אי.בי.אי: צפי להתייצבות בשוק הגנריקה ב-2018

אחרי תקופה קשה, נראה כי התחום בדרך להתייצבות למרות המשך שחיקת המחירים, כשה-FDA יגביר את קצב האישורים לתרופות מורכבות

שנת 2018 מסמנת "חזרה מן הכפור" עבור מניות ענף הפארמה - כך סבור אנליסט הפארמה והביומד של אי.בי.אי בית השקעות, סטיבן טפר. להערכתו, מחירי התרופות יגיעו בשנה הקרובה לשיווי משקל חדש עם רמות מחירים נמוכות יותר. עם זאת, במקביל תירשם רווחיות גבוהה יותר הודות להתייעלות, מה שיאפשר לחברות הגדולות "להמשיך ולהתקיים בכבוד", כהגדרתו.

בסקירה שכתב טפר על סקטור הפארמה, הוא מזכיר כי הסקטור פיגר משמעותית אחרי המדדים המובילים בשנתיים וחצי האחרונות, מאז שעלה לכותרות נושא מחירי התרופות בארה"ב.

"תת הסקטור של התרופות הייחודיות ובראשן התרופות הגנריות, ספג מפלה של ממש, זאת למרות שהתרופות הגנריות הן הפתרון לבעיות המחירים הגבוהים. מדובר בסקטור שמראש הינו מאוד תחרותי, כך שהיה נוח וקל לפוליטיקאים, לתקשורת ובייחוד לרגולטורים ללבות את התחרות אפילו יותר", מציין טפר.

לדבריו, ב-FDA (רשות המזון והתרופות של ארה"ב) הגבירו באחרונה את קצב האישורים הגנריים, כך שהיקפם כמעט הוכפל תוך שלוש שנים, והוא מעריך שבשנים הקרובות ב-FDA יגבירו את הקצב. לדבריו, ראש ה-FDA החדש שם את נושא מחירי התרופות בראש מעיניו.

תופעה נוספת שהוא מזכיר, היא שהרשות הפדרלית להגבלים עסקיים בארה"ב, "שלא מנעה את הקרטלים שיצרו קנייני התרופות, שבמסגרתם חברו יחד המפיצים, הרשתות וארגוני ה-PBM המשרתים את גופי הביטוח, להגדלה משמעותית של כוח המיקוח שלהם מול היצרנים הגנריים".

שתי התופעות הללו משפיעות, מן הסתם, על ירידת מחירי התרופות הגנריות, אך האם היא מגיעה לכיסם של הצרכנים? "בשלב זה נראה שמעט מאוד מחלחל למבוטחים, שלרוב משלמים השתתפות עצמית קבועה, כך שכשהמחירים יורדים, חברות הביטוח הן המרוויחות הגדולות", כותב טפר.

"במבט לקראת שנת 2018, אנו רואים המשך שחיקת מחירים בענף הגנרי בארה"ב, אך מנגד הגברת קצב האישורים למוצרים גנריים מורכבים יותר ומוצרי ביוסימילר (גנריקה למוצרים ביולוגיים, ש.ח.ו), מהלך שייטיב הן עם מיילן והן עם טבע, שמחזיקות בצבר עשיר של תרופות גנריות מורכבות שממתינות לאישור", מעריך טפר. לדבריו, בשנתיים האחרונות, קצב האישורים וההשקות האיטי פגע ביכולת החברות הגנריות לקזז את השחיקה במחירי מוצרי הבסיס, אך ב-2018 קצב ההשקות החדשות יתגבר "וירגיע את הקריסה שראינו בפעילות הגנרית בארה"ב".

טפר מספק אמירה אופטימית זהירה כשלהערכתו, "עם הזמן שוק הגנריקה בארה"ב ימצא להערכתנו שווי משקל חדש וקצב שחיקת מחירי תרופות הבסיס יתמתן ויאפשר לחברות גדולות עם צבר מוצרים עשיר ומגוון לחזור לצמיחה מתונה". הוא מעריך שמספר השחקנים בשוק הגנרי בארה"ב יקטן, וחלק מהחברות ייאלצו לקצץ בבקרת האיכות ובמו"פ בניסיון לצמצם את השחיקה ברווחיות - דבר שיכול להוביל לירידה במגוון הגרסאות הגנריות בשוק.

במקביל, קרטל הקניינים צפוי להיחלש עם כניסה מסיבית יותר של קניינים מתחום המסחר המקוון, כמו אמזון, שישפרו את מעמד חברות הגנריקה.

