עלייתן של המכונות; רופאים ושופטים יוחלפו ע"י רובוטים

מהפכת הרובוטיקה והאינטליגנציה המלאכותית צפויה לצמצם חלק גדול ממקומות העבודה, ולפי אחת התחזיות עד 2030 יוחלפו 800 מיליון עובדים ברחבי העולם ע"י רובוטים ■ איך נחשפים לחברות בתחום הצומח הזה, שישנה את פני התעסוקה העולמית?

עלייתן של המכונות   /  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
עלייתן של המכונות / Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בשנים האחרונות נראה כי המהפכה הטכנולוגית הולכת ומתרחבת, ומשפיעה על יותר ויותר תחומי תעסוקה. לא רק משרות מסורתיות הולכות ונעלמות; גם משרות שנחשבו עד לפני כמה שנים כבטוחות צפויות להיכחד. חברת הייעוץ האמריקאית מקינזי פרסמה השנה דוח, שהראה כי בעשור הקרוב, בין 20% ל-30% מהמשרות הקיימות היום במשק האמריקאי צפויות להצטמצם בצורה משמעותית, וחלקן אף ייעלמו. בין המשרות שצוינו בדוח ניתן למנות: קופאים, דוורים, מלצרים, נהגי מונית, יועצי מס, סוכני ביטוח, כתבי חדשות, שדרני רדיו, מנהלי מפעל ואפילו שופטים ורופאים. למעשה, עד שנת 2030, 800 מיליון עובדים בכל העולם (שווה ערך לכל יבשת אירופה) יוחלפו על-ידי רובוטים.

הגורמים לכך רבים: מהפכת האינטרנט, המסחר המקוון, בינה מלאכותית (AI), למידת מכונה (Machine Learning), אינטרנט של הדברים (IoT), מדפסות תלת-ממד ותהליכי אוטומציה ובקרה - שמשפיעים ועוד ישפיעו רבות על חיינו ועל ענפי כלכלה רבים. לדוגמה, מחשב שמקבל מיליוני תמונות בדקה, ולאחר מכן יודע לזהות ולארגן אותן במקבצי תמונות, לפי קריטריונים שונים, כמו מין וגיל, ולזהות תמונות של אותו אדם לפי ניתוח התמונה והצלבתה עם מסדי הנתונים.

המהפכה התעשייתית הרביעית

המהפכה התעשייתית החדשה מתייחסת לתהליכים שהחלו בתחילת העשור הנוכחי (סוף 2010), ומבטאת את החיבור בין האינטרנט (עולם המידע, התוכן והתקשורת), לבין העולם האמיתי (מכונות, רובוטים וחיישנים). מחקר שפורסם השנה על-ידי איגוד הרובוטים התעשייתיים העולמי, הראה כי בין השנים 2005 ל-2015, הוכפל מספר הרובוטים התעשייתיים מ-120 מיליון ל-250 מיליון, ומספר זה צפוי להכפיל את עצמו עד סוף שנת 2019.

הגל הגדול טרם הגיע

המדינות שבהן צפויה הצמיחה הגדולה ביותר בתחום התעשייה הרובוטית הן ארה"ב, סין, יפן וגרמניה. לפי התחזית הנ"ל, עד 2025 יהווה הרובוטים 5% מכוח העבודה במדינות הללו.

נוסף על כך, החדירה של מערכות הבינה המלאכותית (AI) צפויה להמשיך להתרחב. לפי מחקר שבוצע על-ידי חברת המחקר הטכנולוגי ABI, מספר התאגידים שיאמצו פתרונות אלו יגיע ב-2018 ל-500 אלף תאגידים ברחבי העולם, ועד שנת 2022 צפוי להגיע מספרם ל-900 אלף (30% רק בארה"ב).

למרות שנראה כי בשנים האחרונות הייתה תפנית בעולם הרובוטיקה העולמית בתחומים רבים, משואבי אבק רובוטים ביתיים ועד מל"טים המשנעים משלוחים, לטענת רבים מהמומחים בתחום, הגל הגדול טרם הגיע.

