סרט אימה: הונו של פטריק דרהי התכווץ בכ-85 מיליארד שקל

מאז השיא באמצע 2015, מניית קבוצת התקשורת אלטיס שבשליטתו צנחה בכ-75% ■ בשוק חוששים מיכולתה לעמוד בהתחייבויות הענק שלקחה

פטריק דרהי / צילום: איל יצהר
פטריק דרהי / צילום: איל יצהר

בימים האחרונים נרשמה התאוששות מסוימת במניית אלטיס, קבוצת התקשורת הבינלאומית שבשליטתו ובניהולו של איש העסקים פטריק דרהי. עם זאת, המניה הנסחרת בבורסה ההולנדית עדיין קרובה לשפל, ובמחיר של כ-8.1 אירו, שווי החברה הממונפת של דרהי עומד על כ-11 מיליארד אירו - ירידה של כ-75% מרמת השיא שנרשמה ביוני 2015. שווי ההחזקה של דרהי, שבבעלותו כ-61% ממניות אלטיס, הוא כ-6.7 מיליארד אירו - אובדן "על הנייר" של 20.6 מיליארד אירו (כ-85 מיליארד שקל) מהונו של מי שהוגדר לא פעם כ"איש העשיר בישראל".

המגמה השלילית במניית אלטיס, שמחזיקה בין היתר בחברת התקשורת הישראלית הוט, הוחרפה לאחרונה על רקע המינוף הגבוה של החברה - לאלטיס היה בסוף הרבעון השלישי חוב של כ-50 מיליארד אירו נטו, כשבשוק חוששים מיכולתה לעמוד בהתחייבויות הענק שלקחה על עצמה. בניסיון להרגיע את השוק, ביצעה החברה מספר שינויים בהנהלתה לפני חודש, כשדרהי עצמו חזר לנהל את החברה ומספר בכירים הוזזו מתפקידיהם. 

מניית אלטיס
 מניית אלטיס

אלטיס, שהוקמה על-ידי דרהי בשנת 2001, התרחבה בשנים האחרונות במהירות באמצעות רכישות שמומנו בעזרת חוב. כיום היא פועלת ב-10 שווקים ברחבי העולם, ביניהם ארה"ב, צרפת, פורטוגל, וישראל - באמצעות החברה-הבת הוט.

הזרוע האמריקאית של הקבוצה, אלטיס USA, חברת תקשורת המספקת טלוויזיה בכבלים, אינטרנט, טלפוניה ב-21 מדינות בארה"ב - הונפקה לראשונה בבורסת ניו יורק לפני כחצי שנה. מחיר ההנפקה נקבע על 30 דולר ויום למחרת שוויה הגיע לשיא של 34.3 דולר, ששיקף לה שווי של מעל 26 מיליארד דולר. אך החולשה במניות החברה האם לא פסחה גם על החברה מארה"ב, ואלטיס USA נסחרת כיום במחיר שנמוך ב-36% ממחיר ההנפקה ומשקף לה שווי שוק של כ-14.2 מיליארד דולר. בימים הקרובים תסתיים תקופת ה-lock up, של 180 יום לאחר ההנפקה, ובכירים ודירקטורים המחזיקים במניות אלטיס USA יוכלו למכור את החזקותיהם, עניין שעלול לייצר לחץ נוסף על המניה.