דוח יוניצ"ף: שליש ממשתמשי האינטרנט בעולם - ילדים

עוד עולה מהדוח: לשליש מילדי העולם אין כלל גישה לאינטרנט ■ 96% מהילדים האירופאים מחוברים לאינטרנט ■ ברשות הפלסטינית 55.6% מהילדים עם גישה לאינטרנט ■ ישראל לא מוזכרת בדוח

ילדים באינטרנט (צילום: UNICEF BHUTAN/2017/SHERPA)
ילדים באינטרנט (צילום: UNICEF BHUTAN/2017/SHERPA)

שליש ממשתמשי האינטרנט בעולם הם ילדים ונוער מתחת לגיל 18, אבל לשליש מילדי העולם - 364 מיליון, במספרים - אין כלל גישה לטכנולוגיה דיגיטלית, מצב שיקשה עליהם להשתלב בכלכלה העתידית; כך עולה מדוח "מצב ילדי העולם ב-2017: ילדים בעולם דיגיטלי" שפרסמה קרן יוניצ"ף של האו"ם ביום שני.

באופן מפתיע, כשנבדק שיעור הילדים מתחת לגיל 15 שמשתמשים באינטרנט, נמצא כי רק שני שליש מהילדים בארה"ב מחוברים. בקרב המדינות שנבדקו סלובקיה מובילה את הדירוג עם 97.5%, וגם בלארוס עקפה את האמריקאים. ברשות הפלסטינית השיעור עומד על 55.6% - במקום השני בקרב המדינות והטריטוריות שההכנסה בהן נמוכה, אחרי גיאורגיה. באיראן, לעומת זאת, רק חמישית מהילדים מחוברים. ישראל לא הוזכרה בדוח.

בחלוקה יבשתית, רק 40% מהילדים האפריקאים מחוברים, לעומת 96% מהאירופים. עוד נכתב בדוח כי צעירים בגילאי 15-24 הם קבוצת הגיל המחוברת ביותר לאינטרנט: 71% מהם משתמשים ברשת לעומת 48% בלבד מכלל האוכלוסיה, והגיל שבו ילדים מתחברים לרשת לראשונה יורד בהדרגה. יותר גברים מנשים מחוברים לרשת, והדבר מקרין גם על גילאים צעירים יותר: בהודו רק 29% ממשתמשי האינטרנט הן נשים, ובחלק מהכפרים נאסר על נערות להשתמש בטלפונים סלולריים וברשתות חברתיות.

הדוח מזהיר מהסכנות שאליהן חשופים ילדים ברשת, בדגש על התופעה המזעזעת של התעללות מינית מצולמת. לפי ארגון Internet Watch Foundation, רובם המוחלט של המקרים שהתגלו התרחשו בחמש מדינות: הולנד, ארה"ב, קנדה, צרפת ורוסיה. ככל הנראה, הסיבה לכך היא שפשעים כאלה מצריכים שירותי אינטרנט איכותיים, מהירים, זמינים וזולים. הדוח מציין עוד כי הסכנות מתעצמות בין היתר מכיוון שילדים נוטים לפנות לחבריהם בזמן מצוקה, דבר המקשה על הוריהם לסייע.

בסקר שנערך לרגל יציאת הדוח, בקרב בני ובנות 24-13 מעשרות מדינות, הם נשאלו "מה אתם לא אוהבים באינטרנט". 33% השיבו "תוכן מיני לא רצוי", 23% ענו "אלימות", והתשובה "אין משהו שאני לא אוהב באינטרנט" הייתה שכיחה בהרבה בקרב ילדים ממדינות עניות. בשאלה "מה יהפוך את האינטרנט לטוב יותר עבורך?", צעירים ממדינות אלה השיבו "גישה משופרת למכשירים דיגיטליים" בשיעור גבוה פי 2.5.