הערכות: הסדר החוב ליורוקום יגיע לביהמ"ש בסוף השבוע הבא

אין כרגע פריצת דרך במגעים להסדר, והמחלוקת על הזרמת כספים בידי אלוביץ' במסגרתו נותרה בעינה ■ יורוקום: "אנו בדיאלוג אינטנסיבי במטרה להגיע להסכמות עם הבנקים, מודעים היטב ללוחות הזמנים שהציבו ומאמינים שכלל הגורמים פועלים מתוך רצון אמיתי לעמוד בהם"

שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר

שעון החול של יורוקום תקשורת, שבשליטת שאול אלוביץ', הולך ואוזל. החל מיום שני הבא יוכלו הבנקים הנושים להגיש בקשה לבית המשפט לפירעון מיידי של החוב ומינוי נאמן למכירת נכסי החברה. נזכיר כי הנכס המרכזי של יורוקום היא חברת אינטרנט זהב השולטת בבזק.

לדברי גורמים המעורים במגעים להסדר החוב, כרגע לא נראית פריצת דרך להסדר. "מסתמן כי הפנייה לבית המשפט תיעשה לקראת סוף השבוע הבא", אומר גורם המעורה בפרטי המגעים בין הצדדים.

לפי הערכות, בנק הפועלים, שהיה הבנק הראשון לשלוח מכתב בדרישה לפירעון מיידי בטרם פנייה לבית המשפט, יהיה הבנק שיוביל את הפנייה, וסביר כי שאר הנושים יישרו עימו קו, כשם שעשו בעת שליחת המכתב.

מיורוקום נמסר היום (ג'): "אנו נמצאים בדיאלוג אינטנסיבי במטרה להגיע להסכמות עם הבנקים, מתוך רצון כן ואמיתי לתת מענה לכל דרישותיהם. אנו מודעים היטב ללוחות הזמנים שהציבו הבנקים השונים ומאמינים כי כלל הגורמים פועלים מתוך אחריות ורצון אמיתי לעמוד בהם".

ליורוקום תקשורת יש חוב של כמיליארד שקל. החוב נחלק בין 3 בנקים - דיסקונט עם כ-600 מיליון שקל, בנק הפועלים עם כ-400 מיליון שקל והבינלאומי עם 28 מיליון שקל. מדובר בחוב ישן שניתן לחברות שונות בקבוצה, חלקו עוד בתקופה שעיקר הפעילות של יורוקום היה ביבוא מכשירי נוקיה.

ביורוקום מנסים לגבש מתווים חלופיים שכוללים האצה של תהליך מימוש הנכסים בקבוצה, אולם נקודת המחלוקת המרכזית בין הצדדים היא תרומתו של אלוביץ' במסגרת ההסדר. הבנקים דורשים שיזרים 100-150 מיליון שקל; ואילו אלוביץ', שאינו ערב אישית לחוב, מסרב לעשות זאת, בין היתר משום שבשנים האחרונות הוא כבר הזרים לחברה 250 מיליון שקל.

פשרה אפשרית בסוגית ההזרמה היא הכנסת משקיע לקבוצה, שיזרים במקום אלוביץ' את הכספים. ישנם אמנם מתעניינים בהשקעה, אבל הבאת משקיע במצב בו נמצאת קבוצת יורוקום וללא מחיקת חובות אינו תהליך פשוט, בלשון המעטה. ההערכות הן כי יש סיכוי נמוך לכך שבתוך שבוע ניתן יהיה לגבש מתווה שיוסכם גם על המשקיע וגם על הבנקים.

גם הליכה במסלול של בית משפט אינה פתרון אידיאלי לבנקים. מדובר בהליך ארוך ויקר, שבסופו כלל לא בטוח שהבנקים יקבלו תמורה גבוהה יותר מאשר בהסדר. עם זאת, בבנק הפועלים, שהוביל את החרפת הצעדים כנגד אלוביץ', החליטו לנקוט אופציה זו לאחר שהגיעו למסקנה שלא ניתן להגיע להסכמות. בסביבת הבנק ישנן טענות קשות כלפי ההתנהלות של קבוצת יורוקום בכל ההליך של ניסיון לגבש הסדר. בין הצדדים יש משבר אמון, שנובע גם מכך שקבוצות יורוקום עיבתה את הביטחונות לדיסקונט - הנושה הגדול שלה - לפני כשנתיים.

נציין כי גם אם בסופו של התהליך לא יקבלו הבנקים סכום מהותי מהחוב, הדבר לא צפוי לפגוע בתוצאותיהם. בנק הפועלים הפריש כבר את הרוב הגדול של החוב, ולפי הערכות היקף החשיפה שנותרה לו עומדת על כ-50 מיליון שקל.

דיסקונט ביצע השנה הפרשה בסדר גודל של כ-180 מיליון שקל מהחוב. מבדיקת "גלובס" עולה כי בשנים 2014-2015 עמד היקף ההפרשות בסקטור התקשורת בבנק על קרוב ל-300 מיליון שקל, ולפי הערכות רובם מהחוב של יורוקום. בשנים אלה איתרו בבנק את ההחמרה במצבה של יורוקום, וגם דאגו לעיבוי ביטחונותיהם. בסך-הכול הפריש הבנק קרוב ל-500 מיליון שקל.

נזכיר כי יורוקום אינה פורעת את חובותיה כסדרם זה כ-3 שנים. מאז נהרס הלוויין עמוס 6 של חברת חלל לפני יותר משנה, מקיימת הקבוצה שיחות עם הבנקים על הסדר.

המגעים הואצו בחודשים האחרונים לאחר שנפתחה חקירת רשות ניירות ערך נגד אלוביץ' ובזק, שהביאה לנפילות במניות בזק, ששחקה את שווי הנכסים של קבוצת יורוקום והביאה לכך ששווי החברה כיום שלילי (כלומר החוב גבוה מהנכסים).