מצנח לכל מנהל: מדיניות תגמול הבכירים המפנקת של טבע

יצחק פטרבורג קיבל מטבע 2.5 מיליון דולר בנוסף לתגמול הוני ■ ארז ויגודמן, המנכ"ל הקודם, קיבל ב-3 שנים 15.5 מיליון דולר, וקאר שולץ, המנכ"ל הנוכחי, עשוי לקבל עד 100 מיליון דולר

פרופ' יצחק פטרבורג / צילום: איל יצהר
פרופ' יצחק פטרבורג / צילום: איל יצהר

 

מצנח לכל מנהל / איור גיל ג'יבלי
 מצנח לכל מנהל / איור גיל ג'יבלי

רגע לפני פרסום תוכנית ההתייעלות הנרחבת של טבע, אחת מהדמויות הבולטות בחברה בשנים האחרונות - ד"ר יצחק פטרבורג - הודיע שלשום(ג') כאמור על פרישתו. פטרבורג כיהן בדירקטוריון החברה משנת 2012, ובמשך כשנתיים שימש גם כיו"ר הדירקטוריון (2015-2017). בתחילת השנה, עם הדחת המנכ"ל הקודם ארז ויגודמן, הוא הפך למנכ"ל הזמני של טבע, תפקיד בו כיהן במשך כ-10 חודשים עד לכניסתו לתפקיד של המנכ"ל החדש, קאר שולץ, בחודש נובמבר. כששולץ הגיע, פטרבורג חזר לתפקידו המקורי בדירקטוריון, אך אתמול הודיע על פרישתו בשל מה שהוגדר כ"נסיבות אישיות" אשר אינן כוללות אי-הסכמות עם הנהלת החברה.

בשלוש השנים האחרונות, מאז מינויו ליו"ר ועד לעזיבתו הנוכחית, קיבל פטרבורג מטבע שכר בעלות של כ-2.5 מיליון דולר (לא כולל תגמול הוני): כיו"ר, שכרו השנתי עמד על 567 אלף דולר; כמנכ"ל זמני הוא היה זכאי לשכר חודשי בגובה כ-130 אלף דולר; וכדירקטור מן המניין (תפקיד אותו מילא בשבועות האחרונים), הוא היה זכאי לשכר שנתי של כ-160 אלף דולר.

מעבר לכך, כיו"ר קיבל פטרבורג תגמול הוני בגובה כ-378 אלף דולר בשנה, וכמנכ"ל זמני אושרה לו הקצאה של תגמול הוני בשווי הוגן של עד 4.5 מיליון דולר - חלקו מבוסס על ביצועים, כך שלא ידוע כמה ממנו קיבל בפועל. לפי מדיניות התגמול של טבע, בסיום כהונתו של דירקטור כל התגמול ההוני שלו מבשיל מיידית.

למעשה, עלות שכרו השנתית של פטרבורג כמנכ"ל זמני הייתה עשויה להגיע עד 9.2 מיליון דולר, בכפוף לקבלת בונוסים ותגמולים מקסימליים על בסיס ביצועים. לשם השוואה, שכרו של שולץ עשוי להגיע עד 100 מיליון דולר במשך חמש שנים - הרבה יותר מכל מנכ"ל של חברה ישראלית לפניו - כשהוא יקבל את הסכום אם יעמוד בעל היעדים שהוצבו לו. שולץ מקבל שכר בסיס שנתי של 2 מיליון דולר.

טבע "מפנקת" לא רק את המנכ"ל החדש, אלא גם את מנהליה הבכירים לשעבר שכבר אינם חלק מהחברה. מדיניות התגמול של טבע, כפי שאושרה בעבר על-ידי בעלי המניות באסיפות הכלליות, כוללת סעיף הנוגע לסיום העסקת בכירים בחברה. לפי המדיניות, כל בכיר זכאי לתקופת הודעה מוקדמת בת 9 חודשים בה הוא ממשיך לקבל את התגמול הרגיל, כולל ההטבות להן הוא זכאי. כך למשל, ויגודמן עזב בפברואר אך נחשב לעובד החברה לצורך זה עד לפני כחודש; לפי תנאי סיום ההעסקה שלו, הוא היה, ככל הנראה, זכאי לקבל מטבע סכום של כ-2.8 מיליון דולר, בין היתר, עבור אי-תחרות. נציין, כי ויגודמן קיבל ב-3 שנים כ-15.5 מיליון דולר מהחברה (4.5 מיליון דולר ב-2014; 5.6 מיליון דולר ב-2015; ו-5.3 מיליון ב-2016).

