אשר: הביטקוין נייר ערך לכל דבר ועניין, חייב במס רווח הון

מנהל רשות המסים: "הוצאנו טיוטת חוזר ואמרנו שהביטקוין זה נכס רווח הון, כמו נייר בבורסה" ■ לגבי רפורמת המיסוי של טראמפ אמר אשר כי "אנחנו עוקבים בדריכות אחרי החקיקה"

ביטקוין / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ביטקוין / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מנהל רשות המסים משה אשר ממשיך בקו מרסן כלפי המטבעות הווירטואליים ומציין היום (ה') בכנס לשכת רואי חשבון כי "הוצאנו טיוטת חוזר ואמרנו שהביטקוין זה נכס רווח הון, כמו נייר בבורסה, נייר ערך לכל דבר ועניין. ומשום שזה נכס המשמעות היא כשמממשים זה חייב במס רווח הון וכשמפסידים חלילה, ניתן לקזז את ההפסד. כרגע אנו מודעים לכך שמדובר בדיווחים מסובכים, צריך לשלם מקדמה ולדווח תוך 30 יום וכו', אבל אנו הולכים לתקן חקיקה לפיו הדיווח יהיה במסגרת הדיווח השנתי גם בתחום המע"מ - מי שלא עוסק בזה לא יהיה חייב במע"מ בדומה למע"מ. את שני אלה נסדיר בחקיקה כך שמי שמדווח אמת ידווח בצורה חלקה".

אשר הוסיף כי "כשקונים עם הביטקוין מוצר או שירות יש אירוע מס, אם נפרדת מהנכס ועשית בראטר - רואים בכמה קנית ובכמה מכרת ויש רווח מס. עדיין יש שאלה איזה עלות אני מייחס לו כי קניית הביטקוין יכולה להתקיים במספר שלבים והעסק עלה - האם אפשר לצבוע? גם בהנפקה של הטוקנים, יש צוות שעובד על נהלים ובקרוב נצא עם נייר עמדה איך לפרש מבחינה עסקית".

לגבי רפורמת המיסוי של טראמפ אמר אשר כי "אנחנו עוקבים בדריכות אחרי החקיקה. זה לא רק להוריד את מס החברות מ-35% ל-20%. כרגע 5 שרי אוצר מהמדינות המובילות באירופה הגישו מכתב לשר האוצר האמריקאי שהם מודאגים מאד ממה שהולך. חלק נוגדים הסכמי סחר שארה"ב חתומה עליהם, חלק סותרים את עקרונות ה-BEPS ויש דאגה לעתיד הסחר בין הגושים. דווקא שיעור המס פחות מטריד, כי בעיקר מתייחס לסחר המקומי, ישראל נמצאת בסביבת מס של 23%. מי שקונה ומוכר בישראל זה לא רלוונטי עבורו, ומי שמייצא לחו"ל, ונמצא בחוק לעידוד השקעות הון, ממילא עם שיעורי מס נמוכים יותר, שיעור המס הגבוה ביותר הוא 16% ומגיע עד 5% לפי המסלולים השונים.

"בנקודת המוצא אנחנו במקום טוב ביחס לשאר המדינות. האם נצטרך לעשות התאמות? היו ישיבות באוצר. אנחנו שוקלים חלופות. אם היא תתקדם כמו שהיא. נגיב בדרך זו או אחרת. בסך הכל החקיקה שלנו בדגש על חוק עידוד תחרותית", סיכם אשר.