בוטלה משלחת מסין בעקבות המתיחות הביטחונית

סין הצטרפה היום למחלקת המדינה האמריקאית, והוציאה אזהרת מסע לישראל על רקע הצהרת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על ההכרה בירושלים כבירת ישראל

דגל סין / צילום: רויטרס
דגל סין / צילום: רויטרס

סין הצטרפה היום (שבת) למחלקת המדינה האמריקאית, והוציאה אזהרת מסע לישראל על רקע הצהרת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על ההכרה בירושלים כבירת ישראל והכנות לקראת העברת השגרירות האמריקאית מתל-אביב לבירה. אזהרת המסע מתריעה בעיקר מביקור בנקודות חיכוך אפשריות בין ישראל לרשות הפלסטינית, כולל ירושלים.

על הרקע המתיחות הביטחונית והמדינית ביטלה משלחת של חברת הרכב החשמלי הסינית סינגולטו מוטורס (Singulato) את בואה המתוכנן השבוע לישראל, לפגישות עם חברות בתעשיית האוטו-טק. על פי המסתמן, זה אינו הביקור העסקי היחיד שבוטל בתעשיית ההייטק.

משיחות עם גורמים שונים בתעשייה עולה כי מרבית הביקורים המתוכננים של משלחות מהמזרח בישראל צפויים להתקיים כרגיל, בהנחה שהמצב הביטחוני לא יסלים. כך, ביום שלישי הקרוב צפויה להגיע לחברת טכנולוגיות הווידאו קלטורה ברמת גן משלחת גדולה מסין, ולדברי גורם אחר, שתי משלחות מיפן יגיעו גם הן כמתוכנן השבוע ובשבוע הבא, אם כי, לדבריו, "אני מניח שלא ילכו לבקר בירושלים אבל כל השאר לפי תכנון".

על פי מינהל סחר חוץ של משרד הכלכלה, בשנת 2015 ביקרו בישראל 500 משלחות עסקיות מסין, כלומר קצב של יותר ממשלחת ליום, בדגש על מגזר ההייטק. היקף ההשקעות הסיניות בהייטק הישראלי ב-2015 היה חצי מיליארד דולר והוא בדרך להכפיל את עצמו, עם כניסה של חברות כמו עליבאבא ובאידו להשקעות בסטארטאפים ולהקמת מרכזי פיתוח מקומיים. רשות החדשנות במשרד הכלכלה מפרסמת על בסיס קבוע קולות קוראים לחברות טכנולוגיה להגיש מועמדות לקבלת השקעות של גופים סיניים ממשלתיים שאיתם היא משתפת פעולה.