בדרך להודו: אחרי 13 שנה סרגון סוגרת ענייניה בת"א

חברת פתרונות התקשורת האלחוטיים בניהול עירא פלטי נמחקת מחר ממסחר בת"א ותמשיך להיסחר בנאסד"ק ■ סרגון סימנה את הודו כשוק מרכזי: "בחצי השנה האחרונה ראינו הזמנות של מעל 100 מיליון דולר משני לקוחות - קצב שלהערכתנו יימשך גם ב-2018"

עירא פלטי/ צילום: אורה בשן
עירא פלטי/ צילום: אורה בשן

אחרי 13 שנים שבהן נסחרה חברת הטכנולוגיה סרגון   בבורסה של תל אביב, מחר (ה') יהיה יום המסחר האחרון במניה, רגע לפני שהיא נמחקת כאן ונשארת להיסחר רק בנאסד"ק. המניה נפרדת מתל אביב באווירה חיובית, עם עליות נאות בימים האחרונים, על רקע הזמנות גדולות בהיקף 66 מיליון דולר שהתקבלו בחברה מלקוחות הודיים. בראיון ל"גלובס" מספר מנכ"ל סרגון, עירא פלטי, על ההזדמנויות בשוק ההודי, ההתמקדות והשיפור ברווחיות, הצפי לקפיצה הטכנולוגית הבאה עם השקת הדור החמישי של הסלולר, וגם על המחיקה מהבורסה המקומית.

סרגון מספקת פתרונות תקשורת אלחוטיים בקיבולת גבוהה לתקשורת בין תחנות הבסיס והמתג הראשי ברשת. בספטמבר הודיעה על מחיקתה הצפויה מהמסחר, כשלדברי פלטי, "הסתכלנו על הפעילות שלנו ועל היתרונות למשקיעים שלנו, ואחד הדברים שמאוד משפיעים על חברות בסדר הגודל שלנו זה סחירות. מצאנו את עצמנו עם מסחר מפוצל בין ניו-יורק לתל-אביב עם כ-75% בניו-יורק. בדקנו חסמים שיש לישראלים לסחור בניו-יורק, שכמעט לא קיימים, והגענו למסקנה שעדיף למשקיעים מקום אחד עם סחירות יותר גבוהה, כי זה מפשט ונותן יתרונות. הפיצול מקשה משום שאין מספיק סחירות, וכדי לסחור במניה צריך יכולת להיכנס ולצאת מתי שרוצים".

- למה דווקא עכשיו?

"אין סיבה טובה למה דווקא עכשיו. אלה תהליכים פנימיים שעברנו".

- הנהלת הבורסה פנתה אליכם, ניסתה לשכנע אתכם להישאר?

"אני מעדיף לא להיכנס לזה".

מניית סרגון נסחרת בתנודתיות רבה יחסית, אך למרות עליות וירידות חדות בשנה האחרונה, לא נרשם שינוי משמעותי במחיר בתקופה זו. שווי השוק של סרגון הוא 175 מיליון דולר.

"מרוויחים כבר שלוש שנים"

"אנחנו עובדים בכל העולם, והמקומות שבדרך כלל מייצרים הרבה נפח הזמנות הם אלו שבהם נוצרת תחרות אינטנסיבית של מפעילי הסלולר המקומיים על משתמש הקצה", אומר פלטי. "מה שקורה במצבים האלה, זה שחברות הסלולר מתחרות ביניהן - או על מחיר, כפי שראינו בארץ בתקופה מסוימת, או על איכות הרשת - וזה מה שקורה היום בהודו. חברת Reliance Jio יצרה את זה כשהובילה תחרות אגרסיבית בהודו. יש בהודו שלושה מפעילים גדולים: בארטי, reliance jio ו-וודאפון, שהולכים לבנות מסיבית את הרשתות בשנתיים הקרובות ולהוסיף עוד 200 מיליון משתמשים חדשים, כשאין כיום תשתית פיסית לדאטה. שלושתם לקוחות שלנו, שניים מהם מאוד אקטיביים (reliance ובארטי, ש'ח'ו'), ובחצי השנה האחרונה ראינו הזמנות של מעל 100 מיליון דולר משניהם. זה קצב שלהערכתנו יימשך גם ב-2018".

