מסתמן: ממשלה אנטי-אסלאמית ופרו-ישראלית באוסטריה

סבסטיאן קורץ, שיהפוך למנהיג הצעיר באירופה: נפחית מס בשווי 10 מיליארד אירו

סבסטיאן קורץ  והיינץ כריסטיאן שטראכה   /  צילום: רויטרס
סבסטיאן קורץ והיינץ כריסטיאן שטראכה / צילום: רויטרס

מיקומה של מסיבת העיתונאים שבה הוכרזה אתמול (שבת) הקואליציה החדשה שתשלוט באוסטריה לא היה מקרי. ראש מפלגת העם האוסטרית (OVP), סבסטיאן קורץ, וראש מפלגת החירות האוסטרית (FPO), היינץ-כריסטיאן שטראכה, בחרו למסור את הודעתם המשותפת בגבעת קאהלנברג, המשקיפה על וינה. שם, לפני כ-330 שנה, נשבר המצור העותמני שאיים להכריע את וינה.

רבים מתומכיהם רואים בהגירה ובזרם הפליטים של השנתיים האחרונות ניסיון נוסף לכבוש את המדינה, והמסר שלהם היה ברור: הקואליציה החדשה תציב את המאבק ב"אסלאם הפוליטי" ובהגירה לא חוקית בראש סדר העדיפויות שלה.

מבחינת קורץ, שצפוי להפוך כעת לקאנצלר אוסטריה ולמנהיג המדינה הצעיר ביותר באירופה (31), ההכרזה סימלה התקדמות נוספת בבניית תדמית רצינית, למרות גילו. מבחינת שטראכה (48), שלקח את מפלגת החירות האנטישמית והפרו-ערבית שיירג היידר נטש ב-2005 והפך אותה למפלגת ימין אנטי-אסלאמית ופרו-ישראלית, היא סימלה את סופו של תהליך ארוך לעבר לגיטימיות פוליטית.

הממשלה החדשה תושבע ככל הנראה כבר מחר (ב'). מפלגת החירות, ששורשיה בתנועות ימין ניאו-נאציות, תקבל בין השאר את משרדי הפנים, הביטחון והרווחה. שטראכה עצמו, שהשתתף בנעוריו במשחקי מלחמה ניאו-נאציים ותועד מצדיע בגרסה מרוככת של מועל יד אך מאוחר יותר אסר על ביטויי אנטישמיות במפלגה וביקר פעמיים ב"יד ושם", יכהן כסגן הקאנצלר.

במסמך המפרט את ההסכמות בין המפלגות נכתב כי תצומצם אחריות הממשלה כלפי פליטים ומבקשי מקלט מבחינת עזרה כספית וסיוע משפטי. במסמך נכתב גם כי המפלגות מסכימות להיאבק ב"אסלאם הפוליטי", שלדבריהן מכוון לערער תחת השלטון הדמוקרטי במדינה. קורץ גם הודיע כי יקדם הפחתת מסים בשווי 10 מיליארד אירו. שר האוצר החדש של אוסטריה יהיה הרטוויג לוגר, בכיר לשעבר בתעשיית הביטוח.

בנושא החוץ, הבהיר קורץ כי מדיניות הממשלה תהיה "פרו-אירופית" והסמכויות בנוגע לאיחוד יעברו למשרד הקאנצלר. משרד החוץ ניתן גם הוא למפלגת החירות, ושטראכה הודיע על מינוי חיצוני לתפקיד זה - הדיפלומטית לשעבר והמומחית למזה"ת קארין קנייסל. קנייסל מדברת ערבית (היא נולדה בעמאן, שם אביה היה טייס של בית המלוכה הירדני) ולמדה בין השאר באוניברסיטה העברית. בעבר עוררה סערה כשהשוותה בין הציונות של הרצל לתפיסות לאומניות-גזעניות של הנאצים, אך בשנים האחרונות התמקדה בביקורת על האסלאם.

בנוגע לישראל, שתי המפלגות מכירות בה כמדינה יהודית ותומכות בפתרון שתי המדינות. בעוד שגורמים רשמיים בהתנחלויות ובתנועת הליכוד, כולל חברי כנסת ושרים, נמצאים בקשר טוב עם מפלגת החירות, הקהילה היהודית במדינה קראה בעבר למנוע את כניסתה לקואליציה. שטראכה, שמנהל מדיניות פרו-ישראלית בשנים האחרונות והצהיר כי יעשה "ככל יכולתו" להעביר את השגרירות האוסטרית לירושלים, לא נפגש עד כה עם בכירים ישראלים רשמיים, אף שביקר בארץ כמה פעמים.