הקרב בין גוגל ואמזון מגיע לנקודת רתיחה; מה מקור הסכסוך?

שתי הענקיות חסמו השבוע זו את מוצריה של זו כחלק מסכסוך מתוקשר ורווי האשמות ■ בינתיים, הצרכנים משלמים את המחיר

מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי ומנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / צילומים: רויטרס
מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי ומנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / צילומים: רויטרס

הקרב בין ענקיות הטכנולוגיה אמזון וגוגל על השבוע מדרגה: גוגל מסירה את יוטיוב ממוצרי Fire TV ו-Echo Show של אמזון. Fire TV הוא נגן מדיה שמתחבר לטלוויזיה ומזרים אליה תכני וידאו ואודיו מספקים כמו נטפליקס, הולו פלוס, שואוטיים, דיסני, ועד לאחרונה - יוטיוב. Echo Show, שהושק השנה בארה"ב הוא רמקול חכם בעל מסך טאץ' שניתן לנגן בו סרטונים ולבצע שיחות וידאו. שני המוצרים אינם נמכרים באופן רשמי בישראל. יוטיוב הוסרה מ-Echo Show באופן מיידי, ובעלי Fire TV יאבדו את הגישה לאפליקציה ב-1 בינואר.

גוגל טוענת שנקטה את הצעד הקיצוני הזה מכיוון שאמזון הסירה לאחרונה מהפלטפורמה שלה מוצרי Nest חדשים לבית חכם (שבבעלות אלפבית, חברת האם של גוגל), כמו Nest Secure ו-E Thermostat, וכן בשל הסירוב המתמשך של החברה למכור את נגני Chromecast של גוגל. "ניסינו להגיע להסכמה עם אמזון כדי לתת לצרכנים גישה למוצרים ולשירותים של שתי החברות" הודיעה גוגל, "אבל אמזון לא מציעה מוצרים של גוגל כמו Chromecast ו-Google Home, לא הופכת את Prime Video לזמינה עבור משתמשי Google Cast, ובחודש האחרון הפסיקה למכור כמה מהמוצרים החדשים ביותר של Nest. בעקבות חוסר ההדדיות הזה, יוטיוב כבר לא נתמך ב-Echo Show ו-FireTV. אנו מקווים שנוכל להגיע להסכמה ולפתור את הסוגיות האלה בקרוב".

לאמזון לקח שנים להוציא את אפליקציית Prime Video - תוכן מקורי של אמזון לצפייה, לחנות האפליקציות גוגל פליי. זה קרה לבסוף השנה. לפני כן, היה צורך להתקין את חנות האפליקציות הנפרדת של אמזון כדי להוריד את Prime Video.

אמזון הגיבה אמש (ג') להחלטה: "גוגל מציבה תקדים מאכזב בכך שהיא חוסמת באופן סלקטיבי גישה של לקוחות לאתר פתוח", נמסר מטעם החברה לאתרThe Verge. "אנחנו מקווים לפתור את זה מול גוגל בהקדם האפשרי".

זו הפעם השנייה שיוטיוב נעלמת ממכשיר ה-Echo Show. הפעם הראשונה הייתה בספטמבר, לאחר שאמזון הפרה לדברי גוגל את תנאי השירות של האתר. מקור אמר לאתר Engadget שנקודת מחלוקת מרכזית בין החברות היא שאמזון הטמיעה גרסה פרוצה (כך לפי האתר) של יוטיוב בשתי הפלטפורמות. במקום לעבוד עם גוגל כדי לבנות גרסה שתעבוד במכשירי אמזון, אמזון ניסתה לעשות זאת בעצמה - צעד שמוריד חלק מהתכונות של יוטיוב וכנראה גם משפיע על יכולתה של גוגל לקבל חלק מרווחי הפרסומות שמגיעים מהסרטונים.

"Echo show ו-Fire TV מציגות כיום תצוגה סטנדרטית של יוטיוב ומכוונות את הצרכנים ישירות לאתר הקיים" נמסר מאמזון ל-The Verge.

גוגל גורמת למכשירים של אמזון נזק אמיתי בכך שהיא מסירה את יוטיוב: סביר להניח שיש מי שלא יקנו את Fire TV כתוצאה מהמהלך, ורבים שכבר רכשו את המכשיר לא יהיו שבעי רצון מהפגיעה בהם. יוטיוב כבר מציגה למשתמשים אזהרה לגבי השינוי, אך ללא הסבר נלווה. בכלל, הצרכנים של שתי החברות הם המפסידים בקרב הזה: המהלך של גוגל פוגע במיליוני בעלי Fire TV, וגם יגרום ליוצרים רבים שמעלים סרטונים ליוטיוב להפסיד צופים. כך גוגל מנסה להפעיל לחץ על אמזון באמצעות יוטיוב ולנסות להכריח אותה למכור את המוצרים שלה, אך נראה שהקרב הזה עוד רחוק מלהסתיים.