וול סטריט למפיקות הפצלים: הפסיקו לספור חביות והתחילו להרוויח

מאז 2007 מניות מפיקות האנרגיה בארה"ב צונחות ■ האם בעלי המניות יצליחו במה שאופ"ק נכשלה - לגרום למפיקות לצמצם את תפוקתה?

הפקת פצלים בטקסס  / צילום: רויטרס  ארנסט שניידר
הפקת פצלים בטקסס / צילום: רויטרס ארנסט שניידר

12 בעלי מניות גדולים במפיקות של נפט וגז פצלים בארה"ב נפגשו בספטמבר במגדל משרדים במנהטן שמשקיף על טיימס סקוור לדיון במטרה משותפת: לגרום למפיקות הללו לעשות כסף, כלומר להרוויח, לשם שינוי. בחודשים שעברו מאז, מאמציהם צברו תאוצה.

בעשור האחרון, מהפכת הפקות הפצלים, אותם קידוחים אופקיים הידראוליים בשכבות סלע, הפכה את ארה"ב למפיקת הנפט והגז הגדולה בעולם ושינתה את פני השווקים. אף על פי כן, הפצלים היו הימור גרוע במיוחד למשקיעים. מאז 2007, מניות מדד מפיקות האנרגיה בארה"ב צנחו ב-31%, לפי חברת הנתונים FactSet, בעוד שמדד 500 P&S עלה ב-80%. חברות האנרגיה בעשור האחרון השקיעו 280 מיליארד דולר יותר מכפי שהן הרוויחו בקידוחי פצלים, לפי חברת הייעוץ אברסקור ISI.

מהפכת פצלים נמשכת במקומות כמו מידלנד, טקסס, שבה התנפלות על קרקעות לקידוחים הקפיצה את מחיריהן לשיאים חדשים, וניחוח הנפט נישא מעל כבישים מהירים, שגדושים בסמי-טריילרים של 18 גלגלים שמסיעים ציוד קידוח פצלים לאורך האגן הפרמיאני (Permian Basin). התשואות העלובות מהמאמץ הזה היו הסיבה לכנס המשקיעים במנהטן, שכלל מנהלי תיקים ונציגי קרנות שמחזיקים כמעט 5% מ-20 חברות הפצלים הגדולות ביותר בארה"ב.

"למשקיעים נמאס להישרף"

המשתתפים, שכללו חברות ענק כמו איבסקו וקרנות קטנות יותר כמו סיילינג סטון קפיטל, תהו בינם לבין עצמם האם חברות הפקות הפצלים באמת מסוגלות להשתנות. בפגישה הוחלט ללחוץ על המפיקות הללו באמצעים פחות שגרתיים. אחד מהם, למשל, הוא שינוי מדיניות תגמול המנהלים בחברות. עד כה תוגמלו המנכ"לים לפי העלאת תפוקה ללא קשר מיוחד לרווחיות, אמר טוד הלטמן, אנליסט אנרגיה בכיר בקבוצת ניהול הנכסים נויברגר ברמן, שמושקעת במפיקות פצלים.

"למשקיעים נמאס להישרף", אומר הלטמן. "רבים מהם אומרים למפיקות שעד שהן לא יהפכו לתעשייה ממושמעת יותר בהשקעות שלה, הם הולכים לעזוב אותה".

30 חברות מפיקות כ-70% מנפט הפצלים האמריקני, לפי חברת הייעוץ ווד מקנזי. אם בעלי המניות יוכלו לאלץ את רוב המפיקות הללו להתמקד בקידוחים רווחיים, יהיה לכך גם אפקט הלוואי של להשיג את מה שקרטל יצואניות הנפט אופ"ק לא הצליח להשיג - לגרום למפיקות הפצלים לצמצם את תפוקת הנפט שלהן ולסייע בהעלאת המחירים.

ב-Anadarko מבינים את המסר

במסעדת סטייקים ביוסטון, טקסס, גם כן בספטמבר, שאלו בעלי מניות את מנכ"ל אנדארקו פטרוליום, אל ווקר, ובכירים נוספים בחברה, על מה בכוונתם לעשות עם 6 מיליארד דולר במזומן במאזן של החברה. מניית Anadarko צנחה השנה בכמעט 40% , וכמה בעלי מניות חששו שהיא תוציא את הכסף על קידוחים חסרי תוחלת, לפי יודעי דבר. כאשר ההנהלה סירבה למסור פרטים, אחד המשקיעים החליט לקום ולצאת במופגן מהפגישה, אמרו המקורות. ווקר הבין את המסר.

שבוע אחר כך, אנאדרקו הודיעה על קנייה חזרה של מניות שלה מהמשקיעים ב-2.5 מיליארד דולר במקום להזרים עוד כסף להפקה. החברה שינתה גם את תוכנית מגלות הבכירים שלה, שתתמקד מעתה יותר בתשואות, ותתגמל צמיחה רק אם זו תגיע בלי הגדלת חוב או גיוס עוד כסף בהנפקת מניות.