עליות שערים בסיום בת"א; האוזר מפוצץ את בועת הביטקוין

יו"ר רשות ניירות ערך: "לא נאפשר לחברות שערכן מבוסס על ערך הביטקוין להיכלל באחד המדדים של הבורסה בתל-אביב" ■ המסחר בניו-יורק ננעל אמש בעליות

ביטקוין / צילום: רויטרס Benoit Tessier
ביטקוין / צילום: רויטרס Benoit Tessier

המסחר בבורסה בתל-אביב הסתיים היום (ג') בעליות קלות, לאחר סגירה חיובית אתמול, על רקע העליות בנעילת המסחר בבורסות וול סטריט. החוזים העתידיים מאותתים על עליות בפתיחת המסחר בניו-יורק.

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, אמר היום כי "לא נאפשר לחברות שערכן מבוסס על ערך הביטקוין, דוגמת משאבי טבע, להיכלל באחד המדדים של הבורסה בתל-אביב", והוסיף כי "נשקול גם שלא לאפשר לתחפושות של ביטקוין ודומיו להיכנס בדלת האחורית למסחר בבורסה, עד אשר נמצא מסגרת רגולטורית מתאימה למוצרים פיננסים כאלה" [לידיעה המלאה].

בעקבות הצהרה זו, לאחר שעלתה מוקדם יותר הבוקר מניית  פנטזי נטוורק  בכ-70%, המניה מחקה את כל העליות מהיום ונסחרת כעת בתנודתיות. 

גם משאבי טבע  צנחה היום לאחר שזינקה ביותר מ-7,700% מתחילת השנה, על רקע כניסתה לתחום. 

 

המשקיעים נושאים עיניהם להחלטת הריבית של הפד שצפויה להתפרסם מחר. בשוק מתמחרים עלייה כמעט וודאית של העלאת הריבית, בפגישתם האחרונה של חברי הפדרל ריזרב לשנה זו. כזכור, בפגישתם האחרונה לפני כחודשיים החליטו חברי הפד, בראשותה של היו"ר ג'נט ילן, להותיר את הריבית על כנה.

שר האוצר, משה כחלון, כינס אתמול מסיבת עיתונאים, במסגרתה הציג את תכנית "נטו הוזלות" להפחתת מכסים ומסי קנייה בהיקף כולל של 800 מיליון שקל.  הפחתות המכסים ומסי הקנייה יחולו על מוצרי חשמל, אלקטרוניקה, תאורה, טקסטיל, תמרוקים, צעצועים ומשחקי וידאו, והן יישארו בתוקף לשנה אחת בלבד (2018), שבסיומה יוחלט על-ידי שר האוצר האם להאריכן, בכפוף למצב הכנסות המדינה והצלחת ההפחתות בהורדת יוקר המחיה [לקריאה נוספת].

ג'רי קוטישטנו, מנכ"ל קרנות הנאמנות של אפסילון, אומר כי "העלאת הריבית הצפויה השבוע בארה"ב היא עניין די סגור, ואם היא תגרום לעליית תשואות בארץ, הרי שתהיה זו הזדמנות להאריך את מח"מ התיק הממשלתי המקומי. בארץ העלאת הריבית עדיין רחוקה, שכן השקל עדיין חזק והאינפלציה נמוכה מאד. תכנית "נטו הוזלות" של כחלון צפויה ללחוץ עוד על האינפלציה כלפי מטה בתחילת 2018 ועל כן נותרה העדיפות לאפיק השקלי על פני הצמוד.

"בארה"ב, דונלד טראמפ כמעט והשלים את העברת רפורמת המס שלו בקונגרס ובסנאט, והמשוואה כאן די פשוטה: כלכלת ארה"ב תרוויח ושאר העולם יפסיד. מטרת מס החברות הנמוך היא לדרבן חברות להקים את המפעל השולי הבא בארה"ב וכן לייצר מקורות רווח בתוך ארה"ב, בניגוד למגמה של החברות האמריקאיות הגלובליות הגדולות עד כה, שהעבירו יצור, פיתוח ומקורות רווח לשאר העולם".

טבע  המשיכה להיות במוקד, לאחר שנחשפה ב"גלובס" אמש תכנית הפיטורין הנרחבת בחברה. טבע צפויה להודיע בהמשך השבוע על פיטורים של 500 עובדים בסגל ההנהלה, ועוד כ-250 עובדים במפעל מיגדה שבקרית שמונה, ושעוסק בייצור ציוד רפואי [לידיעה המלאה]. 

מניית רמי לוי  ריכזה עניין היום, לאחר שאתמול פורסם כי המשטרה החליטה כי לא נמצאה תשתית ראייתית לביסוס חשדות נגד בעל השליטה בחברה שנושאת את שמו. במסגרת החקירה נבדק חשד שלוי קיבל בניגוד לחוק הטבות חריגות במיוחד בפרויקט גדול שבנה בקניון שבשטחי מועצת מבשרת ציון.

אלוני חץ  מגייסת 1.3 מיליארד שקל לעסקי הנדל"ן שלה בארה"ב. כלל ביטוח צפויה להשקיע 300 מיליון דולר כנגד הנפקת אג"ח להמרה של החברה הבת קאר, שבה מחזיקים אלוני חץ ובנק ג'יי.פי מורגן [להרחבה].

אתמול החל מסחר בחוזים עתידיים במטבע הדיגיטלי הביטקוין בבורסת שיקגו, והמטבע עלה בכ-10% לרמה של כ-16,500 דולר, לאחר שפחות מחצי שעה לאחר תחילת המסחר בחוזים העתידיים בבורסת שיקגו, עלה המטבע ב-20%, והביא להפסקת מסחר של מספר דקות. לאחר חידוש המסחר התמתנו העליות. בסך הכל עלה המטבע הוירטואלי הפופולרי בכ-1,000% (אלף אחוזים) בשנת 2017.