בכירים יעזבו

סיגי אולפסון, מי שניהל את הגנריקה בטבע ופרש לפני שנה, קיבל תגמולים מטבע עד חודש אוגוסט; מנהל הכספים הראשי, איל דשא, פרש ביוני לטובת תפקיד יו"ר ישראכרט, אך סביר להניח שהוא עדיין על ה"payroll" של טבע. בקרוב צפויים לעזוב עוד מספר בכירים בעקבות השינוי הארגוני שמוביל שולץ - ד"ר מייקל היידן, נשיא המו"פ הגלובלי והמדען הראשי של טבע; ד"ר רוב קורמנס, נשיא ומנכ"ל קבוצת התרופות הייחודיות הגלובלית של טבע; וכן דיפנקר בהאטארג'י, נשיא ומנכ"ל קבוצת התרופות הגנריות הגלובלית בטבע. כל אחד מהם היה זכאי בתפקידו לתגמולים בעלות של מיליוני דולרים. עם סיום ההעסקה, זכאי כל בכיר בטבע לתשלומי פיצויים בגובה של שכר הבסיס השנתי שלו, וכן לכל סכום לו הוא זכאי בהתאם להסכם ההעסקה עימו, כל עוד ההסכם נכנס לתוקף לפני 2016.

בנוסף זכאי כל בכיר לתשלום בגובה שכר הבסיס השנתי שלו עבור התחייבות לאי-תחרות - כאשר אצל המנכ"ל היה מדובר על פעמיים שכר הבסיס. עוד לפי מדיניות התגמול, זכאי כל בכיר להמשך הטבות ביטוח החיים וביטוח רפואי שהחברה מספקת, עד 18 חודשים אחרי סיום ההעסקה. מדיניות התגמול גם קובעת כי הדירקטוריון יכול, על בסיס שיקול דעת, להקצות לבכיר הפורש תגמול נוסף של עד פעמיים השכר השנתי, בתנאי שכיהן מעל ל-10 שנים. אלא שבטבע של השנים האחרונות, רוב הבכירים לא הצליחו לשרוד תקופה כה ארוכה. על פי מדיניות זו, היידן, למשל, יהיה זכאי ל"מצנח זהב" של כ-2.1 מיליון דולר.

חוב ידוע

כמנכ"ל, פטרבורג כיהן באחת התקופות הסוערות והקשות של טבע, ובסיום כהונתו הזמנית המניה רשמה תשואה שלילית של 58%. פטרבורג הוא זה שנאלץ לדווח לשוק ההון על הורדת תחזיות נוספת ועל קיצוץ הדיבידנד, על רקע החוב הכבד שמעיק על טבע. את עיקר החוב צברה החברה כשרכשה את אקטביס תמורת כמעט 40 מיליארד דולר - מהלך שהוביל ויגודמן בתמיכה של הדירקטוריון כולו, בראשותו של פטרבורג עצמו.

קודם לכן תמך הדירקטוריון בניסיון ההשתלטות על מיילן, שגם הוא עלה לטבע לא מעט כסף אף שלא יצא לפועל. בוועידת שוק ההון של "גלובס" שנערכה ביוני האחרון, אמר פטרבורג כי "כל יום וכל שעה מזמני מוקדשת לעובדה שיש עלינו חוב של 35 מיליארד דולר. אנחנו פועלים למכירת נכסים ומתקדמים בפירעון החוב".

פטרבורג, רופא בהכשרתו, ניהל בעבר את חברת סלקום ואת שירותי בריאות כללית. בסלקום קיבל עלויות שכר ופיצויי פרישה בסכום כולל של כ-19.3 מיליון שקל אחרי כשנתיים בתפקיד. 8.4 מיליון שקל הם עלויות השכר, ואילו 10.9 מיליון שקל הם פיצויי הפרישה הכוללים גם דמי הסתגלות לתקופה של שנה וחצי.

גם בטבע היה לתקופה קצרה בכיר בהנהלת החברה האחראי על התרופות הייחודיות. במסגרת תפקידו זה, פטרבורג הוביל ניסוי נוסף בתרופת הקופקסון במינון הכפול לאחר שהחברה נכשלה בניסוי קודם, ובדיעבד - הצלחת הקופקסון במינון הכפול עזרה לטבע לרשום הכנסות ורווחים גבוהים במשך כמה שנים, גם לאחר השקת הקופקסון הגנרי של מומנטה ב-2015.