נכט והראל ביטוח השקיעו בתרופה מותאמת אישית לסרטן

חברת איילה פרמצבטיקה רכשה מענקית התרופות העולמית BMS רישיון לפיתוח תרופה מותאמת אישית לסרטן ■ החברה הוקמה ע"י נכט, יאיר שינדל והראל ביטוח לפני כמה חודשים לצורך עסקה זו ■ צופה מעבר לשלב 2 בניסוי בשנה הבאה

מריוס נכט / צילום: תמר מצפי
מריוס נכט / צילום: תמר מצפי

חברת איילה פרמצבטיקה רכשה את הזכויות לפיתוח תרופה מותאמת אישית לסרטן מתאגיד BMS הבינלאומי. איילה, שהוקמה לפני מספר חודשים לצורך עסקה זו, היא יוזמה של קרן IBF (ישראל ביוטק פאנד) אותה מובילים ד"ר דיוויד סידרנסקי, ד"ר יובל קבילי ועידו זעירי, אשר צירפה להשקעה את קרן AMoon (בהובלת מריוס נכט ויאיר שינדל) והראל ביטוח. סידרנסקי הוא רופא מוכר בתחום הרפואה המותאמת אישית לסרטן.

תפקיד מנכ"ל החברה הופקד בידי רוני ממלוק, לשעבר מנכ"ל ומפתחת הטכנולוגיה של חברת כיאזמה הנסחרת בנאסד"ק.

בדרך כלל חברות גדולות הן שרוכשות רישיונות למוצרים שפותחו על ידי חברות צעירות יותר. אולם ליתים לחברות גדולות ישנן בצנרת הפיתוחים תרופות בתעדוף נמוך בתהליך הפיתוח של החברה, ואילו חברה קטנה בעלת מומחיות בתחום הפיתוח הספציפי הזה יכולה לקדם אותן מהר יותר. זה הדפוס במקרה של העסקה הזו.

BMS קיבלה מאיילה פרמצבטיקה סכום חד פעמי וגם הפכה לבעלת מניות באיילה, והיא תהיה זכאית לתשלומים מסוימים ככל שיתקדם הפיתוח ולתמלוגים מן המכירות, אם וכאשר יגיע המוצר לשוק.

איילה תפתח תרופות מותאמות אישית לסרטן אשר תאי הגידול שלו מבטאים מוטציה בגם בשם Noch. עד לאחרונה סווגו סוגי סרטן לפי האיבר בו הם באים לידי ביטוי והטיפול ניתן בהתאם, אבל בשנים האחרונות גוברת ההבנה כי מיפוי גנטי של הסרטן יכול לאפשר התאמה טובה יותר של הטיפול מאשר הסיווג של הסרטן על פי איבר.

סדרנסקי אמר היום כי "בעבר, לרוב הניסויים הקליניים של תרופות הקשורות למסלול Notch , גויסו חולי סרטן מסוגים שונים, ללא תלות בבדיקה גנטית המאתרת את המוטציה בגן Notch. הגישה שלנו היא לטפל בחולים אשר ידוע כי יש להם מוטציה בגן".

ממלוק ציינה כי החברה מתכננת להתחיל ניסוי שלב 2 במהלך שנת 2018.

לדברי טים ריילי, סגן נשיא, ראש יחידת פיתוח תרופות בתחום הסרטן בחברת BMS: "שיתוף הפעולה עם חברת איילה מאפשר את המשך הפיתוח של התרופות BMS-906024 ו BMS-986115 ומהווה דוגמא למחויבות שלנו למצוא דרכים להמשיך לפתח תרופות בעלות פוטנציאל להתאים לחולים מסוימים. ד"ר סידרנסקי וחברת איילה ישקיעו את המשאבים הדרושים לפיתוח התרופות הללו עבור אנשים המתמודדים עם סרטן הנושא מוטציות בגן Notch".