"קיימות דעות לפיהן הירידה במחירי התרופות צפויה להמשך זמן רב, תוך הפיכת שוק הגנריקה לשוק של מוצרי צריכה בסיסיים (Commodity) עם מרווחים מאוד נמוכים. להערכתנו, הירידות במחירים מוגבלות בשל הרגולציה הנוקשה שדורשת תרופות עם איכות גבוהה וזהה למוצרי המקור", מציין טפר.

באופן כללי, שוק הפארמה בארה"ב ימשיך להערכתו להיות מושפע מהאווירה הציבורית סביב מחירי התרופות הגבוהים, אי-הוודאות לגבי השינויים בחוק הבריאות בארה"ב, הורדת מס החברות שם ופעילות מיזוגים ורכישות. לדבריו, ענף הבריאות ממשיך להיות הזדמנות השקעה לטווח ארוך, בשל הצמיחה בביקושים, הזדקנות האוכלוסייה במדינות המפותחות, המשך הרחבת האוכלוסייה המבוטחת והרחבת צריכת התרופות במדינות המתעוררות.

טבע: האם שולץ יציל את הטיטניק?

"טבע, 'הטיטניק של ענף הגנריקה העולמית', עברה את השנה הקשה ביותר בתולדותיה", כותב טפר. "למנכ"ל החדש יש משימה כמעט בלתי אפשרית - לייצב את החברה תוך עצירת הדימום בשוק הגנרי בארה"ב ולהאיץ את שיווק התרופות הייחודיות, תוך כדי ניסיון להאט את קצב השחיקה בקופקסון". טפר מציין שהמשימה הראשונית תהיה טיפול בחוב, שמקטין את יכולת התמרון של טבע, ולאורך זמן - להחזיר את החברה לפסי צמיחה תוך השבת אמון המשקיעים.

טפר מעריך שטבע לא תוכל להימנע ממהלך אגרסיבי של גיוס מניות לצורך הקטנת החוב, תוך דילול משמעותי של בעלי המניות הקיימים. להערכתו, "החברה תעבור בטווח הנראה לעין תקופה קשה של זעזועים לפני שתתייצב, אך הבסיס החזק בשילוב מהלכים נחושים, יאפשרו להערכתנו התאוששות בטווח הבינוני והארוך".

בתחום התרופות הייחודיות טפר צופה שנתיים קשות, עם דעיכת הקופקסון בזמן ששני המוצרים החדשים (אוסטדו להפרעות תנועה ופרמונוזמאב למיגרנה) רק בתחילת דרכם. מ-2020 הכנסות המוצרים הללו יצמחו ויגברו על אובדן ההכנסות מהקופקסון. בתחום הגנרי, טפר מצפה להתייצבות בקצב שחיקת המחירים. הוא מזכיר שלטבע יש צנרת מו"פ גנרי עשירה ומגוונת ותהליכי רה-ארגון משמעותיים יהפכו אותה לרזה ויעילה יותר. "קיימים בטבע מספיק 'שומנים' להקטנת ההוצאות נטו ב-1.2-1.5 מיליארד דולר בשנה", הוא מוסיף.

להערכתו, בסוף השנה יעמוד היקף החוב על 32 מיליארד דולר, מינוף של כ-67% ויחס חוב ל-EBITDA שמתקרב ל-5 ומעלה חשש אצל המשקיעים מאי יכולת החברה לעמוד בתשלומי הקרן מבלי לגלגל את החוב קדימה בריביות גבוהות יותר. לפיכך הוא מעריך כאמור שטבע תגייס הון. "המנכ"ל החדש מנסה לשדר לשוק שיש בעל בית חדש שבא לעבוד ולהציל את טבע. פחות דיבורים ויותר מעשים", כותב טפר. למשקיעים שנמצאים "עמוק מתחת לבנצ'מרק", הוא ממליץ להתחיל להגדיל את החשיפה למניה.

פריגו: "הספינה התייצבה"

בעוד שטבע משולה לטיטניק, בפריגו טפר סבור ש"הספינה התייצבה", אך הצמיחה טרם נראית באופק. הוא מזכיר שהשנה הקודמת נפתחה עם תוצאות ותחזיות מאכזבות בשל חולשה בכלל הפעילויות ובעיות מבניות, אך השנה, פריגו הפתיעה לטובה והחלה לייצב את הפעילות.

טפר מוסיף שפריגו ייצרה גמישות פיננסית והקטינה משמעותית את היקף החוב, לאחר שמכרה את הזכויות לתמלוגים מתרופת הטיסברי בתחילת השנה. "מבנה ההון ותזרים המזומנים העתידי מאפשרים הפניית הון לצרכי פיתוח עסקי", הוא כותב, אך לא צופה רכישות גדולות בקרוב.

המלצות אי.בי
 המלצות אי.בי