נעילה מעורבת בבורסה בת"א; מניית טבע זינקה ב-7.5%

בסוף השבוע נרשמו עליות בוול סטריט על רקע נתונים טובים של שוק העבודה ■ מניות התרופות בלטו לחיוב ומשכו את ת"א-35 לעליות

בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי
בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (א') במגמה מעורבת, לאחר שבבוקר נרשמה פתיחה אנגלית למסחר בשל העליות במניית טבע. בסוף השבוע נרשמו בבורסות העולם עליות שערים.

 

בסוף השבוע נרשמו כאמור עליות שערים בבורסות העולם, כשבארה"ב היו אלה נתוני המאקרו החיוביים שמשכו את השוק לעליות, עליות שיקרינו באופן חיובי על המסחר בתל-אביב.

בחודש נובמבר התווספו לשוק העבודה האמריקאי 228 אלף משרות חדשות במגזר הלא חקלאי, וזאת לעומת התחזיות המוקדמות, שצפו תוספת של 198 אלף מקומות עבודה ותוספת של 261 אלף מקומות עבודה בחודש אוקטובר. שיעור האבטלה בארה"ב נותר ברמה של 4.1%.

השכר השעתי בארה"ב עלה בנובמבר ב-0.2%, פחות מהתחזית המוקדמות שעמדה על 0.3%, אך לא מדובר בסטייה מהותית, ובסך-הכול המגמה של עליית השכר נמשכת.

נתוני שוק העבודה האמריקאי משמעותיים בשני מובנים. המובן הראשון הוא שהבנק המרכזי מקבל את החלטות המוניטריות על בסיס מספר גורמים, כשהמרכזי שבהם הוא שוק העבודה - זו הייתה המסקנה המרכזית מהמשבר הכלכלי הגדול של 2008, שיש לעשות הכול כדי ששוק העבודה יתפקד. המובן השני הוא הרפורמות הגדולות במיסוי שמתכנן הבית הלבן, וגם שם נתוני שוק העבודה משחקים תפקיד מרכזי.

ההערכות הן שלאור עוצמת שוק העבודה הפדרל ריזרב ימשיך במדיניות הצמצום המוניטרי של העלאת ריבית כבר החודש, במקביל לצמצום המאזן שלו, מה שיעשה צעד נוסף לחזרה לנורמליות כלכלית. נראה כי הנתונים הללו יתמכו גם בתוכנית להפחתת מסים בארה"ב, אם כי נראה שיהיה קשה להעביר את התוכנית עד לסוף השנה.

טבע  ריכזה בסוף השבוע את מרב העניין, כשפרסום בבלומברג דיבר על תוכנית של החברה לפיטורי ענק של 10,000 עובדים ברחבי העולם. המשקיעים בשוק אהבו את הפרסום, והמניה פתחה בפער חיובי של 8.5%. יש לזכור כי על-פי הפרסום, החברה תפטר כמחצית מהעובדים מפעילות המחקר והפיתוח, מה שלמעשה יעיב על התפתחות החברה בטווח הארוך, אך העננה השחור שהייתה מעל הטווח הקצר הולכת ומתפוגגת.

מניות הפארמה הגדולות מיילן  ופריגו  פתחו בפערים חיוביים של 6.6% ו-4.9% בהתאמה.

כיל  ריכזה עניין לאחר שהודיעה בשבוע שעבר על מכירת קווי ייצור שיכניסו לקופתה כמיליארד דולר.

המאבק נגד מיזוג בנק מזרחי-טפחות  ואגוד  נמשך, ושני הבנקים המשיכו לרכז עניין.

בז"ן   ריכזה עניין לאחר שהבוקר דיווחה כי בית המשפט העליון קבע שהיא וחיפה כימיקלים תיאלץ לשלם לעיריית חיפה כ-400 מיליון שקל.