Upstream מהרצליה השלימה סבב גיוס ראשון של 9 מיליון ד'

החברה מפתחת פלטפורמת ענן להגנה על מכוניות מקושרות וציי רכב אוטונומיים ■ הטכנולוגיה עושה שימוש בביג דאטה כדי לעבד את המידע שנוצר במכוניות שעליהן היא מגנה ולהציג אותו בממשק למנהלי ציים

יונתן אפל ויואב לוי/ צילום: איריס פולישוק
יונתן אפל ויואב לוי/ צילום: איריס פולישוק

חברת אפסטרים (Upstream) מהרצליה, המפתחת פלטפורמת ענן להגנה על מכוניות מקושרות וציי רכב אוטונומיים, השלימה גיוס 9 מיליון דולר בסבב A. הטכנולוגיה של החברה עושה שימוש בביג דאטה ובלמידת מכונה כדי לעבד את המידע שנוצר במכוניות שעליהן היא מגנה, ולהציג אותו בממשק אנליטיקס לשימוש מנהלי הציים. החברה מבטיחה ליצרני רכב ולמנהלי ציים לבלום מתקפות של האקרים עוד לפני שהן מגיעות לרשתות של הרכבים, ובכך למנוע השתלטות מרחוק, דליפות מידע וגניבות זהות.

את אפסטרים הקימו לפני כשנה מנכ"ל החברה יואב לוי וסמנכ"ל הפיתוח יונתן אפל, שהכירו בצ'ק פוינט בתחילת העשור הקודם. השניים פיתחו במשך כמה חודשים פרוטוטייפ, ובאפריל השנה גייסו 2 מיליון דולר בסבב סיד מהקרנות גלילות קפיטל ומניב מוביליטי. לאחר הגיוס גדלה אפסטרים ל-15 עובדים, ובעקבות הגיוס הנוכחי, שהובילה קרן CRV האמריקאית, בהשתתפות מניב וגלילות, צפויה החברה לשכור 25 עובדים נוספים, חלקם למרכז הפיתוח בהרצליה, בעיקר מדעני מידע וחוקרי אבטחה, וחלקם למשרדי מכירות בסן פרנסיסקו ובבוסטון. בהמשך מתוכנן להיפתח משרד מכירות לשוק האירופי שיפעל מגרמניה.

"הרעיון שלנו ייחודי, אין כרגע אף אחד שעושה את מה שאנחנו עושים בעולם", אמר אתמול לוי בשיחה עם "גלובס". לשאלה איך ייתכן שזה המצב כאשר המודעות לצורך בההגנה על מכוניות מקושרות ואוטונומיות כה גבוהה, השיב: "הגישה שלנו שונה. החברות האחרות מפתחות פתרון לתוך הרכב. סוג של אנטי וירוס, כמו שפיתחו פעם חברות אבטחת המחשבים, אבל אם אתה מסתכל היום על חברות הסקיוריטי, כולם כמובן בענן ובדאטה-סנטר (חוות שרתים, נ"י) ונותנים פתרון מרכזי.

"מה שאנחנו עושים זה להיות בדאטה סנטר, פתרון ענן של אבטחה מרכזית, שמגן על הרכבים שהיום כבר נמצאים על הכביש, לעומת פתרונות אחרים שיודעים להגן על רכבים מקושרים רק ברגע שהרכבים החדשים האלה ייוצרו. הגישה של פתרון מרכזי הוכחה בעולם ה-IT והפכה הגישה השלטת. אנחנו מביאים את זה לעולם הרכבים שכבר נמצאים על הכביש - תחשוב על ציים של משאיות, אוטובוסים, שיתוף רכבים - יש היום 60 מיליון רכבים מחוברים ונטולי אבטחה בתוך הרכב".

על פי חברת גרטנר, מספר המכוניות המקושרות יגדל עד 2020 ל-220 מיליון, כולל כאלה שהחיבור שלהן לא יהיה מובנה ברכב עצמו אלא באמצעות מכשירי הטלפון של הנוסעים. בעוד שהיום מרבית המכוניות המקושרות מחוברות לרשת באמצעות המכשירים, החל ב-2018 מרבית המכוניות יהיו מחוברות באמצעות התקנים המובנים בהן. אחת הסיבות המרכזיות למגמה היא רגולציה ממשלתית, כמו זאת של האיחוד האירופי, שמחייבת שכל רכב המיוצר החל באפריל הקרוב יצויד במנגנון eCall, המתקשר אוטומטית לשירותי החירום במקרה של תאונה.

"הלקוחות הפוטנציאליים שלנו הם כל מי שמנהל שירות של מכוניות מקושרות. זה יכול להיות יצרניות רכב, לרבות מהן יש שירותי מכוניות מקושרות, יש גם את חברות שיתוף הרכבים, ציי משאיות ואוטובוסים, יש חברות ביטוח שעוסקות בזה. יש לנו כבר שתי התקנות פעילות שאי אפשר להזכיר את שם הלקוחות, ויש לנו כמה פיילוטים, גם עם יצרניות רכב גדולות וגם אם ציים גדולים".