ברבעון השלישי, כמעט שליש מהכנסות סרגון הגיעו מהודו, ו-25% מאמריקה הלטינית. "אחד היתרונות שלנו, וגם אחד הדברים המסובכים בסרגון, הוא שאנחנו פרוסים בכל העולם, ומסוגלים לנצל זאת כדי לצמוח. יתרון שני הוא טכנולוגי, אז הלקוחות בוחרים בנו למרות שאנחנו קצת יותר יקרים מהמתחרים".

- מי המתחרים הבולטים?

"Huawei, אריקסון, NEC. אנחנו קצת יותר יקרים מהם אבל מביאים יותר ערך, כי אנחנו פותרים את הצרכים של המפעילים בפחות משאבים, קצת פחות ציוד וניצול טוב יותר של הספקטרום, אז הם מוכנים לשלם על זה. זה איפשר לנו בשלוש השנים האחרונות לחזור לרווחיות, אפילו שקצת ירדנו בשורת ההכנסות. בין 2015 ל-2016 הכפלנו את הרווחיות, והשנה בשלושת הרבעונים הראשונים כבר הגענו לרמת הרווחיות של 2016 כולה (כ-11 מיליון דולר על בסיס Non-GAAP, ש'ח'ו')".

שמה יהבה על הדור החמישי

- עד כמה משפיע התמהיל הגיאוגרפי של ההכנסות על הרווחיות?

"הוא משפיע מאוד על הרווחיות השולית, ואחד הדברים הכי קשים עבורנו זה לחזות בצורה מדויקת מה תהיה הרווחיות השולית, כי היא שונה מאוד בין אזורים שונים. אבל כשאתה מביא מהודו הזמנה מאוד גדולה, אמנם עם רווחיות שולית יותר נמוכה, אתה מביא יותר דולרים לשורה התחתונה. גם העלויות התפעוליות שם יותר נמוכות, כי השכר יותר נמוך. לכן זה תורם מאוד יפה לשורה התחתונה".

סרגון דיברה בעבר על קצב הכנסות רבעוני של 75-80 מיליון דולר ב-2017, קצב שצפוי להימשך גם ב-2018, תוך שיפור מבנה העלויות. "אנחנו מצד אחד חברת הייטק, ומצד שני חברה תעשייתית שמייצרת הרבה חומרה. אנחנו מסתכלים איפה לייצר, כמה זה עולה לנו, ומתייעלים פנימית באמצעות תהליכי פיתוח, מו"מ עם לקוחות וכדומה", מציין פלטי.

במקביל, סרגון פועלת לפתח את מנוע הצמיחה שהוא רשתות פרטיות, בעיקר של שירותי חירום והצלה, חברות תשתיות ואסדות נפט - תחום המהווה כ-20% מהעסק. סרגון מספקת פתרונות לרשתות תקשורת מקבילות, פרטיות, שאותם גופים בונים, ולדברי פלטי שולי הרווח גבוהים יותר, אך מדובר בתחום קטן יותר עם עסקאות של סביב מיליון דולר.

מנוע צמיחה עתידי הוא הדור החמישי בסלולר. פלטי מעריך שלקראת 2019 יחלו ניסויים וב-2020 יחלו התקנות בתחום זה. "אנחנו עובדים קשה על מוצרים לדור הזה, שיהוו קפיצת מדרגה משמעותית ביעילות הרשת ויתנו דחיפה להכנסות שלנו", מציין פלטי.

סרגון

עיסוק: ספקית פתרונות תקשורת אלחוטיים בקיבולת גבוהה לתקשורת בין תחנות הבסיס והמתג הראשי ברשת

מיקום: מטה החברה בתל-אביב

מנכ"ל: עירא פלטי

מספר עובדים: כ-1,100, מתוכם קרוב ל-400 בישראל

שווי שוק: 175 מיליון דולר

הכנסות ינואר-ספטמבר 2017: 245 מיליון דולר

רווח נקי (Non-GAAP) ינואר-ספטמבר 2017: 11.2 מיליון דולר