה מידת האמון שלהם בבנקים הגדולים והמסורתיים ופוחת אמונם בביטקוין, ולהפך. בקרב בני דור המילניום, בגילאי 18-34, יותר מרבע (27%) חושבים שהביטקוין ראוי לאמון יותר מאשר הבנקים.

ושוב מתברר כי נשים מאמינות במטבע הדיגיטלי פחות: בקבוצת בני דור המילניום, רק 19% מהנשים, לעומת 37% מהגברים, השיבו כי הן בוטחות בביטקוין יותר מאשר בבנקים הגדולים.

מי מעדיף ביטקוין על זהב?

על פי הסקר, יותר מרבע מבני דור המילניום מעדיפים ביטקוין על מניות: 27% מהנסקרים בגילאי 34-18 אמרו שהיו מעדיפים להחזיק בביטקוין בשווי של 1,000 דולר על פני מניות באותו שווי. השיעור בקרב גברים בגילאים אלה אף גבוה יותר - 38% השיבו כי יעדיפו ביטקוין. באותה קבוצת גיל, כשניתנה לנסקרים האפשרות לבחור בין החזקה של ביטקוין בשווי 1,000 דולר לעומת החזקה של כל נכס פיננסי מסורתי באותו בשווי, 30% אמרו שהם מעדיפים ביטקוין על אג*ח ממשלתיות, 22% מעדיפים ביטקוין על נדל*ן ו-19% מעדיפים ביטקוין על פני זהב. וגם במקרה הזה, ההעדפה של הביטקוין בולטת במיוחד בקרב גברים מדור המילניום: 43% מהם העדיפו ביטקוין על פני אג*ח ממשלתיות, 38% על פני מניות, 26% על פני נדל*ן ו-31% על פני זהב.

עם זאת, כפי שעולה מתוצאות הסקר, עדיין יש פער משמעותי בין שיעורי ההעדפה לשיעורי ההחזקה בפועל של ביטקוין בקרב בני דור המילניום. אם הפער הזה יצטמצם בעתיד, כשכוח הקנייה של צעירים אלה יגדל, הדבר עשוי לתת רוח גבית חזקה לתהליך האימוץ של המטבע הדיגיטלי בקרב הציבור.

מדוע הביטקוין מושך יותר את בני דור המילניום? על פי הסקר, אחת הסיבות העיקריות לכך היא שבני הדור הזה מודעים למטבע הדיגיטלי יותר מאשר בני הדורות המבוגרים יותר. בשקלול כללי של תשובות הנסקרים, שיעור המודעות לביטקוין בקרב בני 18-34 (42% מהם מודעים לביטקוין) גדול יותר מפי שניים מהשיעור בגילאים מבוגרים יותר (15% בקרב בני 65 ומעלה). שיעור המודעות הכללי לביטקוין, על פי הסקר, הוא 30% מכלל האוכלוסייה האמריקאית (בכל הגילאים). 47% מהנסקרים השיבו כי הם שמעו על הביטקוין, אבל אינם מכירים אותו, ועוד 23% אמרו כי מעולם לא שמעו על ביטקוין.

עוד עולה מהסקר כי כמחצית (48%) מבני דור המילניום, כולל 63% מהגברים בקבוצת גיל זו, מסכימים כי הביטקוין הוא בגדר חידוש חיובי, לעומת 19% בלבד הסבורים כך מקרב המבוגרים בגילאי 65 ומעלה. נוסף על כך, 20% מהאמריקאים בגילאי 18-34 (כולל 29% מהגברים בגילאים אלה) השיבו כי הם מסכימים במידה רבה מאוד כי סביר להניח שרוב האנשים ישתמשו בביטקוין בתוך עשר השנים הקרובות.