טרנד המכוניות החשמליות שולח את שוק המתכות לראלי מטורף

הרצון להכות בברזל החם ולנצל את הגאות בשוק הרכב החשמלי שולח משקיעים לעבר מתכות אקזוטיות יחסית המשמשות בייצור כלי הרכב הללו - אולם גורמים ספקניים יותר בשוק תוהים כיצד הראלי הזה ייגמר

כריית קובאלט באפריקה / צילום: רויטרס Kenny Katombe
כריית קובאלט באפריקה / צילום: רויטרס Kenny Katombe

פריחת כלי הרכב החשמליים יוצרת ביקוש למגוון רחב של מתכות, וכמה משקיעים מאמינים שתהיה לכך השלכה רחבת-היקף על מחירי הסחורות וחומרי הגלם ברחבי העולם.

משקיעים שהיו להוטים להיכנס מוקדם, כבר הכפילו בשנתיים האחרונות את מחירי הליתיום והקובאלט - רכיבי המפתח בסוללות לרכבים החשמליים. מניות החברות שטוענות כי הן יושבות על מצבורים של המתכות הללו נסקו השנה, למרות שחלק מהן עדיין לא הראו סחורה כלשהי בשוק.

משקיעים רבים מוצאים סיבות חדשות לאהוב כמה מהמתכות הידועות ביותר, שמשמשות יותר בכלי רכב חשמליים והיברידיים, ופחות בכלי רכב קונבנציונליים. מחירי הניקל, הנחושת ומתכות בסיסיות נוספות רשמו ב-2017 שיאים רב-שנתיים, אם כי כמה מהן נסוגו בשבועות האחרונים.

במקביל, אנליסטים צופים שמתכות מינוריות יותר, כמו מנגן, ונאדיום ומוליבדן יהפכו חשובות יותר בשנים הבאות.

זה הימור שבא בצירוף מקרים עם עליית שווי השוק של טסלה  והגאות במחיר הביטקוין. כאשר עוד מדינות סוללות את הדרך בפני כלי הרכב החשמליים, להחלפת הרכבים בהנעת דלק, המשקיעים האופטימיים ביותר משוכנעים שהעולם עומד לחוות את המפנה הגדול ביותר שלו בביקוש לסחורות וחומרי גלם מאז המאה ה-19, עת הנפט החליף את שמן הלווייתנים כדלק מנורות.

מהומת המתכות
 מהומת המתכות

דומה לדוט.קום?

משקיפים ספקניים יותר רואים כאן הדים לעידן הדוט.קום של סוף שנות ה-90, כאשר רוב המשקיעים ניבאו נכון שהאינטרנט ישנה את העולם, אבל רק מעטים מצאו את קומץ החברות שיצליחו לשרוד את התרסקותו הברוטלית של הסקטור וישגשגו במאה ה-21.

"אנחנו בנקודת ההטיה שבה הדור הבא של הסחורות (קומודיטיז) הופך משמעותי יותר לתעשייה ולצמיחה", אמר מקסוול גולד, אסטרטג ההשקעות של ETF Securities. עם זאת, לדבריו, "אנחנו כה מוקדם בתהליך הזה, שקשה לקבוע מי יהיו המנצחים והמפסידים".

כאשר מכירות המכוניות החשמלית גואות, כך יעלה גם הצורך בספקטרום של מתכות שמשמשות לייצור כל דבר, מסוללות עד חוטים, אומרים משקיעים.

הביקוש של תעשיית הרכב לליתיום אמור לקפוץ ב-35% עד סוף 2021, לפי תחזיות סיטיגרופ. קובאלט שבשימוש רכבים חשמליים יזנק ב-450% מהשנה עד 2025, לפי מורגן סטנלי. באותה שנה, רכבים כאלו יהפכו למגזר הצרכני מספר שתיים של ניקל, עם עלייה של פי עשרה בביקוש. הביקוש לנחושת למכוניות ולתשתיות צפוי גם הוא לגדול בהתמדה, לפי תחזיות ג'יי.פי מורגן צ'ייס.

ראלף אלדיס, מנהל המחקר ומנהל קרנות ב-U.S Global Investors, אמר שהוא נכנס למניות של כמה מפיקות ליתיום עבור קרן המינרלים היקרים העולמית של החברה. "אני פשוט יודע שזה הכיוון שהעולם הולך אליו, ואני לא מתכוון ללכת נגדו", הוא אמר.

מניות ליתיום אמריקס הקנדית עלו השנה ב-202% ל-12.07 דולרים קנדי בבורסת טורונטו. פירסט קובאלט, שמחפשת מכרות קובאלט בקנדה, עלתה ב-215% ל-1.23 דולר קנדי.

"אנשים הולכים אחרי הכסף", אמר טרנט מל, מנכ"ל פירסט קובאלט, שעדיין לא הפיקה אפילו גרם של המתכת הזו, והחלה לאחרונה לקדוח באשכול של 50 מכרות שבהם הופקו בעבר קובאלט וכסף. "אני יכול היום לגייס הרבה הון שלא הייתי יכול להשיג אפילו לפני שנה".

מכירות כלי הרכב החשמליים וההיברידיים בעולם עלו ב-50% בעשרת החודשים הראשונים השנה מהתקופה המקבילה ב-2016, לפי קבוצת המחקר EV-Volumes. הגידול זה צפוי להימשך. ב-2035 צפויים להימכר בעולם 31.5 מיליון כלי רכב חשמליים והיברידיים, לעומת 1.2 מיליון ב-2017, לפי אומדני קבוצת ג'פריס.

העולם נערך לשינוי

סין תניע את הגידול הזה, מפני שהחל ב-2019 הסינים ידרשו מיצרניות הרכב עמידה הדרגתית בתקני יעילות אנרגיה מחמירים והולכים. בריטניה וצרפת כבר הודיעו על ביטול הדרגתי של מכירות רכבי דיזל ובנזין עד שנת 2040, והודו מתכננת למכור רק כלי רכב חשמליים משנת 2030. בארה"ב, היצרניות משקיעות מיליארדי דולר בכלי רכב חשמליים, למרות העלויות הטכנולוגיות והביקוש הצרכני המאופק.

אנליסטים רבים מאמינים שאפקט כלי הרכב החשמליים יהדהד בשווקים נוספים - למשל בשוק הנפט, שהביקוש לו יקטן בעשרות השנים הבאות. כמה משקיעים חושבים שמפסידים נוספים יהיו פלדיום ופלטינה, שמשמשות לממירים קטליטיים בכלי רכב מונעי בנזין ודיזל. אפילו מתכת מנצחת לכאורה, כמו קובאלט, עלולה להיות פגיעה אם יצרניות הסוללות ימצאו חלופות זולות יותר. כמה ספקנים אומרים שהתהליך החל.

האנליסטים הללו אומרים שיש המון סיבות נוספות להיות זהירים. התחזיות לביקוש לכלי רכב חשמליים פגיעות לשור ארוכה של גורמים, מהאטה בצמיחה העולמית עד למחירי בנזין נמוכים. קשה לנבא עד כמה הצרכנים יאהבו את החשמל כאשר הממשלות יבטלו תוכניות תמריצים. מכירות טסלה בהונג קונג נעצרו כאשר הרשויות הפחיתו את הקלת המס לרכישת רכב חשמלי ב-1 באפריל.