המשקפיים של סנאפ נכשלו: החברה תפסיד עד 40 מיליון דולר

המוצר הושק לפני כשנה במחיר של 130 דולר; כיום ניתן למצוא אותו באינטרנט במחיר 70 דולר בלבד ■ מפעילת אפליקציית סנאפצ'אט הפסידה ברבעון השלישי 443 מיליון דולר

סנאפצ'ט / צילום: רויטרס
סנאפצ'ט / צילום: רויטרס

ספקטקלס (Spectacles), המשקפיים החכמים של סנאפ , מגיעים לשפל אמיתי ברמת הפופולריות. המשקפיים הושקו בנובמבר 2016 במחיר של 130 דולר, ובעבר היה מי ששילם תמורתם עד 5,000 דולר באיביי. כיום אפשר למצוא אותם באיביי או בקרייגסליסט ב-70 דולר בלבד - כמעט מחצית מהמחיר המקורי. לפי דיווח במגזין The Outline, היו אף קונים שנתקלו במבצעים מגוחכים כמו "שישה זוגות ב-100 דולר".

משקפיים של סנאפ / צילום: רויטרס
 משקפיים של סנאפ / צילום: רויטרס

זהו כנראה המסמר האחרון בארון הקבורה של הספקטלס, לאחר שבאוקטובר נחשף שהחברה, המפעילה את אפליקציית סנאפצ'ט, העריכה יתר על המידה את הפופולריות הצפויה של המשקפיים, ושנשארו לה עודפים של מאות אלפי יחידות מהמוצר. בהנחה שהיא לא תצליח להיפטר מרובן המוחלט, היא תספוג הפסד כולל של עד 40 מיליון דולר.

הספקטקלס הם משקפי שמש שאפשר לצלם באמצעותם סרטונים ולשתף אותם באמצעות סנאפצ'ט. כשהמשקפיים יצאו לשוק, הביקורות דווקא שיבחו אותם: "הם נראים טוב על כל אחד ואיכות הווידאו מצוינת" נכתב ב-Cnet, וב-The Verge הוסיפו "פרספקטיבת הצילום בגובה העיניים היא פנטסטית". אך ציפיות המבקרים לא התממשו, ונראה שהפגם העיקרי במשקפיים הוא שהם אינם מציעים חידוש אמיתי לעומת מצלמת סמארטפון. בנוסף, הם לא יכולים לצלם תמונות, רק סרטונים, המצלמה עובדת רק באור יום, והם מתממשקים עם רשת חברתית אחת בלבד - סנאפצ'ט, כמובן.

קאשם מיה ממנהטן, שמציע למכירה את הזוג שלו ב-80 דולר, אמר ל-The Outline: "בקושי חשבתי להשתמש בהם אחרי הפעמיים הראשונות. הטעינה לא נמשכת לאורך זמן, המשקפיים מפסיקים להקליט אם לא מאתחלים אותם באופן קבוע, והם גם לא משקפי שמש טובים כל כך".

הכישלון בגזרת המשקפיים מצטרף לשורה של מכות שספגה החברה השנה. סנאפ הייתה אחת ההנפקות המאכזבות של 2017: ביום המסחר הראשון, ב-2 במרץ, מנייתה זינקה ב-44% ל-24.5 דולר. ואולם בהמשך הידרדרה המניה עד לשפל של 11.8 דולר באוגוסט, ונכון לכתיבת שורות אלה עומד מחירה על 16.2 דולר. הידרדרות המניה קשורה כמובן לתוצאות הכספיות שלה: סנאפ רשמה בין יולי לספטמבר הפסד רבעוני של 443 מיליון דולר, יותר מפי שלושה ביחס לרבעון המקביל של 2016. הכנסותיה ומספר המשתמשים הפעילים בה אינם צומחים בקצב מספק, והצלחת סטוריז של אינסטגרם - ששאבה רבות מתכונותיה מסנאפצ'ט - האפילה על האפליקציה המקורית.

נראה שבעקבות הכישלונות סנאפ מנסה להתפתח באפיקים חדשים, ולנצל את היתרון שיש לה בכך שהיא פונה לפלח צעיר באוכלוסייה. בחודשים האחרונים, סנאפצ'ט משתפת פעולה עם רשתות טלוויזיה שרוצות להגיע לקהל צעיר, כמו ESPN, NBC ו-Discovery במטרה ליצור תכני וידאו קצרים ודיגיטליים לפלטפורמת התכניות שלה. סנאפצ'ט לא חושפת נתונים חשובים לגבי הצפיות אבל 30 סדרות כבר הושקו תוך שנה, וזה מראה שהרשתות הגדולות מאמינות ביכולתה של החברה להתאושש. בנוסף, לאחרונה היא הציגה שני פיצ'רים חדשים בתחום הפרסום: סטוריז מקודמים שמחברים יחד כמה סרטונים קצרים ומודעות שמשלבים אלמנטים של מציאות מוגברת (AR).