היזם והבעלים של קבוצת ה-NBA מאבריקס, מארק קיובאן, הציע לנשיא ארה"ב דונאלד טראמפ תוכנית כלכלית שאפתנית בהיקף של 100 מיליארד דולר, כדי להפוך את ארה"ב למעצמה מובילה בתחום הרובוטיקה העולמית. בתוכנית שהציע ציין, כי ארה"ב אינה בולטת כשחקן מרכזי בתחום הרובוטיקה העולמי לעומת תחומי טכנולוגיה אחרים. עוד ציין, כי אף אחת מחברות הרובוטיקה המובילות בעולם אינה ממוקמת בארה"ב, וזאת בזמן שהידע האקדמי, חברות הסטארט-אפ והספקים הם אמריקאים. הסיבה המרכזית לטענתו היא ההשקעה המסיבית שמבצעות מדינות במזרח. השיאנית היא סין, המשקיעה מדי שנה 5 מיליארד דולר בפיתוח תעשיית הרובוטיקה. יפן שנייה עם השקעות של 3.5 מיליארד דולר , ולאחר מכן, דרום קוריאה וטייוואן, המשקיעות כל אחת כ-2 מיליארד דולר.

יש גם גורמים מעכבים לתהליך

מאידך גיסא, ישנם מספר גורמים טכנולוגיים, רגולטוריים וחברתיים, שיכולים לעכב את אימוץ הטכנולוגיה. ראשית, מדובר בתחום מתפתח ורוב החברות הפועלות בו נמצאות בשלבי פיתוח שונים, ועדיין לא הבשילו לכדי ייצור המוני.

שנית, חברות שכבר מייצרות, נדרשות לעלויות ייצור גבוהות, עקב השקעה רבה בטכנולוגיה יקרה, ותלויות במורכבות טכנולוגית שדורשת תהליכי בקרה ותחזוקה גבוהים מצד התעשייה. שלישית, רגולטורים ומחוקקים יכולים להאט את תהליכי אימוץ הטכנולוגיה, עקב הנזקים שעלולים להיגרם לענפי תעסוקה רבים, ובטענה שנדרשת רגולציה מתאימה, למשל בתחום המזל"טים והרכבים האוטונומיים.

תעשיות מסורתיות ינסו להגן על עסקיהן, בין היתר על-ידי קביעת תקינות חדשות והגבלות אחרות, אשר יעלו את עלויות פתיחת העסקים בתחום זה, במיוחד בתחומים שנחשבים היום כמוסדרים ומעוגנים בחוק. לדוגמה, בתחום הרפואה: החמרת הרגולציה בתחום אישור המכשור הרפואי; או בתחום התחבורה: הגבלת השימוש ברכבים אוטונומיים בטענות של בטיחות הנהגים.

מבחינה כלכלית, סקטור זה אמנם מאופיין במכפילים נוכחיים גבוהים בסביבות 37, אך עדיין נמוכים ביחס למכפיל של 55 במדד נאסד"ק. עם זאת, המכפילים בשנה שעברה היו גבוהים משמעותית (51.5), ואילו המכפיל העתידי לשנת 2018 צפוי כבר לעמוד על מתחת ל-27, מה שמעיד על כך שתחום זה צפוי לצמוח ולגדול גם ברמת רווחי החברות.

הדרך הנפוצה להיחשף לתחומים אלו היא באמצעות שתי ETF מובילות בתחום.

האחת היא ETF Robo Global Robotics&Automation (ROBO US), אשר עוקבת אחר מדד robo global index, המכיל את 90 החברות המובילות בתחום, הפועלות בענפים שונים: מכונות הרובוטיקה (30%), אלקטרוניקה (11.5%), מכשור רפואי (9.51%) ושבבים (8.4%). מבחינת פילוח גיאוגרפי, ארה"ב מהווה 43% מהמדד, אחריה יפן 26% וטיוואן 5.7%. ה-ETF השנייה היא Global X Robotics & A.I, המשלבת רובוטיקה ובינה מלאכותית, אך מכילה פחות חברות. מדובר ב-31 חברות בתחומי מכונות הרובוטיקה (23.49%), אלקטרוניקה (22.2%), ציוד מכני הנדסי (8%) ושבבים (8.4%). פילוח גיאוגרפי: 49.71% ארה"ב, 33% יפן, 8.3% שוויץ ו-5.03% בריטניה.

** הכותב הוא אנליסט באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

פחות אנשים יותר רובוטים
 פחות אנשים יותר רובוטים